kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    İşte İnsan
    Sinema
    20. YILA ÖZEL
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Rekabet sarhoş etti
Aslan sütünün tahtı sarsıldı
4 milyar dolarlık pazar oluştu
ÖTV, şarapçının kâbusu oldu
Türk rakısını dünya içkisi yapacağız

Rekabet sarhoş etti

Tekel'in Alkollü İçecekler Bölümü'nün özelleştirilmesi alkollü içecek pazarında dönüm noktası oldu. Üretici ve ithalatçı ile ürün sayısı 3'e katlandı, rekabet kızıştı.

Bazıları 'devrim', bazıları 'ihanet' dedi. Nasıl yorumlanırsa yorumlansın, 2003 yılında alkollü içecek tarihinde bir devir kapandı ve pazar tam 61 yıl sonra devlet tekelinden çıktı. 1942'den 2003'e kadar distile alkollü içki alanında tek üretici ve ithalatçı olan Tekel'in alkollü içecekler bölümü özelleştirildi. Aslında liberalizasyon çalışmaları 1995 yılında, Gümrük Birliği Anlaşması'nın gereği olarak viski ve köpüren şarabın özel sektör tarafından serbest olarak ithal edilmesiyle başlamıştı. Bu tarihten 2003'e kadar, bira ve şarap üretimi özel sektör ve devlet eliyle sürdürülürken, ithalat sadece TEKEL eliyle ve sınırlı miktarda yapıldı.

ÜRETİCİ SAYISI 3'E KATLANDI
5 Kasım 2003 tarihinde, Tekel Alkollü İçkiler İşletmesi'nin 292 milyon dolara Nurol-LimakÖzaltın- Tütsab Ortak Girişimi'ne satılması alkollü içecek pazarında bir milat oldu. Bu tarihten itibaren, deyim yerindeyse, piyasa kabak çiçeği gibi açıldı. 2 yıl içinde üretici ve ithalatçı firma sayısı 49'dan 135'e ve toplam ürün çeşidi 900'den 2 bin 500 civarına yükseldi. Alkollü içki ithalatı da 1990'lı yıllardan itibaren aşama aşama serbest bırakılmaya başlandı. Bu serbestliği takiben, daha önce Tekel aracığılıyla ya da havaalanlarındaki Duty-Free alanları aracılığıyla Türkiye pazarına ucundan kıyısından girmiş olan ithal içkilerin direkt ithalatı için art arda yeni şirketler kuruldu. Vokta ve cin gibi 'beyaz içki' üretimi ya da ithalatına soyunanlar, rakının tahtına göz koydu. Türkiye, daha önce sadece yabancı filmlerden aşina olduğu türlü çeşit yabancı içkiyi ilk defa içmeye başladı. Rekabet artınca, yabancı içkilerin fiyatları neredeyse yarı yarıya düştü.

RAKIDA SAVAŞ PATLADI
Piyasanın liberalizasyonuyla birlikte, rakı pazarındaki üretici sayısı ve rekabet de patladı. Tekel Alkollü İçkiler İşletmesi, özelleştikten sonra Mey İçki olarak yeniden yapılandı ve pazar hakimiyetini kaptırmamak için tanıtım faaliyetlerine ağırlık verdi. Mey İçki bu faaliyetleri yürütürken, özel sektör rakı pazarına çoktan gözünü dikmişti. Sonuçta özel sektör yapımı ilk rakı olan Efe Rakı 2004 yılında piyasaya sunuldu ve büyük ilgiyle karşılandı. Efe Rakı'yı üreten Elda İçecek ve Enerji Hizmetleri Sanayi ve Ticaret A.Ş.'yi, Burgaz Alkollü İçecekler Sanayi Ticaret A.Ş. ve Koç Holding ve Tariş ortaklığı ile kurulan Tariş-Tat Alkollü İçkiler San. Tic. A.Ş takip etti.

1 2 3 4 5
 
DİĞER HABERLERİ
 Bakkal amcadan hipermarkete
 2005'te iki büyük evlilik!
 Gıda harcaması 2.7 kat arttı
 Güvenlik krizi tadımızı kaçırdı
 Zorlandık ama inancımızı yitirmedik
 Yavaşlamak düşmek demektir
 Organizenin payı halâ çok düşük
 50 yıldır buradayız, en hızlı büyüyenler arasındayız
 Türkiye'nin koşulları yordu, ama artık rahatız
 AB'ye hazırız, artık ihracata yükleneceğiz
 Kahve tiryakisi oldular
 Gıda denetimi için yeterli eleman yok
 60 yaşımızı tamamladık ama hâlâ genç bir grubuz
 Gıda mühendislerinin iş sorunu olmayacak
 Kiler her şehirde olacak
 Artık teknoloji emrimizde
 Bisküvi ve çikolatayla başladık 100 ülkeye ihracat yapıyoruz
 Ambalajlı ürün payı arttı gıdada ürünler çeşitlendi
 Bir alışveriş merkezi yılda 18 bin ziyaretçi ağırlıyor
 Küçüğüm, onun için ucuzum
 Alkollü içeceklerde önce evrim, sonra devrim oldu
 Çayda radyasyon, gıdada hormonu tartıştık
 Pasta büyüdü devler gıdaya yöneldi
 Tüketici yine kazanacak
 Hem gıdada hem perakendede büyüdü
 Onlar hastalandı, biz korktuk
 Yeni kategorilerle atağa kalktı
 Sadece üretmek yetmez, pazarı büyütmek gerek
 Ülker Holding
 Kooperatif döneminden modern mağazacılığa geçtik
 3.9 trilyon $'lık sektörde Türkiye'nin önemi artıyor
 AB, sofralarımızı değiştirecek
 Tansaş 20, Gima 49'unda devlerle evlendi
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu