kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Ulaşımda kavgalı dönem

Havayolu şirketlerinin (Türk Hava Yolları, Pegasus, Atlasjet, Onur ve Fly Air) son sürat yolcularını artırmaları, diğer taraftan otobüs firmalarının müşterilerini kaybetmesi anlamına geliyor. Bu durumu sağlıklı bir şeklide ele aldığımızda ulaşım sektöründe dengelerin yerine oturmaya başladığını söyleyebiliriz. Şu an itibariyle uçakotobüs tartışması yapılırken, yakın bir zaman içinde TIR filosu sahiplerinin denizdemiryoluna karşı devreye gireceğini düşünüyorum.
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND)Başkanı Çetin Nuhoğlu ve ekibi zaman kaybetmeden tedbir almak zorunda. Eski UND, halihazırda RODER Başkanı, şimdilerin en gözde denizcisi ve Ro-Ro gemilerinin patronu Saffet Ulusoy ve ekibinin de denizde farklı alanlara kayarak UND ile kavgayı gündeminden çıkarması gerekir. Bir de Ulusoylar olarak, her derneğe baş olma kavgası vermekten vazgeçerlerse, ülke ve ilgili sektörler çok şey kazanacaktır.
Kısacası, Türkiye karayolu taşımacağılında yanlış ulaşım politikaları sebebiyle yıllardır bölgenin en ciddi, en büyük gücü konumundaydı. Bu sebeple, yabancı otobüs ve kamyon üreticileri en fazla ürün sattıkları Türkiye'de yıllar önce fabrika açmışlardı.
Şimdi tablo tersine dönüyor. Türkiye ekonomisine ağıra patlayan, karayolu ağırlıklı taşıma politikası yerini diğer ulaşım sistemlerine bırakıyor. Deniz taşımacığılının çeşitli imkanlarla desteklenmesi bir açılım getirdiği gibi, TC Devlet Demiryolları Genel Müdürü Süleyman Karaman'ın raylı sistemde başlattığı rehabilitasyon çalışmaları da yakın bir zamanda, ulaşım modları arasında yeni tartışmalara sebep olacak. Buraya kadar her şey normal, değil mi? Yani ulaşımda dengelerin yerine oturması ülke menfaatine. Otobüs firmaları epeydir kendilerine haksızlık yapıldığını iddia ediyor, ama bunu iyi cümlerle anlatamıyorlardı. Madem ülkede sektörlere yapılan haksızlıklar düzeltiliyor, tartışmalar açılıyor, bundan sonrası için daha hakkaniyetle davranılması gerekir. Eskimeyen iddialı siyasetçilerimizden Bülent Akarcalı, bana gönderdeği mektubunda bu konuya dikkat çekiyor; "Özel havayolu şirketlerinin gelişmesi ekonomiyi canlandıracak, kara yolu trafiğini rahatlatacak, insanlarımıza insan gibi seyahat etme imkânı sağlayacak.
Bu gelişmenin altında esas yatan uçak akaryakıtı ''kerozenden'' ÖTV alınmaması.
Oysa, şehirlerarası otobüsler bu avantajdan yararlanmıyor. Yani ucuz uçağa dahi binecek parası olmayan daha yoksul kesimden daha çok vergi alınıyor. Serbest pazar rekabet hukuku açısından şehirlerarası otobüslerin kullandıkları motorinden de ÖTV alınmaması gerekir. Bu uygulama ayrıca deniz taşıtlarına da yansıdı.
Aslında şehirde yasayan dar gelirliler için bir yıkım olan şehiriçi otobüsle taşınmayı ucuzlatmak için ÖTV'nin belediye otobüslerinden de alınmaması gerekir. Madem ki ÖTV hava ve deniz taşımacılıgından kalktı. Uçağa binemeyen, özel arabasi olmayan en alt gelir düzeyindeki insanlarımızın kullandığı kara taşımasından da düşmesi mantığa ve hakkaniyete uygundur."
Ulaştırma Bakanımız Binali Yıldırım'ın bu konulara titizlikle yaklaştığını ve çözüm ürettiğini biliyorum. Akarcalı'nın mektubuna da bir cevap istiyorum. Gerçekten karayoluna, otobüs firmalarına bir haksızlık yapılıyor mu? Son sözüm, İDO'da hizmetlerin neden başaşağı gittiğine dair olacaktı. Yerim kalmadı. Pazartesi, İDO ve cep telefonu operatörleri bu köşede olacak.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Bir milyon dolarlık iddia   / 02-11-2005
 Emlak, banka faiz üçgeni   / 31-10-2005
 İstanbul Barcelona'dan önemli   / 29-10-2005
 Petrollü Hazar'da turuncu dalga..   / 26-10-2005
 'Ot değil dedenin saçları'   / 24-10-2005
 Üçüncü köprü işi karışık   / 22-10-2005
 Sağlık rantında tartışma   / 19-10-2005
 Sağlık rantında çifte standart   / 17-10-2005
 Danıştay son viraja girdi   / 15-10-2005
 Müzakerelerin enerji boyutu   / 12-10-2005
Prof. Dr. AYDIN AYAYDIN
Hipermarketler yasası sulandırılıyor
Hipermarketlerin...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Ulaşımda kavgalı dönem
Havayolu şirketlerinin...
Duygulandıran ziyaret
Trenden atılarak öldürülen 17 yaşındaki üniversite öğrencisi Hakan...
13 aylık bebek yuvada öldü
Erzurum 0-6 Yaş Zübeyde Hanım Çocuk Yuvası'nda barınan ve...
Avrupa yolunda bitmeyen tartışma
Avrupa yolunda bitmeyen tartışma
AB, 9 Kasım'da Aleviler'in resmen tanınmasını isteyecek, Diyanet'ten...
AB Raportörü: Dayatıyoruz
AB Raportörü: Dayatıyoruz
Avrupa Parlamentosu Türkiye Raportörü Camuel Eurlings bir süre önce...
IMKB
E: 33.152 D:% 1,10
DOLAR
S: 1,350 D:% -0,037
EURO
S: 1,625 D:% -0,031
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu