5 günlük hava durumu
28 Nisan 2011 Perşembe
Başbakan Tayyip Erdoğan

Panama'yı dörde katlayacak

Erdoğan'ın çılgın proje olarak adlandırdığı ikinci boğaz Kanalistanbul, günde 150-160 gemilik trafik hedefiyle benzeri Panama Kanalı'nın dört katı gemiye ev sahipliği yapacak. Kanalın yıllık olarak en az 5 milyar dolar gelir getireceği belirtiliyor

Merakla beklenen çılgın proje dün Recep tarafından açıklandı. İstanbul'a ikinci bir boğaz öngören Kanalistanbul Projesi şehrin çehresi kadar ekonomisine de oldukça önemli katkılar sağlayacak. Başbakan Erdoğan'ın günde 150-160 arasında geminin geçeceğini söylediği Kanalistanbul'dan sadece gemi trafiğiyle her yıl en kötü ihtimalle 5-6 milyar dolar arasında bir gelir elde edilmesi hedefleniyor.

BEKLEME MALİYETLİ

Benzer geçiş yollarından biri olan Panama Kanalı her gün ortalama 40 gemiye ev sahipliği yaparken yıllık ortalama getirisi de 1.5 milyar dolara kadar çıkıyor. Süveyş Kanalı'nda ise durum biraz daha farklı. Günde 54 geminin geçiş yaptığı Süveyş Kanalı'nın yıllık getirisi 4 milyar dolara kadar çıkıyor. İstanbul Boğaz'ında bekleyen gemi görüntüleri Kanalistanbul Projesi ile son bulacak. Gemilerin halihazırda çok cüzi bir geçiş ücreti ödediği İstanbul Boğazı'ndaki bu trafik gemilerin geçiş için yeni Kanal'ı tercih etmesini de sağlayacak. Çünkü ortalama bir geminin ticaretin en düşük olduğu dönemde günlük bekleme maliyeti 30 bin dolar. Navlunların ve ticaretin en hızlı arttığı dönemlerde ise bu rakam 120 bin dolara kadar çıkıyor. Deniz Ticaret Odası Başkan Yardımcısı Halim Mete, "Projenin denizcilik açısından çok olumlu yanları var. Yılda 50 bin geminin geçtiği bir yer İstanbul Boğazı. Panama, Süveyş Kanalı'ndan daha büyük olması planlanan projede su derinliği yaklaşık 25 metre olacak ve 300 bin dwt'lik dünyanın en büyük gemileri kanaldan geçebilecek. Proje bizi cezbetti" dedi.



"Kaynak sıkıntısı yok"
Türkiye'nin bu projeyi başaracak güçte olduğunu ve projeyi gerçekleştirecek iradeye ulaştığını kaydeden Başbakan Erdoğan, "Kaynaklar noktasında sıkıntı yok. Tamamıyla milli kaynaklarla olmasına yönelik bir sıkıntıya da ihtiyaç yok. Artık kaynaklar çeşitlendi, Yap-İşlet ve Yap-İşlet-Devret gibi sistemlerle artık bunu yapmak mümkün. Çünkü Türkiye, bir istikrar, güven ülkesi. Burada istikrar oldukça girişimciler rahatlıkla girebiliyor. Türkiye, 2023'e, böyle büyük, çılgın ve muhteşem bir projeyle girmeyi fazlasıyla hak etmektedir" diye konuştu.
#Sayfa#
Proje Montrö'ye aykırı değil
"MONTRÖ Antlaşması Boğazları ilgilendiren bir antlaşmadır ve bu kanal projesini bağlamaz. Bu kanal Türkiye'nin kendi topraklarında ve kendi tasarrufunda olan bir projedir. Ancak dünyanın her yerinde kanallar yolu kısaltmak için yapılır. Montrö'ye göre tanker geçişlerine boğaz yolunu kapatamazsınız. Ticari gemiler yolu kısaltmayan, bilakis dar bir kanaldan geçecekleri için çok yavaş geçmek zorunda kalacakları bu kanala para verip geçmezler."

"Geçiş ücreti Montrö'yü gündeme getirebilir"
Başbakan Tayyip Erdoğan'ın "çılgın proje" olarak nitelenen ve dün açıkladığı "Kanalistanbul" projesine ilk tepkiler gelmeye başladı. Kanalın açılmasına ilişkin Montrö Boğazlar Sözleşmesi'ne dikkat çeken TÜRKSAM Başkan Yardımcısı Doç. Dr. Celalettin Yavuz, anlaşmanın gündeme gelmesini etkileyecek en önemli konunun boğazdan geçiş maliyeti olacağına dikkat çekti. Yavuz, askeri gemilerin geçişi konusunda ise Montrö Boğazlar Analaşması'nın gündeme gelmesinin düşük ihtimalli olduğunu dile getirdi. Boğazlardan geçişin Montrö Anlaşması ile düzenlendiğini ve ücret alınmaması gerektiğini belirten Yavuz, bugün sadece kılavuz kaptan talep edenlerin ek bir ücret ödediğini hatırlattı. Montrö'de imzası olan 22 ülkenin onayının alınmasının gerekeceğini dile getiren Yavuz, "Ulaşımda esas olan maliyettir. Geçişler daha ucuz olursa oraya yönlendirilebilir; ama zorla bir yönlendirme olmaz" dedi. Boğazlardan geçişin uluslararası bir anlaşma ile düzenlendiğini ve ücret zorunluluğu olmadığını kaydeden Yavuz, kanaldan para alınması halinde gemilerin boğazdan geçmek isteyeceklerini belirtti. Bu açıdan önemli olanın eğer açılacak yeni kanalın, gemiler için boğazlardan geçişten daha düşük maliyetli olmaması halinde boğazlardan geçmek isteyenin önlenemeyeceğini kaydeden Yavuz, aksi takdirde de Montrö'nün tartışmaya açılabileceğini ifade etti.

Etiketler : ,

kalan karakter 460

nemir79 nemir79 // DENİZLİ

Trafikten elde edilecek gelir düşünüldüğünde çok faydalı bir proje,en kısa zamanda hayata geçmesini dilerim.

Aynı Görüşte misiniz?
evet10
hayır4
cevapla 28.04.2011 11:29
hasanmurt hasanmurt // ADANA

sayın başbakanımız, tüm dünyada sız bızden daha ıyı bılırısınız, bu tur projelere fınansman hısse senedı çıkarılarak olur, atıyorum her bırı 10 000 tl lık 1000 000 adet hısse piyasaya sürülse 10 trilyon eder,yetmeyecekse ücret 15 000 tl lık mılyon tane piyasaya verılır,alacak kişilere gelır gelmeye başlayana kadar ortalama 10 yıl herhangı bır ücret alamayacağı sonradanda ömür boyu hıssesi oranında boğazdan elde edilen gelırlerın bellı bır yuzdesini hıssesı oranında alacağı belırtılmelıdır, bu gelır ayrıca tüm icra vs takıplerınden kanun çıkarılarak muafıyet sağlanmalıdır, inanıyorımkı halkımız hem kendılerıne ömür boyu bır çeşıt devlet guvencesi sağlayacak gelır elde edebilmek için akın eecek hısse alamayanlarda hukumetı eleştırecek sonuçta hukumet eleştrıler karşısında benzer yenı projeler üretmek zorunda kalacaktır,çıkarılacak kanunda , hısse senedine yabancıların sahıp olamayacağı, ıcra -hacız vs den muaf olacağı, ilk gelırın de en erken 10 yıl sonra verılebıleceği belirtılmeldıır.

Aynı Görüşte misiniz?
evet10
hayır1
cevapla 28.04.2011 09:00
zlob zlob

O zaman şöyle bir hesap yapalım günde
ortalama 150 gemiden yılda kabaca 55
bin gemi eder. Onuda başbakanın dediği
gibi hasılata yani 5 milyar dolara
bölersek gemi başına 90 bin dolar eder.
Yani boğaz dan neredeyse bedavaya
geçmek varken hiç bir gemi 90 bin
dolar ödemez üstelik günlük bekleme
maliyeti yük gemileri için 30 bin dolar
değildir lütfen göbekten atmayalım her
ticari gemi boğaz trafiğini hesap ederek
yola çıkarlar.

Aynı Görüşte misiniz?
evet7
hayır4
cevapla 29.04.2011 16:52
onur onur

banada hic mantikli gelmiyor.bedava gecmek varken bogazdan ne diye gemiler para odesin ki haddi gecdiklerini varsayalim 1982de rus ya gemi gecis ucretleri cok yuksek diye atar yapdi bugun ki bogazlardan gecis maliyetini dusurdu bunada gider yaparsa ne diyecegiz adamlara hadi onuda gecdik gercekden istanbul bi ada durumuna donusuyo bi afet oldugunda adad yasayan insanalri nasil kurtaricagaz

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 18.04.2014 03:15
selim/ESK selim/ESK

Antlaşmaının geçerlilik süresi 24 Temmuz 2023 te dolacak ve Türkiye boğazdan geçen tüm gemilerden tam ücret almaya başlıyacakken bu tip bir projenin gereksiz olduğunu düşünüyorum. Aynı zamanda yap işlet devret yani 25 yıl yine para kazanamıyacaksın. Diğer taraftan bu proje ile doğal denge büyük bir ölçüde zarar görecek. Bence iptal edilmeli..

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 13.07.2013 16:35

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Diğer Ekonomi Haberleri

Kim bu şirket?
ABD ekonomisi beklentileri karşılamadı
Bankalara borcumuz 183 milyar dolar
BP yine kazacak
11 milyar doları Avrupalı kaptı
Japon üreticiler zorda
Deutsche Bank'ın kârı sıçradı
Elimde sihirli değnek olsa...
Turkcell'in kârlılığı düştü
Yeni Başkan'dan ilk tahmin
Turizmde kış bereketi
İMKB ikinci seansta sıçradı
Altından yeni zirve
Dolarda gün sonunda durum ne?
Piyango Silivri-Çatalca hattına
"İstanbul finans merkezi olur"
Schengen duvarı II
Irak'ta enerji ve altyapı yatırımına garanti dönemi
İlk yerli Chery altı ay sonra yolda
Sabancı Topluluğu'nun mükemmellik ödülü Brisa'nın
Bank Sofia'nın devri tamamlandı
Torba Yasa'da süre 1 ay uzatılıyor
TAV, Medine Havalimanı ihalesine hazır
THY, Malaga'ya ilk seferini Emel Sayın şarkılarıyla yaptı
'500 bin konut hayali kuruyoruz'
21 milyar dolarlık dev birleşme
Kahin 'çılgın proje' için ne dedi?
Kasada sürprize son
Dolar düştü
Son vereceği büyük maliyet ne?
Avea'nın sermayesi artırılacak
İngiltere çift dipten kurtuldu
Müşterisine 30 bin lira kazandırdı
Galatasaray matrah artıracak
4 bin kişiyi işten atacak
Projenin kaynağını açıkladı
'Altın çilek'e sınırlama
Vergi affına 3 milyon başvuru
Kart tefeciliği engellenemiyor
FED tarihinde bir ilk
BIST 100 (2014/09/21)
BIST 100 76921,94
Değişim oranı % -0,74
Hacim-milyon TL 2965001167
Yükselen hisse 263
Düşen hisse 314
Değişmeyen hisse 266
BIST 100 DEĞİŞİM GRAFİĞİ
2014/09/21
1000 TL'NİZ GEÇEN HAFTA NE OLDU
USD % 0,97 1021,5 TL
EURO % 0,16 1004,5 TL
BIST % -2,59 974,11 TL
DÖVİZ
Döviz Alış Satış
ABD Doları 2,2315 2,2325
EURO 2,8625 2,8635
İngiliz Sterlini 3,631 3,646
İsviçe Frangı 2,366 2,38
Japon Yeni 2,039 2,054
PARİTELER
Döviz Parite
Euro / USD 1,2826
Sterlin / USD 1,6331
USD / Japon Yeni 1,0869
USD / İsviçre Frangı 0,938
DÜNYA BORSALARI
Borsa Son Değer %Değişim
T300 Comp. Toronto 15265,35 0
Nikkei 225 16303,49 1,47
Hang Seng HK 24306,16 0,57
Argentina MERVAL 11580,91 0,39
Athens Composite Index 1148,64 3,67
Bovespa, Sao Paulo 57788,70 -1
DJ Transport 8633,83 -0,49
Straits Times 3177,06 -1,03
Bombay SENSEX 27090,42 -0,08
Seoul Composite 1996,96 -0,74
HİSSELER
Sembol (ör: "ISCTR")
ARA
YÜKSELEN HİSSELER
Hisse Değer Değişim
KSTUR 34,05 19,47
SELGD 0,38 11,76
EGCYH 0,73 8,96
ASCEL 4,55 8,33
DÜŞEN HİSSELER
Hisse Değer Değişim
AVGYO 0,83 -8,79
MERIT 5,20 -8,45
HURGZ 0,56 -8,20
RTALB 8,28 -6,76
EN YÜKSEK İŞLEM HACMİ
Hisse Hacim
GARAN 8,11
VAKBN 4,46
HALKB 14,55
AKBNK 7,62
Sosyal Medya' nın En Çok Paylaşılanları
ÜCRETSİZ SABAH BÜLTEN ÜYELİĞİ

Üye olun, son dakika haberleri e-postanıza gelsin.

Adı Soyadı :
E-posta :
Üye Ol