kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ticari araç pazarı KOBİ'lerle büyüdü

Hafif ticari araç pazarı ekonomideki gelişime paralel olarak son iki yılda ciddi şekilde büyüdü. 2004'te tarihinin satış rekorunu kıran ticariler, bu yıl sonunda yeni rekor hedefliyor.

Türkiye ekonomisinde KOBİ'lerin oynadığı önemli rol, ticari araçların da önemini arttırıyor. Ekonomideki gelişime paralel olarak, özellikle son 2 yılda ticari araç sektörü ciddi bir gelişim gösterdi. Hafif ticari araçlarda rekabetin dolayısıyla seçeneklerin artması ticari araç müşterilerini de daha bilinçli hale getirdi. Ticari araç sahipleri artık kazanç sağlamak amaçlı kullandıkları araçlarının sadece satın alma bedeline değil, kullanım ömrü boyuncaki tüm maliyetlerine yani "kullanım maliyetleri"ne dikkat etmeye başladı.

200 BİN KM YOL YAPILIYOR
Türkiye'de hafif ticari araçların ortalama kullanım süresi 2 yılı buluyor. Bu sürede araçlar yaklaşık 200 bin kilometre yol yapıyorlar. Kullanım maliyeti hesaplamaları da bu kriterlere göre yapılıyor. Hafif ticari araçların kullanım maliyetlerini belirleyen 4 önemli faktör bulunuyor:

* Yakıt tüketimi bedeli,

* Aracın bakımı için yapılan harcamalar,

* Araca satın alınırken ödenen bedel,

* Araç satılırken alınan para.

YAKIT TÜKETİMİ ÖNEMLİ
Bu kalemler tek tek incelenecek olursa, yakıt tüketimi bedelinin ön plana çıktığı görülüyor. Ticari araçlar sürekli yollarda olup, yüksek kilometre yaptıkları için, düşük yakıt tüketimi olan ekonomik motorlar tercih ediliyor. Zaten ticari araçlarda dizel motorların tercih edilmesinin temel nedeni de bu. Yapılan çalışmalar, aracın sahibine olan kullanım maliyetinin yüzde 60'ını yakıt tüketim bedelinin oluşturduğunu gösteriyor.

MALİYETİN YÜZDE 10'U BAKIM
Kullanıcının hafif ticari araç için yaptığı diğer bir harcama ise bakımdır. Bakım maliyetinde, aracın girdiği her bakımda ne kadar harcama yapıldığının yanı sıra hangi sıklıkta bakıma girdiği de önemli. Bazı ürünlerin bakım maliyetleri ucuz görünmesine rağmen, sık bakım gerektirmeleri bu kalemin şişmesine neden olabiliyor. Teknik anlamda sorun çıkarmayan yüksek kaliteli ürünlerin tercih edilmesi de servis giderlerini düşürecek önemli bir faktör olarak öne çıkıyor. Bakım maliyeti, ticari araçların kullanım maliyetlerinin yaklaşık yüzde 10'unu oluşturuyor.

İKİNCİ EL DEĞERİ
Bilinçli tüketiciler, araçlarını satın alırken ikinci el bedelini de göz önünde bulunduruyor. Araçların birinci el ve ikinci el değerlerinin oranlandığı değer farkları incelendiğinde, ürün bazında yüzde 50-75 aralığında değişim görülüyor. Bu durumun, bilinçli ticari araç sahiplerinin tercihlerinin satın alırken ucuz olan üründen daha fazla değerini koruyan ürünlere kaymasına neden olduğu gözleniyor. Birinci el ve ikinci el alış ve satışından doğan maliyet nihai müşteri maliyetinin yüzde 30'nu oluşturuyor.

TAŞIMA KAPASİTESİ
Hafif ticari araçlar taşıma amaçlı kullanıldıkları için, yapılan kullanım maliyeti hesaplamasında, yükün kg ve metreküp'nün taşınmasının ne kadara mal olduğu da önemlidir. Tek başına kullanım maliyeti düşük görülüp, aynı yükü 2 seferde taşıyan bir aracın 1 kerede taşıyana göre daha hesaplı olduğu söylenemez. Bu bağlamda kullanım maliyeti hesaplamalarında, aracın taşıma kapasitesi ve yükleme hacmi de önemli bir faktör olarak önümüze çıkıyor.

1 2 3 4 5
 
DİĞER OTOMOTİV HABERLERİ
 Otomobil aşkı hiç bitmiyor
 At arabasından otomobile
 Türk imzalı araçlara ödül
 Türk yöneticiler kapışılıyor
 Oto Fuarı'mız uluslararası oldu
 Aküden motor üretimine
 1.2 milyon ekmek yiyor
 Türkler otomobilde gri rengi tercih ediyor
 Yarışlardan alnımızın akıyla çıktık
 Dünya devlerinden Türkiye'ye övgü
 Teknolojimizi yarına hazırlayalım
 İhraç projelerinde yerlilik oranı istenilen seviyede değil
 Asyalıların ikinci Avrupa çıkarması
 Otomobile olan aşkımız bitmiyor
 Trafikteki araç sayısı arttı otoyollar 1900 km'ye uzadı
 En büyük rakibimiz Doğu Avrupa ülkeleri
 Otomobil satışında "showroom" dönemi
 Kamyonda Türk damgası
 Türk otobüscülerin Avrupa çıkarması
 Bursa, Fiat'ın üç üretim üssünden biri oldu
 Türkiye dünyanın hafif ticari aracını üretiyor
 Ticaride ihracat yüzde 22 arttı
 Son 5 yıllık ihracat 1 milyon adedi geçti
 Ticarilere rekor dayanmıyor
 Şirket imajını, kullandıkları aracın markasıyla...
 Türkiye sevdalısıyız, kriz zamanı bile yatırım yaparız
 Türkiye'nin ilk otomobili Devrim
 Otomotiv Türkiye'nin teknoloji çıtasını yükseltti
 Üretim artışında dünya devlerini solladık
 Otomotivde yeni dönem 2006 Ocak'ta başlıyor
 Dünyada üretilen her 100 otonun 1'i Türk
 Montaj sanayinden %100 yerli otomobil üretimine
 Otomotiv ekonominin itici gücü
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu