İzmir'deki öğrenci pilot skandalı ETS Turizm'e bağlı Atlasjet'e pahalıya mal olacak. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün (SHGM) 'Pilot Lisans ve Uçuş Yönetmeliği' şirketlerin eğitimsiz pilotla uçmaları durumunda ağır cezalar öngörüyor. Yönetmelik, bırakın koltuğa diplomasız öğrenci oturtmayı kokpite yabancı birinin girmesi durumunda dahi şirketin ceza almasını öngörüyor. Yönetmeliğe göre öğrenci pilot ile uçmanın cezası şirketin hem uçuş lisanslarının hem de ilgili yönetici ve pilotların lisanslarının iptaline kadar gidiyor. Bazı durumlarda ise uygulamayı gerçekleştiren personel ve yönetici hakkında adli soruşturma başlatılıyor.
LİSANS İPTALİ SÖZ KONUSU
İlgili yönetmeliğin 3'üncü maddesi pilotların yetersiz uçuş eğitimi ve belirlenen standartların dışında uçması durumunda SHGM'ye geniş bir yetki veriyor. Maddede "Bir başvuru ya da lisans sahibinin bu yönetmelikteki veya lisansı tanzim eden ülkenin milli mevzuatındaki ilgili koşulları daha önceden veya hâlihazırda karşılamadığı tespit edildiğinde, SHGM ilgili prosedürlere uygun olarak herhangi bir lisans, yetki, yetkilendirme, onay veya sertifikanın imtiyazlarını sınırlandırır, askıya alır veya iptal eder" deniliyor. Yine aynı yönetmeliğin 26 maddesinde de şirkete verilen yetki standartlarının minimum koşulların sağlamadığının tespit edilmesi durumunda SHGM'nin yetkiyi askıya alabileceği ya da iptal edebileceği vurgulanıyor.
PİLOT OKULU DA KAPANABİLİR
Yönetmelikler pilot okullarına da sıkı denetim getiriyor. Denetimlerin uygun olmadığı durumlarda da okulun kapatılması ve ilgili yöneticileri hakkında soruşturma açılması öngörülüyor.
KAZA KIRIM EKİBİ KURULMALIYDI
Öte yandan İzmir'de gerçekleşen kazayla ilgili SHGM'nin yaptığı 'Hava olayı' açıklaması da sivil havacılık otoritelerine göre gerçeği yansıtmıyor. Otoriteler, "İzmir'de yaşanan olay için Kaza Kırım Heyeti'nin oluşturulup, kazanın araştırılması gerekiyor. Hava olayları, havanın etkisi ile olan durumları kapsar, ancak uçakta herhangi bir hasar yaşanması kazaya girer" açıklaması yapıyor.
500 SAAT UÇMASI GEREKİYOR
SHGM'nin ilgili yönetmelikleri, okul, eğitim, pilot lisansı, uçuş izni ve şirket uçuş lisanslarına kadar birçok konuda çeşitli kurallar öngörüyor. Yönetmeliklere göre, öğrenci pilotun yardımcı pilot koltuğuna oturabilmesi için 500 saat gözlemli uçuş yapması ve 1.5 yıl eğitim alması gerekiyor. Bu eğitimlerin ardından 40 bacak (sefer) da üçüncü pilot olarak kokpitte gözlem yapması yardımcı pilot olabilmenin şartları arasında yer alıyor.
KAMUOYUNDAN GİZLENMİŞTİ
SABAH, Atlasjet'in kamuoyundan gizlenen İzmir kazasını ortaya çıkarmıştı. Kazayı yapan pilotun ise öğrenci olması skandalı başka bir boyuta taşıdı.