SABAH - 07/04/2007 - 20 yıllık hayal gerçek oldu
kapat
   
07 Nisan 2007 Cumartesi
 
SABAH Gazetesi
 
Servislerimiz
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
20 yıllık hayal gerçek oldu

İlk büyük ihalesi 1987 yılında yapılan, süreçte bir çok hükümet ve bakanın görev aldığı Karadeniz Sahil Yolu, bugün Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın da katıldığı törenle resmen açıldı.

Yaklaşık 4,2 milyar dolara mal olan 542 kilometrelik Karadeniz sahil yolunda, 27 kilometre uzunluğunda 263 adet köprü, 41 kilometre uzunluğunda 12 adet tek tüp tünel, 18.5 kilometre uzunluğunda 20 adet çift tüp tünel yer alıyor. Karadeniz sahil yolu, Samsun'dan Sarp'a kadar, 6 il, 63 ilçe, 17 bucak merkezi, 9 liman, 2 havaalanı ve bir çok yerleşim birimine hizmet verecek.

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Karadeniz Sahil Yolu'nun açılması ile ilgili olarak, ''20 Yıllık bir hayal gerçek oldu'' dedi.

Başbakan Erdoğan, Karadeniz Sahil Yolu'nun resmi açılışı çerçevesinde
Samsun'dan Ordu'nun Ünye ilçesine kadar Başbakanlık otobüsü ile geldi.

Erdoğan, Ünye'de toplanan vatandaşlara Başbakanlık otobüsünün üzerine
çıkarak seslendi. Vatandaşlara gösterdikleri ilgiden dolayı teşekkür eden
Başbakan Erdoğan, ''20 yıllık bir hayal gerçek oldu. 1987'de başlayan Karadeniz Sahil Yolu 542 kilometrelik bir yol. Sadece Ünye geçişi var. Onun da Mayısta temelini atıyoruz. Süratle bitireceğiz. Biliyorsunuz tarih veririz ondan sonra açılışını ilan ederiz ve gelir açarız. Ama burada 1 yıllık bir gecikme oldu. O da bazı yerlerdeki kamulaştırma sıkıntısı edeniyleydi'' dedi.

Öte yandan, Samsun'dan Ünye'ye gelinceye kadar vatandaşlar Başbakan
Erdoğan'a yoğun ilgi gösterdi. Erdoğan da otobüsü sık sık durdurarak halkı selamladı ve çocuklara oyuncak dağıttı.

Bu arada, Samsun'un Çarşamba ilçesinde Başbakan Erdoğan'a ayakkabı ve kasket hediye edildi. Kasketi bir süre takan Erdoğan, kasketi daha sonra vatandaşa geri verdi.

Başbakan Erdoğan, Samsun'un Terme ilçesinde de vatandaşlara hitap etti. Karadeniz Sahil Yolu'nun resmi açılışını bugün yaptıklarını belirten Erdoğan, vatandaşları Bolaman'daki tünelin açılışına davet etti. Yol boyunca, ''Kararın kararımızdır'', ''Yolumuzu açtın Allah yolunu açsın'' pankartları dikkat çekti.

Erdoğan, 20 yıllık bir rüyanın gerçek olduğunu belirterek, göreve geldiklerinde yolun yüzde 35'inin tamamlandığını, ancak 4 yıl içerisinde yolu yüzde yüz bitirme noktasına getirdiklerini söyledi.Söz verdiklerini ve bunu gerçekleştirdiklerini anlatan Erdoğan, yol ve suyun medeniyet olduğunu, yolun olmadığı yerde medeniyetten bahsetmenin mümkün olmadığını ifade etti.

Erdoğan, ''Rüyam şu, 542 kilometrelik Karadeniz Sahil Yolu'nu sahilden İstanbul'a ulaştırmak, bunu yaptığımız zaman dünyanın en uzun sahil yoluna Türkiye kavuşmuş olacak'' diye konuştu.

Başbakan Erdoğan, çalışmalara başlandığını, şu anda Samsun-Bafra arasının yapıldığını belirterek, Samsun-Bafra'dan sonra çalışmalara devam edeceklerini Sinop- Kastamonu kısmını da gerçekleştirerek Karadeniz Sahil Yolu'yla üçüncü köprüyü birleştireceklerini kaydetti.


Samsun'dan Sarp Sınır Kapısına kadar uzanan Karadeniz Salih Yoluyla ilgili ilk büyük ihale, 1987 yılında, trafiğin en yoğun olduğu Çarşıbaşı-Trabzon-Araklı kesimi için yapıldı. Bu ve takip eden ihalelerde milli bütçeden yeterli ödenek ayrılamadığı için çalışmalar istenildiği gibi gitmedi.

Projenin planlanan sürede tamamlanabilmesi ve yolun hizmete açılabilmesi için 1997 yılından itibaren ihale edilen kesimlerin, dış kredili olarak yapılması kararlaştırıldı. 16 ayrı bölümden 12 kesimde dış kredi, 4 kesim ise bütçeden finanse edilerek çalışmalara başlandı.Bu noktadan itibaren süreçte birçok hükümet ve bakanın görev aldığı yolun yapımında, son yıllarda önemli mesafe kaydedildi.

Yaklaşık 4.2 milyar dolara mal olan Karadeniz Sahil Yolu'nun inşasında, 138 milyon metreküp kazı-dolgu, 180 milyon ton tahkimat, 3 milyon metreküp beton imalatı gerçekleştirildi.

Yolun 559 kilometre olan uzunluğu, yapılan 17 kilometrelik kazıyla, 542 kilometreye düşürülürken, bu kazıların 15 kilometresi Bolaman-Perşembe yolunda, 2 kilometresi de Samsun çevre yolunda yapıldı.Karadeniz Sahil Yolunda, 27 kilometre uzunluğunda 263 adet köprü, 41 kilometre uzunluğunda 12 adet tek tüplü ve 18.5 kilometre uzunluğunda 20 adet çift tüplü tünel yer alıyor.

Yol yapımı sırasında bozulan kıyı şeridinde çevre sorunlarının oluşmaması, kumsalların ve koyların korunması için de 350 adet mahmuz yapıldı.Ayrıca yol yapımından etkilenen balıkçı barınakları yeniden düzenlenerek, kapasiteleri daha büyük olan 60 adet balıkçı barınağı ve çekek yeri inşa edildi.

Bazı şehir geçişlerinde hukuk mücadelesi de verilen Karadeniz Sahil Yolu, birkaç nokta haricinde tamamlanarak, resmi açılışa hazır hale getirildi. Karadeniz Sahil Yolu, Samsun'dan Sarp'a kadar 6 il, 63 ilçe, 17 bucak merkezi, 9 liman, 2 havaalanı ve sahil boyunca kesintisiz devam eden sayısız küçük yerleşim birimine hizmet verecek.

YOLUN SAĞLAYACAĞI EKONOMİK FAYDALAR

Yolun yapılmasıyla, yerleşimin yüzde 80'i sahil şeridinde yer alan Karadeniz bölgesindeki şehir geçişlerinde, şehirler arası trafik ile şehir içi trafiğin tecrit edilmesi sonucu sinyalizasyon sistemisin devre dışı kalmasıyla, taşıt işletme giderlerinden tasarruf edileceği belirtiliyor.

Karadeniz Sahil Yolunun, seyahat süresinin kısaltması, trafik kazaları sonucunda ortaya çıkan ölüm, yaralanma ve maddi hasarları azaltacağı öngörülerek, maddi kayıpları büyük oranda azaltacağı ifade ediliyor.

Yol güzergahında kigeometrik ve üstyapı standardının yükselmesi, kesintisiz trafik akışı sağlayan çevre yollarının yapılarak mevcut Karadeniz Sahil Yolu'nun bölünmüş yol haline getirilmesi ile ülke ekonomisine 2007 yılı vergisiz fiyatlarıyla yıllık toplam 552 milyon 299 bin 112 YTL katkı sağlanacağı bildiriliyor.

1 2 3 4 5
 
DİĞER EKONOMİ HABERLERİ
 Çapan’ların 3 şirketine el konuldu
 Dolar arttı altın yükseldi
 Emaar'dan, Türkiye'ye 5 yılda 5 milyar dolar
 Cirosu 300 milyon $ olan şirketin maliyetleri 4 yılda nasıl...
 İki bakandan Kemal Bey'e veryansın
 CarrefourSA Expres Gima'yı tarihe gömüyor
 Başbakanlık araştırdı: Akademisyen bunalımda
 ECE'den iki projeye 400 milyon dolar
 Merkez'de ortakların temettü isyanı
 Dolar 1.36 YTL ile dipte borsa yabancısız zirvede
 Şener'den İmarbank bonozedesine müjde
 'Romanya'da hedef 4 yılda 8 milyar $'lık aktife ulaşmak'
 İstanbul Park, Bernie'nin uygun zamanını bekliyor
 Dilara'nın ölümüne neden olan MVM'den İSKİ'ye alacak davası
 Emniyet'ten sahte YTL uyarısı: Güvenlik unsuru artırılmalı
 Bakan Yıldırım, Merkez'in 'kulaklarını çınlattı'
 DYO, nano boya ile Türk teknolojisini ihraç edecek
 'ÖTV ve KDV'nin inmesi için birilerinin gitmesi şart'
 Real, yoksul kadınların ürettiği ürünleri satacak
 BOTAŞ'tan Fransa'ya Nabucco vetosu
 Misilleme Fransa'yı kaygılandırdı
 'Dış politikada rehin alındık'
 Küresel sermaye fırtınası geliyor hepimizi yutacak
 NBG, hisselerinin yüzde 5'ini IFC'ye sattı
 İç pazarda %30 daralma yaşandı
 Şirketlerden
 'Rami Kışlası kütüphane oluyor'
 'Karadeniz'e otel yapmadınız'
 'Her sene kaymaklı ekmek kadayıfı olmaz, sıçrama 2009'da'
Prof. Dr. AYDIN AYAYDIN
Akaryakıt kaçakçılığındaki ilişki yumağı neden...
MELİHA OKUR
Süzer, Özilhan ile ortak oluyor
Irak bölünür mü?...
Deprem Dede'den hutbe
Prof. Dr. Işıkara, Ataköy 5. Kısım Camisi'nde cuma namazına gelen...
Fatih Sultan Mehmet'in mezarı açılsın
"Fatih Sultan Mehmet Nasıl Öldürüldü" adlı kitabın yazarı tarihçi...
Yatak altından çıkan erkek yargıyı böldü
Yatak altından çıkan erkek yargıyı böldü
Yerel mahkeme, evli kadının eve aldığı ve kocasının yatağın altında...
Turist gemisi Titanic gibi battı
Turist gemisi Titanic gibi battı
Santorini Adası'nda kayalıklara çarpan Yunan gemisi yan yatıp sulara...
IMKB
E: 45.845 D:% 0,29
DOLAR
S: 1,367 D:% -0,037
EURO
S: 1,831 D:% -0,300
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
Bize Ulaşın
   
    Copyright © 2003, 2007 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu