Millward Brown'ın düzenli olarak yaptığı dünyanın en değerli markalarını belirleyen BranZ Top 100 araştırmasında ilk kez Türk markaları incelendi. Milward Brown BrandZ Direktörü Peter Walshe, Türkiye'nin değerli markalarını değerlendirdi. "Ölçtüğümüz en değerli marka olan Garanti Bankası'nın 2.4 milyar dolarlık değeri var. Buna marka katkısı 3'tür. İş Bankası ile Garanti Bankası benzer değeri taşıyor ama marka değeri açısından 4'e denk geliyor" diyen Walshe, şirket değeriyle marka değeri arasındaki bağlantıya dikkat çekti. Türkiye'de değerlendirmeye alınan 25 markanın açıklanması öncesinde konuşan Walshe, bir kez akla giren bir markanın bir daha akıldan çıkmasının mümkün olmadığını belirterek, markanın sahip olduğu finansal değerlerin hepsini alıp fabrikaları, dağıtım ağı, arabaları gibi elle tutulur sahip olduğu değerleri ayıklayıp sadece markaya atfedilecek soyut finansal gelirlerini değerlendirmeye çalıştıklarını kaydetti.
MÜŞTERİ DEĞERİ BELİRLİYOR
Walshe, global BrandZ araştırmasında tüketicilerin marka ile kurduğu ilişkinin bir piramidinin oluştuğunu ifade ederek, şunları söyledi: "En yüksekte sadık tüketiciler, en altta sadece bilenler bulunuyor. Sadık tüketiciler marka katkısı dediğimiz kısmını oluşturuyor. Marka sebeplerinden dolayı o ürünleri alan kişilerin oranını belirliyor. Coca Cola için bu marka katkısı yüzde 80 olabilir. Elde ettiğimiz değerin yüzde 80'ini alıp 'marka değeri budur' diyoruz. Ortalama bütün şirketlerin değerlerinin 3'te 1'i marka olmaktan geliyor. Marka katkısı yüksekse daha yüksek gelir artışı olduğu görülüyor."