kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    İşte İnsan
    Sinema
    20. YILA ÖZEL
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Rifat Hisarcıklıoğlu
Organizenin payı halâ çok düşük

Türkiye ekonomisinde gıda sektörü çok önemli bir yere sahip. Sektörün büyüklüğünün 60 milyar dolar seviyesine yükselmesi de bunun göstergesi Öte yandan, bu rakamın ABD'li Wal- Mart'ın yıllık cirosunun beşte birine eşit olduğunu unutmamak gerek. Sektör AR-GE ve kalifiye elemanla gelişecek.

Sabah Gazetesi'nin Serbest Ekonominin 20. Yılı başlığı ile Türkiye'de serbest piyasa ekonomisine geçişin serüvenini ve hedeflerini 11 ana sektör altında inceleyerek Türk okuruna sunuyor olması çok önemli bir hizmettir. Bu araştırma serisindeki dokuzuncu çalışma olan Gıda ve Perakende Sektör Gazetesi bu sektörlerdeki gelişmeleri, mevcut sorunları ve çözüm yollarını gözler önüne seriyor. Türkiye, coğrafi ve çevre şartlarının uygun olması nedeniyle önemli düzeyde tarım ürünleri üretim kapasitesine sahiptir. Bu kapasitenin değerlendirilmesinde gıda sanayinin etkin bir yeri bulunmaktadır. Gıda sanayi, hammaddesini tarım ürünlerinin oluşturduğu ve bu ürünlerin işlenerek, tüketiciye sunulmasını içeren faaliyetleri kapsamaktadır. Ülkemizde özellikle ekonominin liberalleşme sürecine girdiği 1980'li yıllardan itibaren kaydedilen hızlı gelişmeden, gıda sektörü de etkilenmiş ve gıda teknolojisinde kaydedilen gelişmeler sonucunda sektörde doğrudan ihracata yönelik üretim oluşturularak, uluslararası piyasalarda rekabet edebilir bir düzeye ulaşılmıştır.

GIDANIN GSYİH İÇİNDEKİ PAYI YÜZDE 5
Türkiye'nin ihracata yönelik büyüme sürecinde gıda sanayii hızlı bir gelişme içerisine girmiştir. Gıda sanayiinin GSYİH içindeki payı yüzde 5 civarındadır. Gıda sanayii tarıma dayalı bir sanayi dalı olarak ülkemizde çok önemli bir yere sahiptir. İmalat sanayii üretimi içindeki ortalama yüzde 20'lik payı ve yaklaşık kayıtlı 100 bin kişiye sağladığı istihdamla gıda sanayiinde toplam sanayi katma değerinin ortalama yüzde 5'i üretilmektedir. Gıda sanayiinde, tarımdan kaynaklanan altyapı sorunlarının yanı sıra, kayıtdışılık, mali ve teknik açıdan güçsüz küçük işletmelerin yoğunluğu ve yeterli teknik personel istihdamının yetersizliği gibi sorunlar bulunmakta, bu da son yıllarda gıda sanayiinin üretim artışını olumsuz yönde etkilemektedir. Öte yandan, 1999 yılı ve 2001'de yaşanan ekonomik krizlerin getirdiği ortamda, kısılan iç talep, sektörü ihracata yöneltmiştir. Ancak, tarımdan kaynaklanan kaliteli ve yeterli hammadde temini sorunu, işletmelerin finansman sorunları ve dünya gıda fiyatlarında yaşanan düşüş nedeniyle rekabet gücü sınırlı kalmıştır.

AR-GE VE EĞİTİMLİ ELEMAN GEREKİYOR
Türk gıda mevzuatının öncelikle AB gıda mevzuatına uyumlu hale getirilmesi, bilimsel yaklaşımın gıda mevzuatının uygulanmasında ve geliştirilmesinde temel olması, AB ile ticari ilişkileri tehlikeye sokmayacak standartta gıdanın sunumunu sağlayacak üretim ve denetim altyapılarının geliştirilmesi gerekmektedir. İşletmelerin üretim yapılarını geliştirebilmeleri için gerekli teknolojiyi elde edebilmeleri, finansman desteğinin sağlanmasını gerektirmektedir. Bu teknolojinin ülkemizde geliştirilebilmesi için ise gerekli AR-GE çalışmaları ile yetişmiş eleman gücünün desteklenmesi zorunludur. Türkiye'de yaşanan müthiş değişim ve dönüşümün en canlı örneklerinden birisi de perakende sektörüdür. Bugün Türkiye'de 200 binin üzerinde perakende satış noktası bulunmakta ve toplam perakende tüketiminin yüzde 65'ini gıda, yüzde 35'ini gıda dışı tüketim oluşturmaktadır. Türkiye'deki perakendecilik pazarının 60 milyar doları bulduğu tahmin edilmektedir. Diğer taraftan organize perakendecilik pazarı 20 milyar dolar düzeylerindeyken, sadece Wal-Mart'ın yılda 300 milyar dolara yakın ciro yapması düşündürücüdür. Bu rakam yaklaşık olarak Türkiye'nin gayri safi milli hasılası kadardır. Özellikle kredi kartı kullanımının yaygınlaşması sonucu önümüzdeki sene perakende sektörünün hacmi 65 milyar doları bulacaktır. Umarım Gıda ve Perakende Sektör Gazetesi bu önemli sektörlerdeki mevcut sorunların aşılmasında; orta ve uzun vadeli projeksiyonların yapılmasında faydalı bir başvuru kaynağı olur.

Rifat Hisarcıklıoğlu


1 2 3 4 5
 
DİĞER HABERLERİ
 Bakkal amcadan hipermarkete
 2005'te iki büyük evlilik!
 Gıda harcaması 2.7 kat arttı
 Rekabet sarhoş etti
 Güvenlik krizi tadımızı kaçırdı
 Zorlandık ama inancımızı yitirmedik
 Yavaşlamak düşmek demektir
 50 yıldır buradayız, en hızlı büyüyenler arasındayız
 Türkiye'nin koşulları yordu, ama artık rahatız
 AB'ye hazırız, artık ihracata yükleneceğiz
 Kahve tiryakisi oldular
 Gıda denetimi için yeterli eleman yok
 60 yaşımızı tamamladık ama hâlâ genç bir grubuz
 Gıda mühendislerinin iş sorunu olmayacak
 Kiler her şehirde olacak
 Artık teknoloji emrimizde
 Bisküvi ve çikolatayla başladık 100 ülkeye ihracat yapıyoruz
 Ambalajlı ürün payı arttı gıdada ürünler çeşitlendi
 Bir alışveriş merkezi yılda 18 bin ziyaretçi ağırlıyor
 Küçüğüm, onun için ucuzum
 Alkollü içeceklerde önce evrim, sonra devrim oldu
 Çayda radyasyon, gıdada hormonu tartıştık
 Pasta büyüdü devler gıdaya yöneldi
 Tüketici yine kazanacak
 Hem gıdada hem perakendede büyüdü
 Onlar hastalandı, biz korktuk
 Yeni kategorilerle atağa kalktı
 Sadece üretmek yetmez, pazarı büyütmek gerek
 Ülker Holding
 Kooperatif döneminden modern mağazacılığa geçtik
 3.9 trilyon $'lık sektörde Türkiye'nin önemi artıyor
 AB, sofralarımızı değiştirecek
 Tansaş 20, Gima 49'unda devlerle evlendi
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu