|
|
|
|
|
|
Boşanmalar oyuncak satışını katladı
ARAŞTIRMALARA göre, boşanan çiftler çocuklarına ayrı ayrı oyuncak aldığı için oyuncak satışı artıyor. Hasbro Intertoy Genel Müdürü İlter "Bu anne-babalar, oyuncakla adeta özür diliyor" diyor.
*** Ayrı çiftler oyuncak pazarını büyütüyor
Hasbro Intertoy'un araştırmasına göre boşanan çiftler, çocuklarına ayrı ayrı oyuncak alıp pazarı büyütüyor. Bu büyümenin bir diğer sebebi de insan ömrünün uzaması. Yani dede ve ninelerin daha çok yaşaması.
ÇOCUĞUNUZA en çok ne zaman oyuncak alıyorsunuz? Karnesi iyi olduğunda mı, bayramda mı, doğumgününde mi? Yoksa kendinizi affettirme ihtiyacı hissettiğinizde mi? Şehirli ve çalışan anne-babalar bilir. Eve günlerce geç gelip çocuğunu ancak uyurken sevebilenler, geleneksel anne-baba rolünü oynayamadığını düşünüp dertlenenler, çantalarından çıkardıkları bir oyuncakla kendilerini rahatlatmak, çocuklarından 'satır arasında' 'özür dilemek' zorunda hissederler. Dünya oyuncak pazarının büyük oyuncularından Hasbro Intertoy'un Türkiye Genel Müdürü Canan İlter'e, oyuncakta trendler, dünya ve Türkiye'nin durumu üzerine yönelttiğimiz sorular, çok ilginç başka gerçekleri ortaya çıkardı. Oyuncak pazarının büyüme hızını etkileyen en önemli faktörlerin başında, gelir ve eğitim seviyesi kadar demografik ve sosyolojik trendler de rol oynuyordu. Örneğin anne babaları boşanmış çocuklar, her ikisinden de ayrı hediye aldıklarından, çok daha fazla oyuncak tüketiyorlardı. Oyuncak, bu çocuklar için aynı zamanda, "Biz evli kalmayı başaramadık, bunun için çocuğumuza karşı daha fazla sorumluluk hissetmeliyiz" duygusunun da karşılığıydı.
OYUNCAĞIN DA MODASI VAR Canan İlter, pazarda büyümeye etki eden faktörleri şöyle anlattı: "Büyüme hızını etkileyen en önemli faktör, çocukları sürükleyen bir oyuncak modasının olması. Bizden örnek vermek gerekirse Pokemon, Beyblade'yi söyleyebiliriz. Amerika Oyuncak Üreticileri Derneği ve JP Morgan'ın verilerine göre, dünya oyuncak pazarı için yıllık üzde 2-4 büyüme öngörülürken bu tarz bir çılgınlık olması durumunda pazarın büyüme hızının yüzde 4'ü aşması bekleniyor. Bu nedenle firmalar, oyuncak modalarının olmadığı dönemleri dikkate alarak kendi yarattıkları markaları büyütme eğilimindeler."
BOŞANMA ETKİSİ Oyuncak pazarının büyüme potansiyelini etkileyen diğer bir faktör de çocukların nüfustaki oranı ve nüfus artış hızı. Böyle bakıldığında pazarın geleceği gelişmekte olan ülkelerde ve tabii ki Türkiye'de. Çünkü gelişmiş pazarlarda nüfus artış hızı durmasına karşın bizde hâlâ artıyor. Ortalama insan ömrünün de uzaması, pazarın gelişmesinde bir başka etken. Eskiden anneanne, dede, babaanneler, daha genç yaşta ölürken ve tabii oyuncak alma süreleri kısayken, onlar 80-90'lara kadar yaşayınca torunlara oyuncak alma süresi de uzuyor.
ERKEN OLGUNLAŞMA Çevremiz, büyümüş de küçülmüş çocuklarla dolu. Herşeyi bilip büyükler gibi konuşup hareket ediyorlar. Bu, anne-babalar için sevimli bir görüntü ama oyuncak firmalarının dertlerinden biri. Yine araştırmaya göre, çocukların daha küçük yaşta olgunlaşmaları, oyuncak çağından daha çabuk çıkmalarına yol açıyor. Bu da oyuncak endüstrisinin üzerinde 'yaş baskısı'nı oluşturuyor. Klasik anlamda oyun ve oyuncaklar, 4-12 yaş arasını hedeflerken, üst sınır 8'lere kadar gerilemeye başladı. Pazardaki firmalar da varolan markaları daha küçük yaş grubuna çekmeye ve 8-12 yaş kategorisinin ilgisini çekecek yeni oyuncak konseptleri geliştirmeye yöneliyor.
ESEN EVRAN
|
|
|
|
|
|
|
|
|