kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   News in English
   Son Dakika
  » Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Meliha Okur @ SABAH
 

Hamas'lı Filistin'in tek işvereni

Bir şirketin marka değeri neyi ifade eder? Öncelikle, yaratılan markayı temsil eden şirketin dünyadaki tanınmışlığını
gösterir. Şirketin düzenli olarak kendini yenilediğini ve pazarını büyüttüğünü anlatır.
Bunları yapan bir şirket, çok doğal olarak yatırımcısına kazanç sağlar. ABD'li araştırma şirketi Millard Brown tarafından yapılan araştırmaya göre, Coca-Cola dünyanın en değerli üçüncü şirketi. Marka değeri
41 milyar dolar.

Global yerelleşme
Peki, Coca-Cola'nın farkı nedir?
Çok basit; biri, Coca'nın sihirli formülü, diğeri ise Coca-Cola'nın organizasyon gücü.
Organizasyon deyip geçmeyin. Coca-Cola, global dünyanın en önemli üçüncü şirketi. Din, dil, ırk ayrımı gözetmeksizin savaş bölgesi demeden her bir noktada performansa dayalı bir strateji izliyor.
Coca-Cola'nın büyümedeki anahtarı "global yerelleşme." Zaten globalleşmenin dinamikleri yerelleşmeden sağlanıyor.
Strateji böyle olunca ABD'nin en güçlü şirketi Coca-Cola, Müslüman dünyanın iş ve aş yaratan en önemli şirketi oluveriyor. Ortadoğu ve Avrasya bu bağlamda ana şirket için önemli bir üs olarak devreye giriyor.

Acılı
bölge
Coca-Cola'nın Avrasya ve Ortadoğu merkezi İstanbul.
36 ülke ile 85 fabrika bu ofisten yönetiliyor. Ofisin başında Ahmet Bozer oturuyor.
Bölge hassas. İsrail ve Filistin, İran ve Irak, Afganistan ve Ermenistan, Sırbıstan ve Karadağ hepsi aynı bölgenin içinde yer alıyor.
Yani, Kafkaslar, Balkanlar, Ortadoğu, Orta Asya burada. Öyle ya, savaşı, acıyı, ölümü ve nefreti içiçe yaşayan bu Müslüman bölgede, bir ABD şirketinin kabul görmesi ilginç değil mi? Her ne kadar Müslüman dünya Ortadoğu'da "Go home Amerika" diye sloganlar atsa da sessiz sedasız "Welcome Coca-Cola" diyor. Kısacası Müslüman mahallesinde salyangoz satılıyor.

Çılgın
tüketim
Özellikle Filistin ilginç.
Hamas'ın işbaşına gelmesiyle başlayan süreç tüm dünyanın dikkatini Filistin'e çevirdi. ABD için Hamas bir terör örgütü.
Ama Coca-Cola, global yerelleşme ile İsrail ve Filistin'i aynı sepete koymuş. Üstelik Filistin'de fabrika yok, yatırım yok. İş ve aş yok. Fakat Filistin'de tek işveren var.
O da, Coca-Cola.
Filistinli bir işadamının kurduğu National Beverage Company, 2 fabrikasında 300 kişiyi çalıştırıyor. 3 bin kişiye de dolaylı olarak iş veriyor.
Üstelik yılda 1 milyar 750 milyon litre Coca-Cola tüketen Türkiye'nin arkasında yer alıyor.

Yasak böyle delinir!
Diyelim ki, Filistinliler için durum başka? Peki, Coca-Cola İran'da da var mı?
Elbette var. Her ne kadar nükleer silah tartışması devam ediyorsa da, İran'a yaptırım uygulayan ABD'ye rağmen Coca-Cola'nın İranlı ortağı yasağı delmiş bile.
Yaptırım öncesi kurulan 3 fabrikada üretim ve dağıtım yapılıyor. Irak'la ilgili gelişmeleri izleyen Coca-Cola, vakit kaybetmemiş Afganistan' da start vermiş. Henüz tarih belli değil ama mayıs ayı içinde Afganistan Cumhurbaşkanı Karzai, Coca-Cola fabrikasının açılışını yapacak, kurdelayı NATO'nun Afganistan Temsilcisi Hikmet Çetin ile birlikte kesecek.
Zaten fabrikayı bir Türk firması yapmış.
Ve, bu durumda Coca-Cola, New York Borsası'ndaki ortaklarına kâr dağıtmaya devam edecek.
Globalleşme gerçeği işte...

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Kıbrıs'taki seçim AB ile tansiyonu yükseltecek   / 18-04-2006
 TMSF, tahsilatta yöntemi değiştiriyor   / 15-04-2006
 Kürtler ve Araplar filoları kurdu şoför ölümleri kesildi   / 13-04-2006
 Merkez Bankası'nda 5+5 formülü   / 11-04-2006
 Amerikalılar Finansbank'ı kaçırdıkları için üzgün   / 06-04-2006
 Türkler yazsa halleri dumandı   / 04-04-2006
 İş Bankası nasıl büyüyecek?   / 01-04-2006
 Serdengeçti ve ekibi Babacan'a ne zaman karşı çıktı?   / 30-03-2006
 Almanlar, sponsorluk için Ülker'i istiyor   / 28-03-2006
 İtalyanlar şarapta Türkiye pazarını mercek altın aldı   / 25-03-2006
MELİHA OKUR
Hamas'lı Filistin'in tek işvereni
Bir şirketin marka...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Kamu borcunda krizin izlerini resmen sildik
Devletin...
Prof. Dr. AYDIN AYAYDIN
Hükümet sancılı doğum seviyor
Merkez Bankası...
Sağlık Bakanı Akdağ'ın oğlu intihara mı kalkıştı?
Bakan Recep Akdağ'ın matematik şampiyonu lise öğrencisi oğlu koma...
Aile bütçesine katkı olsun istedim
Bir bankanın kredi kartları bölümünde çalışırken zimmetine 874 bin...
Topbaş, Göztepe Parkı'na 'farklı' bir cami tasarlıyor
Topbaş, Göztepe Parkı'na 'farklı' bir cami tasarlıyor
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Topbaş, yargıdan onay çıkarsa...
Bir ayda 600 varil
Bir ayda 600 varil
Tuzla'daki varillerin Unifar firmasına ait olduğunu söyleyen kamyon...
IMKB
E: 44.034 D:% 2,73
DOLAR
S: 1,335 D:% -0,485
EURO
S: 1,641 D:% -0,274
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu