Yeni rezervasyon teknolojisi Datalex'i uygulamaya başlayan ETS'nin patronu Murat Ersoy, "Tüm ataklarımız bunu bekliyordu. Şimdi her ay yeni bir ürünü piyasaya sunacağız" diyor. Geçtiğimiz hafta da Atlasjet'e ortak olan ETS, iç ve dış hat tarifeli yolcu taşımacılığına başlayacak. ETS, 2004 yılında yeni iş alanlarıyla, bir anlamda 'taşınabilecek her şeyi taşımış olacak'.
Turizm sezonu açılıyor. Şirketler, harıl harıl farklılık yaratmaya, cazip tekliflerle müşterinin karşısına çıkmaya hazırlanıyor. Bu yılın, geçmiş yıllardan bir farkı var. Özel havayollarının yarattığı fiyat rekabeti, artık uçakla seyahati üst gelir düzeyi ile sınırlı olmaktan çıkarıp, daha geniş kitleler için mümkün hale getirdi. Uçuş ucuzlayınca, karayolları da uçakla rekabete girdi. Peki bütün bunlar turizm sezonunda nasıl gelişmelere yol açacak? Bu yıl turizmi ne tür gelişmeler bekliyor? Türk insanı sayahette en çok neyi tercih ediyor. ETS (Ersoy Turistik Servisleri) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ersoy, sorularımızı yanıtladı.
* Uzun tatiller ve seyahat acentalarının taksitli turlarıyla hem Türk insanının turlarla tatile ilgisi hem de şirketler arasındaki rekabet arttı. Sizin bu pazardaki yeriniz nedir? Son 4 yıldır yurtdışı ve yurtiçine seyreden pazarda lider konumdayız. Bunu, verdiğimiz sözleri yerine getirerek sağladık. Turizm farklı bir işkolu, bulunduğunuz yerden binlerce kilometre uzakta üçüncü servis sağlayıcılardan servis alıyorsunuz. İstediğiniz kadar kontrol edin, yüzde yüz engel olamadığınız aksaklıklar yaşanıyor. Başımıza sürpriz bir şey geldiğinde bunu çok hızlı çözebiliyoruz. 2003 yılında yurtiçi ve yurtdışına taşıdığımız yolcu sayısı 300 bin. Bunun 260 bini yurtiçinde, 40 bini ise yurtdışına seyahat etti.
UÇUŞUN UCUZLAMASI İYİ OLDU * 2004 nasıl bir yıl olacak? Neler öne çıkacak? Komşu ülkelere trafiğin artacağını sanıyorum. Ulaştırma Bakanlığı hava taşımacılığının önünü çok açtı. Kimse bu rakamlara uçulabileceğini hayal etmiyordru. Hava taşımacılığı geliştikçe bunun yurtdışı turlarına da etkisi olacak. Bugüne kadar bir tur hizmetinde toplam maliyetin yüzde 60'ı ulaşımdı, bu yüzde 40 seviyesine düşecek.
* Seyahat sigortasını ücretsiz hale getiriyorsunuz. Ne zaman başlayacak bu uygulama? Biz iki yıldır, yolcuya zorunlu olarak sigorta yapıyorduk. Bizimle seyahat edip ulaşım araçlarımızı kullanan her bir yolcu 100 bin Euro'ya sigortalıdır. Mayıs ayından itibaren de sigorta için artı bir ücret almayacağız. Asist Card ile çalışıyoruz. Başınıza bir şey geldiğinde 10 dilde size hizmet veren bir alarm merkezi var. Doktor ihtiyacı olduğunda, valiziniz kaybolduğunda ya da polisle bir sorun olduğunda avukat sağlanıyor.
* Türk insanının seyahatlerde dikkat çeken özellikleri neler? Alışverişi çok seviyor, genellikle fazladan bir valiz ile dönüyorlar. Bazı uçaklar kargo uçağı gibi kalkıyor, özellikle Dubai'den dönenler. Grup için tartışmalar çok oluyor. Türkler toplu seyahet etmeyi yeni yeni öğreniyor. Seyahat acentasını seçerken, 10 dolar ucuz olmasını bile önemsiyor. Oysa o 10 dolar yurtdışına çıkışta ilk 1 saat içinde harcanıyor, bir kahve bir kek için ödeniyor bu para. Ama ucuza yönelen yolcu, sonra aksilikle karşılaşıp 'keşke' diyor. Şu anki Tüketici Yasaları'na uyum sağlamış tur operatörü iki, bilemediniz üç tanedir. Bugün aslında akıllı yolcu, -yasada çok fazla açık olduğundan- seyahat dönüşü verdiği paranın yarısını geri alabilir. Yani tüketici, yasaları çok iyi bilse geldiği zaman Hakem Heyetleri'ne başvurarak parasını -mahkemeler 10 günde sonuçlandığında hızla geriye alabilir. Biz her gidip dönen yolcuyu mutlaka ararız; anket yapar, bütün aldığı hizmet standartlarını sorar, notlarımızı alır, hataları takip eder, sonuçlandırırız. Bir eksiğimiz varsa, yolcu talep etmeden ücret iadesi yapıyoruz ya da bir dahaki seyahatinde belli bir indirim veriyoruz.
* Yeni hizmete giren rezervasyon teknolojisi ETS'ye neler kazandıracak? Türkiye'ye en gelişmiş rezervasyon teknolojisini (Datalex) getirdik, Datalex, bir pazaryeri projesi. Bu pazaryerinde satış network'ü kuruluyor. Seyahat ürünü firmaları burada ürünlerini pazarlayabiliyor. Dünyanın en gelişmiş rezervasyon teknojisi. Bu teknoloji ile binlerce alternatif ürünü onbinlerce değişik kanaldan pazarlayabiliyorsunuz. Ürün maliyetiniz düşüyor ve tüketiciye daha ucuza ürün sağlayabiliyorsunuz. Biz bu teknolojiyi tüm Türkiye'ye yaymayı ve satış ağını da 700-1000 noktaya çıkarmayı hedefliyoruz, bunu başardığımız an seyahat eden oranda ciddi bir yükselme olacak. Şu an bizim yaklaşık 70 franchise ETS shop corner'ımız, yaklaşık 130 tane sistem acentemiz var, toplamda 220 civarı. Bu yatırımla birlikte yeni ürünler pazara girecek.
Rehberliktenpatronluğa MURAT Ersoy, ikiz kardeşi MehmetErsoy ile birlikte üniversite yıllarında turrehberliği yaparak turizm sektörüne girdi.Bu yıl vergi rekortmenleri listesinin 17.sırasında yer alan İnşaatçı HaydarErsoy'un çocukları olan Murat veMehmet, babalarından sadece bir ofisdesteği alıp, geri kalan her şeyi kendileri yapmışlar. Murat Ersoy İngilizce İktisat, Mehmet Ersoy İngilizceİşletme'yi bitirdikten sonra 1991 yılınageldiklerinde kendi şirketleri ETS'yikurmuşlar.Murat Ersoy, 36 yaşında patronolmanın sırrını, Alman Lisesi'nde aldığı işdisiplinine, işe en alt kademeden başlayıpher kademede çalışmış olmaya bağlıyor."Bize babam tarafından teslim edilen,sadece bir ofisti" diyor.Murat Ersoy, ETS'nin yenirezervasyon teknolojisi Datalex ile buyıldan itibaren gerçek bir patlamayaşayacaklarını ve pazara her ay yeni birürün çıkaracaklarını söylüyor. Ersoy, "Buteknolojiye 5 milyon dolar yatırdık" diyor.