kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

AB ile Airbus pazarlığı

Müzakere tarihi için günler yaklaştıkça Türkiye ve Avrupa Birliği'ne hükmeden ülkelerin ellerindeki kartlar da yavaş yavaş açılıyor. Dün Türk Hava Yolları (THY), dünya havacılık sektörünün de yakından takip ettiği uçak alımlarında nihai imzayı Berli'nde attı. (Yazıyı kaleme aldığımızda bir aksaklık yoktu.) Daha önce her türlü detayı ve alt anlaşmaları tamamlanmıştı.
Airbus'tan uçak alım anlaşmasına THY Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin, şirketi ve Türkiye'yi bağlayıcı imzayı atmış olmalı ki, yazıyı kaleme aldığımız esnada, 'Fransa ve Alman hükümetleri, Türkiye ile üyelik müzakerelerine başlanmasını tavsiye eden Avrupa Birliği Komisyonu İlerleme Raporu'na destek verdiklerini açıkladılar.' Zamanlama harika. İster Amerikalı Boeing'ten isterse Avrupalı Airbus'tan bir kamu kurumu olan THY için uçak almaya kalkarsanız muhakkak surette bunun siyasi bir tarafı oluyor. Türkiye'nin Airbus'ı tercih ettiğini kamuoyu bu sütundan öğrendi. Netice itibarıyla, 'Hükümetin tercihi Airbus' başlıklı yazımızdaki detaylarda böyle bir araştırma sonucu ortaya çıktı. Ancak THY yönetimi uçak alımı esnasında pazarlıkları gerçekten iyi götürdü. Çok fazla rengini belli etmedi. Hatta THY yöneticileri bile ne yapacakları konusunda epeyce tereddütler yaşadılar. Ama hem Boeing'ten hem de Airbus'tan denebilirki 2004'ün en iyi rakamlarını aldılar. THY'nin pazarlık aşamasında farkında olunmayan bazı ayrıntılar da Türkiye'ye yardımcı oldu. Mesela 2003'te Airbus'un tarihinde ilk defa Boeing'ten fazla sipariş alarak öne geçmesi sebebiyle rekabet ve yarışın çok yoğun olması, THY'nin uçakları çok uygun şartlarda sipariş etmesine fırsat verdi.

Başbakan'a özel uçak

Ancak, halen daha ne THY'nin ne de Türkiye'nin uçak ihtiyacı tam olarak giderilmiş değil. Milli havayolunun yurtiçinde sefer yapacak bölgesel jetlere (Regional Jet, RJ) ihtiyacı var. Başbakan'ın halen daha istediği şekilde bir Air Force Number One uçağı olmadı. Ve mevcut uçakla kısa seyahatlerini, THY'den kiralanan uçaklarla da uzun uçuşlarını yapabiliyor. İşte bu esnada THY Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu da Başbakanlık'ın hizmetinde kullanılmak üzere uçak arayışında. Başbakan küçük gövdeli iş jeti değil, Türkiye Cumhuriyeti'ni temsil edecek gösterişe sahip, büyük gövdeli ve kalabalık gruplarla seyahat etme imkanı olan uçak arıyor. Özellikle Airbus'ın 310 modelinin modifikasyonla Başbakanlık'ın emrine amade hale getirilmesi söz konusu. Airbus 319 modeli de tercihler arasında ki, bu modellerin Airbus Corparate Jetliner'e dönüştürülmüş iş jetleri tipi de var. Ama görünen şu ki Başbakan AB ile ilişkileri düzelttikçe Airbus'a daha yakın oluyoruz.
THY'nin alacağı uçakların rakamsal değeri üzerinde kafası karışan Türk medyasının da son gelişmeler ve açıklamalardan sonra daha sağlıklı bir bakış kazanacağını sanıyorum. Çünkü, liste fiyatı 35-40 milyon USD civarında görünen uçakların değeri bir çok parametreye ve işbirliğine bağlı olarak ortalama yüzde 25-30 aşağı dahi inebiliyor. Uçakların değerleri, alım anlaşması esnasında off set olup olmamasına, sipariş edilen uçak sayısına ve uçak üreticilerinin ilgili oldukları pazarı ellerinde tutabilmek için geliştirdikleri ticari yöntemlere bağlı olarak değişebiliyor.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 İlerleme Raporu neden çevrilmiyor?   / 25-10-2004
 AB'de 'Pulya' krizi   / 23-10-2004
 Denizde can telaşı   / 20-10-2004
 ABD'de güvenlik Türkiye'de işkence   / 18-10-2004
 Camdan uçak olur mu?   / 16-10-2004
 Yabancı sermaye ikilemi   / 13-10-2004
 'Ermenistan sınır kapısı açılmayacak'   / 11-10-2004
 DHMİ, TAV'ında dövülür   / 09-10-2004
 Ermeni sınır kapısı tehlikeli yolda   / 06-10-2004
 Hazine'den vakitsiz şeker darbesi   / 04-10-2004
İLKER SARIER
En iyi kadın müzakereci
Ülkemizin tartışma yeteneğine...
ŞELALE KADAK
Koç'tan ayrıldı, şimdi fon yönetiyor
İş dünyası Nedim...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Borsanın ve halka arzların kırılma noktasına...
GÜNTAY ŞİMŞEK
AB ile Airbus pazarlığı
Müzakere tarihi için günler...
Ebru'nun en büyük hayali gerçek oluyor
Trafik kazasında sol bacağını kaybeden Ebru Özkan'a Algida şirketi...
Hayata 'hâkim' olamadı
Chat aşkı için ilk eşinden ayrılan hâkim, karşı karşıya kaldığı 15...
'Ermeni kavgası' geçmişte kaldı
'Ermeni kavgası' geçmişte kaldı
Ermeni gençliği gündemden inmeyen polemik hakkında konuşmaktan...
İnce'nin tatilcisi 'gözcü'nün avukatı
Ebru ve Işık Balkan kardeşler cinayetiyle ilgili davanın görüldüğü...
IMKB
E: 22,143 D:% 1.07
DOLAR
S: 1,481,000 D:% 0.20
EURO
S: 1,894,000 D:% 0.37
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.