Motosiklet
sıkışan trafiklerde kazandırdığı zaman, benzinin bu kadar pahalı olduğu bir zamanda sunduğu düşük yakıt tüketimi ve en önemlisi verdiği sürüş keyfiyle ulaşımın en pratik ve güzel yolu. Motosiklet dört tekerlekli araçlara göre biraz daha tehlikeli olabilir, ama güvenliği elden bırakmadığınız zaman bunun bir önemi yok. Türkiye'de motosiklet pazarının iki büyük firması, motosikletin kullanımını yaygınlaştırmak için ve motosiklet sürücülerini güvenli sürüş anlamında bilinçlendirmek için çalışmalar yürütüyor. Bu firmaların biri BMW, diğeri ise Honda. BMW Rider Academy ve Honda Motosiklet Eğitim Merkezi, motosiklet kullanmayı veya güvenli sürüşün inceliklerini öğrenmek isteyenleri eğitiyor. Eğitime başlayabilmek için gereken tek şart, bisiklet üzerinde temel denge becerilerine sahip olmak. İstanbul, İstinye'deki Borusan Otomotiv'in içinde yer alan BMW Rider Academy, daha önce hiçbir resmi eğitim almamış ya da başlangıç seviyesindeki motosiklet tutkunları için eğitimler veriyor. Mental hazırlık, doğru oturuş pozisyonları, motosiklet kontrolleri, denge ve ağırlık merkezi çalışmaları, slalom ve dönüşler başlangıç eğitiminde verilen temel hazırlıklar. En fazla altı katılımcıyla iki gün süren başlangıç programına katılanlar, eğitimin sonunda 'başlangıç sertifikası'nı almaya ve üst düzey eğitimlere geçmeye hak kazanıyor.
DÖRT SEVİYEDE GÜVENLİ SÜRÜŞ
Her iki eğitim merkezinde de güvenli sürüş eğitimi dört seviyede tamamlanıyor. İlk seviyede verilen eğitimler, yol ve trafik analizi, düşük hızlarda motosiklet kontrolü, daire içi ve dışı dönüşler, şanzıman bilgisi ve park çalışmaları olarak sıralanabilir. Tek günde verilen eğitimin ardından BMW Rider Academy, katılımcılara tek yıldızlık sertifika da veriyor. Güvenli sürüşün ikinci seviyesinde ise katılımcılar ani dönüşleri, ABS'li ve ABS'siz frenleme, engel aşmayla pasif ve aktif kontra gibi eğitimleri alıyor. Yüksek hızlarda slalom, viraj alma ve manevra eğitimlerinin verildiği üçüncü seviyenin ardından ise virajların değerlendirilmesi, hız ayarlama, konumlanma ve doğru vites-doğru çizgi alıştırmalarının yapılacağı son seviyeye geçiliyor. Honda Motosiklet Eğitim Merkezi'nde bu dört seviyenin haricinde bir de yolculu sürüş tekniklerinin öğretildiği ayrı bir seviye var. BMW Rider Acedemy'de ise arazi şartları üzerine çalışmalar yapılan ve yine dört seviyeden oluşan 'enduro' programı bulunuyor. (www.bmwrideracademy.com/ - www.honda.com.tr/motosiklet)
SEKTÖR YÜZDE 67 KÜÇÜLDÜ
Motosiklet Endüstrisi Derneği'nin (MOTED) yaptığı araştırmalara göre motosiklet sektörü geçen üç yıl içinde yüzde 67 oranında küçüldü. Aynı araştırmaya göre 1600 cc motor hacmine sahip orta sınıf bir otomobil ile 650 cc motor hacmine sahip büyük sınıf bir motosikletin ortalama yakıt tüketimi arasında 100 kilometrede 3.3 litrelik bir fark var. Ayrıca karbondioksit salınım değerlerinde de bu durum kendini gösteriyor. Otomobil 182 gramlık bir salınım yaparken motosikletin salınımı sadece 105 gam.