Loreal Türkiye Genel Müdürü Malek Sarmini, Sanayi Bakanı'nın selülit kremi çıkışı ile ilgili olarak, "Reklamlardaki yazılar Sağlık Bakanlığı'ndan, fotoğraflar da RTÜK'ten izin alınarak kullanılıyor. Üstelik basında çok daha erotik fotoğraflar kullanılıyor" dedi.
Sanayi Bakanı Ali Coşkun'un selülit kremi reklamlarındaki kadın polemiği, bu ürünlerin ne kadarlık bir pazara sahip olduğu sorusunu da beraberinde getirdi. Ve tabii inceltici kremlerin bakanın iddia ettiği gibi tüketiciyi yanıltıp yanıltmadığı sorusunu... Dünya kozmetik lideri Loreal'in Türkiye Genel Müdürü Malek Sarmini ile Türkiye kozmetik pazarını konuşmak için randevulaştık. Ama olaylar sıcak olduğu için söz dönüp dolaşıp Coşkun'un iddialarına geldi. Ve öğrendik ki, Türk kadınları geçen yıl 400 bin üniteye yakın selülit kremi tüketmiş. Bu pazarın son iki yılda yüzde yüzlük büyüme kaydettiğini belirten Sarmini, aslında kozmetik firmalarının pazara girmek için geç kaldığını belirtiyor. Pazardaki beklenmeyen büyümenin de bundan kaynaklandığını ifade eden Sarmini, "Türkiye'deki kadın sayısını dikkate alırsanız pazar bir süre daha katlanarak büyümeye devam eder" diyor. Gerçi, Coşkun'un selülit kremi rakip firmanın ürünü. Ama acaba bu tip ürünlerin reklamları iddia edildiği gibi tüketiciyi aldatıcı bilgilerle mi dolu? Sarmini, reklam metinlerinde vaat edilenlerin Sağlık Bakanlığı'ndan onaylı olduğunu belirterek, şu açıklamayı yapıyor: "Biz reklamları yayınlatmadan önce başta Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) olmak üzere ilgili tüm kurullardan izin alıyoruz. Bu konuda hassas ve dikkatliyiz. Hiçbir riski göze almıyoruz. Reklamlarda yazılan vaatlerle ilgili yazıyı önce Sağlık Bakanlığı'na gönderiyoruz. Onların izni alındıktan sonra yayınlıyoruz. Yoksa kendi kendimize bir takım yazılar yazamayız."
RESİMLER SONUCA YÖNELİK Peki, bugüne kadar hiç tepki almışlar mı? Reklamlarda kullanılan resim ve yazıların bütün eczanelerin camlarına asıldığını kaydeden Sarmini, Anadolu da dahil bugüne kadar hiç tepki alınmadığını belirtiyor. Zaten gösterilen resimlerin, ürünün sonucuna yönelik temsili resimler olduğunu ifade eden Sarmini, bir de ilginç tespitte bulunuyor: "Her gün gazetelerde, dergilerde ya da diğer yayın organlarında jartiyerli, bikinili, hatta bazen cinsel hayatla ilgili yazılarda çıplak kadın ve erkek resimleri kullanılıyor. Hatta daha da ileri gidelim. Kadın ve erkek sarmaş dolaş da olabiliyor. Bugüne kadar bunlar sorun olmadı. Yargılamak istemem ama, onlar mı daha erotik yoksa bu ürünler için kullanılan resimler mi?"
Kozmetiğin % 25'i markette satılıyor LOREAL, Lancome, Loreal, Biotherm, Vichy, Helena Rubinstein, Cacharel, Ralph Lauren, Giorgio Armani, Maybelline, Garnier, La Roche-Posay gibi ürünlerle Türkiye pazarında 10 yıldır var. Şirket, 1994'te 12 milyon Euro olan cirosunu, 2003'ü 60 milyon Euro'ya çıkarmış. Ve yüzde 12'lik payla ikinci sıraya oturmuş. 2004 hedefinin 70 milyon Euro olduğunu kaydeden Malek Sarmini, Türkiye pazarı ile ilgili de şu bilgileri verdi: "Türkiye'nin toplam kozmetik pazarı 650 milyon dolar. Bu rakam, 150 milyar dolarlık dünya kozmetik pazarı içinde binde 4 gibi çok küçük pay anlamına geliyor. Oysa benzer nüfusa sahip Almanya pazarı Türkiye'nin 20 katı. Bu da Türkiye'nin potansiyelini en iyi şekilde ortaya koyuyor. Üstelik Türkiye 25-45 yaş arasında genç bir nüfusa sahip. Benim öngörüm, gelecek beş yılda pazarın kendini ikiye katlayıp 1.3 milyar dolara ulaşacağı yönünde." 15 yılda en hızlı artışın şampuan pazarında yaşandığına işaret eden Sarmini, ancak son iki-üç yılda cilt bakımı ve makyaj malzemeleri segmentinde büyük artışlar olduğunu söyledi. Sarmini, Türk tüketicisi ile ilgili de ilginç tespitlerde bulundu: "Türkiye'de kadınlar en çok kızıl saç boyasını tüketiyor. Ancak Avrupa'da ilgi gören kit boyalar yerine tüp boyalar tercih ediliyor. Ayrıca burası tam bir jöle pazarı. Sprey kullanımı çok az. Kadınların cildi normalden yağlıya doğru kayan bir cilt. Süpermarketlerin çoğalması kozmetik pazarını da büyüttü. Ürünlerin yüzde 25'i süper ve hipermarketlerde satılıyor. Ancak bunun büyük bölümü şampuan. Cilt bakımı ürünleri yüzde 10'dan az, makyaj malzemeleri ise yüzde 3'ten daha az."