kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    İşte İnsan
    Sinema
    20. YILA ÖZEL
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
3.9 trilyon $'lık sektörde Türkiye'nin önemi artıyor
Avrupa'da teknoloji konuşuyor
Geleceğin mağazaları müşterilere tüyo verecek

3.9 trilyon $'lık sektörde Türkiye'nin önemi artıyor

Dünyanın en büyük 30 perakende şirketi geçen sene toplam 1.3 trilyon dolarlık satış yaptı. Çin, Hindistan ve Türkiye gibi önemli pazarlar dev şirketlerin hedefi haline geldi.

Global perakende sektöründe stratejiler sürekli değişiyor. Bu alanda faaliyet gösteren dünyanın en büyük 30 perakende devinin 15'i geçen seneyi şirket alımları ve yayılma faaliyetleriyle geçirdi. Bu yıl ise geçen yılki alışveriş ve yeni piyasalarda yayılmanın sindirilme süreci yaşanıyor. Bazı şirketler dünyanın belirli bölgelerine yoğunlaşırken ABD'li Wal Mart, Fransız Carrefour ve Hollandalı Ahold gibi sektör devleri dünya üzerindeki yayılmalarını aralıksız sürdürdü. A.T. Kearney'in sektörel araştırmasına göre global perakende piyasasının en kâr getiren pazarlarının başında Çin, Hindistan ve Rusya geliyor. Aynı araştırmaya göre Türkiye dünyanın en önemli dokuzuncu ülkesi olarak belirlenirken Akdeniz Ülkeleri arasında ise birinci sırada gösterildi. Bu arada dünyanın en büyük 30 perakende şirketinin toplam satışlarının 1.3 trilyon dolara ulaştığı bildirildi. Perakende zinciri olmayan şirketlerin satışları ise 2.6 trilyon dolar oldu. Global olarak markalı ve markasız perakende şirketlerinin toplam satışının ise 3.9 trilyon dolar olduğu tahmin ediliyor. Dünya perakende sektörünün liderliği ise hala ABD'li Wal-Mart'ın elinde bulunuyor. Şirket 2004 yılında faaliyet gösterdiği 13 ülkede 386 adet yeni market açılışı yaptı. Böylece toplam market sayısı 6 bine ulaşan Wal-Mart 285 milyar dolarlık net satış yaptı. Şirket son iki yılda özellikle tüketim malları sektörüne önemli yatırımlar yaptı.

TÜRKİYE PAZARI ÖNEMLİ
Wal-Mart'ın geçen yıl attığı en dikkat çekici adım ise sektörün üçüncü büyük şirketi Ahold'a ait Brezilya'daki mağazaları satın alması oldu. Ancak şirket yurtdışında hızla büyümesine rağmen Wal-Mart'ın kendi piyasası için yaptığı satışlar toplam satışlarının halâ yüzde 78'ini oluşturuyor. Uzmanlar Wal Mart 'ın Rusya, Hindistan, İtalya, Latin Amerika ve Türkiye gibi büyük pazarlara da girmesinin şart olduğuna dikkat çekiyor. Bu arada Fransa ve Güney Amerika'daki satışlarını yükselten Carrefour dünyanın en büyük ikinci perakende şirketi olma özelliğini korumaya devam etti. Ancak şirketin son on yılda özellikle yurtdışı satışlarında yaşanan düşüşler Carrefour yöneticilerini daha aktif bir strateji uygulamaya yönlendiriyor.

SEKTÖR BÜYÜYECEK
Bu alanda özellikle Türkiye'de mesafe alan Carrefour, Endi ve Gima'yı satın alarak önemli bir pazar avantajı elde etti. Sektörün üçüncü büyüğü Hollandalı Ahold ise bu yılı yaralarını sararak geçirdi. Geçtiğimiz yıl yönetim hataları ve yanlış yatırımlar sonucunda şirket satışları global olarak yüzde 5 oranında düştü. Ahold ABD ve Avrupa piyasasındaki pozisyonunu geliştirmek zorunda. Son rakamlar perakende şirketlerinin şu ana kadar ki gelişmelerini sürdürmesi durumunda 2004 -2009 döneminde yüzde 30 büyüyeceğini gösteriyor. Buna göre ABD'li Wal-Mart 2009 yılında da lider olacak. Yıllık 426 milyar dolarlık satış yapması beklenen ABD'li şirketi, 164 milyar dolarlık satışla Fransız Carrefour izleyecek. Metro dördüncülükten üçüncülüğe yükselirken Hollandalı Ahold ise dünyanın en büyük üçüncü perakende şirketi pozisyonunda beşinciliğe gerileyecek.

MAHMUT SANCAK


1 2 3 4 5
 
DİĞER HABERLERİ
 Bakkal amcadan hipermarkete
 2005'te iki büyük evlilik!
 Gıda harcaması 2.7 kat arttı
 Rekabet sarhoş etti
 Güvenlik krizi tadımızı kaçırdı
 Zorlandık ama inancımızı yitirmedik
 Yavaşlamak düşmek demektir
 Organizenin payı halâ çok düşük
 50 yıldır buradayız, en hızlı büyüyenler arasındayız
 Türkiye'nin koşulları yordu, ama artık rahatız
 AB'ye hazırız, artık ihracata yükleneceğiz
 Kahve tiryakisi oldular
 Gıda denetimi için yeterli eleman yok
 60 yaşımızı tamamladık ama hâlâ genç bir grubuz
 Gıda mühendislerinin iş sorunu olmayacak
 Kiler her şehirde olacak
 Artık teknoloji emrimizde
 Bisküvi ve çikolatayla başladık 100 ülkeye ihracat yapıyoruz
 Ambalajlı ürün payı arttı gıdada ürünler çeşitlendi
 Bir alışveriş merkezi yılda 18 bin ziyaretçi ağırlıyor
 Küçüğüm, onun için ucuzum
 Alkollü içeceklerde önce evrim, sonra devrim oldu
 Çayda radyasyon, gıdada hormonu tartıştık
 Pasta büyüdü devler gıdaya yöneldi
 Tüketici yine kazanacak
 Hem gıdada hem perakendede büyüdü
 Onlar hastalandı, biz korktuk
 Yeni kategorilerle atağa kalktı
 Sadece üretmek yetmez, pazarı büyütmek gerek
 Ülker Holding
 Kooperatif döneminden modern mağazacılığa geçtik
 AB, sofralarımızı değiştirecek
 Tansaş 20, Gima 49'unda devlerle evlendi
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu