kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Meliha Okur @ SABAH
 

Gümrük Birliği gibi olursa sınıfta kalırız

Dün, Başmüzakereci Ali Babacan'ı dinledik, kafamız karıştı. Başmüzakereci Babacan, yardımcılarını açıkladı: Avrupa Birliği Genel Sekreterliği (ABGS), DPT, Dışişleri Bakanlığı, Başbakanlık Müsteşarlığı ve AB Daimi Temsilciliği. Ancak "koordinatör kurum" hangisi? Öğrenemedik. ABGS'mi? Yoksa Babacan'ın kendisi mi, anlayamadık.
Olmaz, böyle olmamalı!
Ortada "koordinatör kurum" yok. Müzakere ilkeleri belli değil. İş dünyası ve sivil toplum kuruluşları nerede yer alacak, bilmiyoruz. İşleri arap saçına döndürmek için uğraşıp duruyoruz. Hepimiz konuşmaya müzarekereler 10 yıl sürecek diye başlıyoruz. Tanrı aşkına siz, hangi AB ülkesinde 10 yıl müzakere yapıldığını gördünüz?
Yok böyle bir şey.
Biz, bize düşeni yapmak için vakit kaybetmeden çalışmalıyız. Kum saati akıp duruyor. Ama gelin görün ki; işin başında olanlar bile "vakit var, yaparız" diyorlar. İşte bu yaklaşım bizi korkutuyor. Üstelik bizim başka korkularımız var.

Alarm
sinyali
Çünkü 1/95 sayılı Ortaklık Konseyi kararı kapı gibi karşımızda.
Eğer, en avantajlı olduğumuzu düşündüğümüz Gümrük Birliği kararı ile ilgili yapmamız gerekenleri tamamlayamazsak bilin ki Türkiye "müzakerelere" başlayamaz, 35 fasıl açılamaz.
Niye mi? Bilindiği gibi Türkiye 10 yıl once Gümrük Birliği kararını imzaladı. Tamamlayamadığı konular oldu ve 1 Ocak 1996'dan itibaren bunları öngörülen süre içinde tamamlayacağına dair söz verdi.
Gümrük Birliği sürecine en fazla tepki gösterenler otomobil üreticileriydi. "Yok olacağız" diye bağırdılar. Onlar bu süreçte yok olmak şöyle dursun tam tersine büyüdüler. Biz bu noktada konuya niye otomotiv sanayi ile giriş yaptık? Ortada AB teknik mevzuatı var. Ve, 1/95 sayılı Ortaklık Konseyi kararına göre otomotivcilere geçiş süreci tanındı. Motorlu araç ithalatı yasağı sürdü. 2 el ve eski eşya ithalatı izne bağlandr.

Etki
analizi
Türkiye ne yaptı?
Motorlu araç ithalatı ile 2. el otomobil ithalatı birleştirildi. Otomotiv sanayicileri ithalat yasağını kaldırmamak için direndiler, '2. el otomobil gelirse biz biteriz' diye mücadele verdiler. Özellikle İtalyan şirketi FİAT ve Fransız şirketi RENAULT kanalıyla AB nezdinde lobi çalışması yapıldı. Bu çalışmalar sonunda mevcut durum 10 yıldır devam ediyor.
Ancak AB, iki yıl önce kesin bir dille Türkiye'den konuyla ilgili takvim beklediğini bildirdi.
Şimdi bu takvimle ilgili olarak Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM), Otomotiv Sanayicileri Derneği (OSD) beraber çalışıyor. Hatta Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), kendi içindeki sektör kurulları nedeniyle konuyu yakından izliyor, takvim hazırlanması konusunda sektörü zorluyor.
Otomotiv sanayi'nin sıkı bir AB'ci olduğunu hatırlatmak zorundayız. Avrupa devi otomotiv üreticileri sayesinde Türkiye, AB nezdinde lobi yapmasını öğrendi öğrenmesine de korkunun ecele faydası yok. Şimdi OSD, bir yabancı kuruma etki analizi çalışması yaptırıyor. Sektörün avantajı ne, riski ne, ortaya çıkacak. Çalışma büyük ihtimalle 2006 yılı Ocak ayında tamamlanacak. O zaman sektörün direnci ne, onu ğöreceğiz. Bu yol kolay değil.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Kuralsız yaşamayı seviyoruz   / 11-10-2005
 Küresel köyün kavalcıları Erdemir'i anlayamadı   / 08-10-2005
 Bakalım kim daha ulusalcı çıkacak   / 06-10-2005
 Parayı veren düdüğü çalıyor   / 05-10-2005
 Kriz AB'nin krizi!   / 04-10-2005
 Turkcell, Türk kalacak mı?   / 22-09-2005
 Vakıflarda oy avcılığı bitiyor   / 20-09-2005
 Osman Amca'nın kulübesi Berlin'in simgesi oldu   / 17-09-2005
 Turkcell'de oyun içinde oyun   / 16-09-2005
 Türkiye'ye inanmak   / 15-09-2005
Prof. Dr. AYDIN AYAYDIN
Çimento satışları tam gaz peki rekabet ne...
MELİHA OKUR
Gümrük Birliği gibi olursa sınıfta kalırız
Dün,...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Piyasanın ilk eşiği Telekom kararı
Dün ağustos ayı...
'Ne Dubai, ne Siirt sadece yalakalık'
Koç, 'Sakal-ı Şerif' olayında "Bakana aşırı yaranmaya" çalıştı...
Güle güle büyük usta
Şiirden, öyküye, senaryodan romana pek çok alanda eser veren Attila...
Etinden de, tüyünden de
Etinden de, tüyünden de
Karantina uygulanan Kızıksa'da, iki kazın tüylerini yolarken kameraya...
'İçime doğuyor şehit olacağım'
'İçime doğuyor şehit olacağım'
Tunceli'de PKK ile güvenlik güçleri arasında çıkan çatışmada şehit...
IMKB
E: 33.118 D:% -2,71
DOLAR
S: 1,353 D:% 0,334
EURO
S: 1,628 D:% 0,525
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu