kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    İşte İnsan
    Sinema
    20. YILA ÖZEL
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Okuldan sonrasını dershane tamamlıyor
Eğitimde fuar anlayışı yeni bir boyut kazandı
Kara tahtadan modern sınıflara geçildi

Okuldan sonrasını dershane tamamlıyor

Özel dershanelerde okula paralel yürütülen tamamlayıcı ve pekiştirici bir eğitim öğretim sistemi uygulanıyor. Amaç öğrencinin daha iyi yetiştirilmesi.

Özel dershaneler Türk Milli Eğitim Sistemi'ne ilk defa 20 Ağustos 1915 (1331) tarihli Mektebi Hussiyye Talimatnamesi ile girdi ve bugünkü statülerine 1965 yılında kavuştu. Bu tarihten sonra, merkezi sınavların yaygınlaşması ile özel dershanelerde de gelişmeler oldu. Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği'ne göre, bir özel dershanenin açılabilmesi için, kurum açma ve öğretime başlama izinlerinin alınması gerekir. Adı geçen yönetmeliğin 5'nci maddesine göre; Türkiye Cumhuriyeti uyruklu gerçek kişiler, özel hukuk tüzel kişilikleri veya özel hukuk hükümlerine göre yönetilen tüzel kişilikler, kurum açma izni alabilirler. Kurum açma izni verilebilmesi için Milli Eğitim Bakanlığı, Bayındırlık Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığının çeşitli birimlerince düzenlenen, bina ve kurucuya ait çok sayıda belge ve raporun hazırlanması gerekir.

Özel dershanelerin kuruluş amacı, Özel Dershaneler Tip Yönetmeliği'nin 6'ncı maddesinde şöyle ifade edilmektedir: "Öğrencileri; a) Zayıf oldukları derslerden yetiştirmek ve bilgi seviyelerini yükseltmek, b) Bir üst okulun giriş sınavlarına hazırlamak, c) Belli alanlarda ilerlemek amacıyla araştırma ve inceleme yapmak, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda uzmanlaşmak isteyen öğrencilere gerekli olanak ve ortamı sağlamak, bu gibi öğrencileri tespitve teşvik etmek." Yukarıda ifade edilen amaçlar doğrultusunda faaliyetlerini sürdüren özel dershaneler özellikle (b) maddesinde ifade edilen "üst okulların giriş sınavlarına hazırlık" konusunda yoğunlaşırken (c) maddesinde ifade edilen amaç doğrultusunda pek çalışma yapamamışlardır. Bu da gelen taleple ilgili bir sonuçtur. Özel dershanelerde yapılan öğretim etkinlikleri, aslında bir okulda yapılan öğretim etkinliklerinden çok farklı değildir. Öğrencilerin daha başarılı olma isteğiyle devam ettikleri özel dershanelerdeki öğretim, okula paralel yürütülen tamamlayıcı ve pekiştirici bir öğretim şeklidir. Yapılan öğretim şekli; öğrencinin ara sınıfta kendisini daha iyi yetiştirmesi, okula takviye sağlaması ve bir üst okulun giriş sınavlarına hazırlanması amacına göre, elbette değişmektedir. Ara sınıf yetiştirme kurslarında daha çok konu anlatımı yapılırken, üst okulların giriş sınavlarına hazırlama kurslarında konu anlatımı yanında, test türü soru çözümüne de önem verilmektedir. Özel dershanelerde uygulanan programlar, okul derslerinin paralelinde hazırlanmakta ve Milli Eğitim Bakanlığı'nın onayı ile yürütülmektedir. Bakanlık müfettişleri ile de denetimi yapılmaktadır.

REHBERLİK HİZMETLERİ
Eğitim öğretim sistemimiz içinde önemli bir rol oynayan ve etkin birer eğitim öğretim kurumu olan özel dershaneler, son yıllarda öğretimin yanısıra eğitime deİBRAHİM ARIKANbüyük önem vermeye başlamış; öğrencilerin çeşitli gereksinimlerine daha iyi cevap verebilmek, onları daha başarılı ve uyumlu kılabilmek için yeni arayışlara yönelmişlerdir. Bu anlayışla başlatılmış olan rehberlik etkinlikleri, resmi olarak ve organize bir biçimde 1987 yılından bu yana sürdürülmektedir. Özel dershanelerin genel ve özel sorunlarının bir kısmını çok kısaca şöyle sıralayabiliriz:
1- Özel dershanelerin resmi bir örgütlenmeye sahip olmaması.
2- Özel dershanelerin paralı hizmet vermesinden dolayı, eğitimin mutlaka ücretsiz olması gerektiğine inanan resmi ve özel çevrelerin olumsuz yaklaşımları
3- Özel dershaneleri sadece öğrencileri sınavlara hazırlayan kurumlar olarak gören anlayışın özel dershaneleri sistemin içinde eritme düşüncesi: 1998 ÖSS sisteminde olduğu gibi, sınavların sık sık ve anlamsız bir şekilde değiştirilmesi özel dershaneleri olduğu gibi, bu sınavlarla ilgili olan herkesi zor durumda bırakmaktadır.
4- Çeşitli vergilerin getirdiği ağır mali yük. Özel dershanelerde çalışan personel gelirlerinin yüzde 50 si çeşitli vergilere gitmektedir.
5- İdari mevzuattan kaynaklanan pek çok sorun vardır. Başta 625 sayılı yasa ve buna bağlı olarak çıkartılan çeşitli yönetmelik ve yönergelerde özel dershanelerin iş ve işlemlerini zorlaştıran pek çok madde vardır.

1 2 3 4 5
 
DİĞER HABERLERİ
 Eğitime 'vakıf' dopingi
 Milli Eğitim Bakanı Doç. Dr. Hüseyin Çelik SABAH için yazdı
 TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu SABAH İçin Yazdı
 Kolejler fark yarattı
 Yönetimin bilimi var
 Bedrettin Dalan SABAH için yazdı
 Babadan oğula meslek dönemi sona erdi
 Bahçeşehir Uğur Eğitim Kurumları Başkanı Enver Yücel SABAH...
 Sabancı Üniversitesi Rektörü SABAH için yazdı
 Üstün yetenek iyi işlenmeli
 Sivil insiyatif vazgeçilmez olacak
 AB standardını özel okullarımız yakaladı
 Kalite beraberinde başarıyı getirdi
 Erzen; Eğitime yatırım geleceğimize yatırımdır
 Cumhuriyet Çocukları'nın mektupları Ata'ya ulaştı
 "Harika Parmaklar " Engelleri Aşıyor..
 Türk sermayeli ilk dil okulu
 Geleceğinizi ertelemeyin destek eğitim alın
 Ortaöğretim sınavlarının son 20 yıldaki maratonu
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu