Boğaz'ın 3. incisi Yavuz
İstanbul, Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nden sonra 3'üncü köprüye kavuşuyor. Dünyanın en geniş asma köprüsünün adını Cumhurbaşkanı Gül açıkladı: Yavuz Sultan Selim... Başbakan Erdoğan da "İstanbul'un fethinin 560'ıncı yılında İstanbul'da tarih yazıyoruz" dedi
Üçüncü Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu temel atma töreni dün, Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, TBMM Başkanı Cemil Çiçek ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla gerçekleşti. Garipçe ile Poyrazköy arasında inşa edilecek Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün temel atma törenine Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve eşi Hayrünnisa Gül, TBMM Başkanı Cemil Çiçek ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve eşi Emine Erdoğan'ın yanı sıra Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, AB Bakanı Egemen Bağış, Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, Milli Savunma Bakanı İsmet Yılmaz, Tarım ve Hayvancılık Bakaını Mehdi Eker, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ve çok sayıda davetli katıldı. Bir konuşma yapan Abdullah Gül, kendisinden önce konuşan Erdoğan'ın "Sayın Cumhurbaşkanı'nın sizlere bir sürprizi var" dediğini anımsatarak köprünün adının "Yavuz Sultan Selim" olarak belirlendiğini açıkladı.
KUDRETLİ HÜKÜMET
İstanbul'un fethinin 560'ıncı yılını kutladıklarını hatırlatan Gül, Türkiye'nin karanlık günleri geride bıraktığını ve temel atma töreninin önemli bir anı olarak her zaman hatırlanacağını söyledi. Gül, "Eminim ki herkesin zihninde üçüncü köprünün ismi ne olacak sorusu vardır. Biraz önce değerli başbakanımız o açıklamayı benim yapacağımın işaretini size verdi. Arkadaşlarımızla, hükümetimizle hep düşünüldü. Konuşuldu. Ve neticede köprünün ismi Yavuz Sultan Selim oldu" dedi. Gül şöyle devam etti: "Bu projeleri üstlenmek kolay değil. Her hükümet arzu eder ama onu yapmaya kudretiniz var mı? İmkanınız var mı? Çok şükür ülkemiz bugün bu hale geldi. Bu büyük projeleri bu kısa süre içinde gerçekleşebilir hale geldi." TBMM Başkanı Çiçek ise konuşmasında Türkiye'nin sadece bir projesine 3 milyar dolar harcayacak duruma geldiğini, terörün asıl sebebinin Türkiye'nin bu şekilde projeler yapmasını engellemek olduğunu vurgulayarak, "Millet olarak bu tuzağa düşmememiz gerekir" dedi.
560 YIL SONRA YENİDEN...
Başbakan Erdoğan ise konuşmasına Hazreti Muhammed'in "İstanbul mutlaka fethedilecektir. Onu fetheden komutan ne güzel komutan, onu fetheden ordu ne güzel ordudur" hadisini Arapça okuyarak başladı. Fatih Sultan Mehmet'in 560 yıl önce İstanbul'u fethederek tarihin akışını değiştirdiğini belirten Erdoğan "Bugün İstanbul'un fethinin 560'ıncı yıldönümünde sizin huzurlarınızda bir kez daha tarih yazıyor, bir kez daha dev bir projenin temellerini atıyoruz" dedi. Erdoğan, özetle şunları söyledi:
HAVALİMANI: Bugün üçüncü köprüyü inşa ediyoruz. Üçüncü bir gerdanlığı takıyoruz. Kısa süre önce ihalesini yapmış olduğumuz üçüncü havalimanı yılda 100 milyon insan kapasiteli yine dünyanın kendinden çok ama çok bahsedeceği havalimanı olacak. Bazıları bilmiyor. Çünkü ağzı olan konuşuyor. Bu havalimanı nerede yapılıyor haberi yok. Televizyonlarda dinliyorum zaman zaman. Şu kadar ağaç kesiliyor. Nerede yapılıyor bu haberi yok. Oraları bir gelip gezse görecek ki adeta savaştan çıkmış bir coğrafya. Şimdi bu ihale yapıldı.
KANALİSTANBUL: Önümüzde günlerde yeni bir ihale daha yapılıyor. O da Kanalistanbul ihalesi. Şimdi bununla ilgili de çok konuşacaklar. Bağırıp çağıracaklar ama kervan yolda gerek. Bizim işimiz var. Yapmamız gerekenler var. Şu güzel Boğaz'da sorun kaç tane kıvrım var veya sıkıntılı yer var bilmezler. Ama biz bu dersi çok çalıştık. Bir Independenta'yı unutamayız. 7 ay yanan geminin İstanbul'a ne denli korkular yaşattığını unutamayız. Ama onların öyle bir derdi yok.
MARMARAY: Tabii Kanalistanbul'la bu iş bitmeyecek. 29 Ekim'de Marmaray açılıyor. Hamdolsun bunu inşa etmek de bizlere nasip oldu. Ve hemen onun biraz daha güneyinde orada da iki tane tüp Boğaz'ın altında oradan da yine otomobiller gelip geçecek. Bunların aklı bu tür yatırımları alır mı ya? Denizin altında raylı sistem olacakmış. Otomobiller geçecekmiş, almaz. Alsa bu güne kadar zaten bunlar yapardı. Ama 10 yıla bizler bunları sığdırdık.
HALİÇ TERSANESİ: Haliç'te bugünlerde yeni bir ihaleye hazırlanıyoruz. Haliçimiz'in kabullenemeyeceğimiz yanı var ki Camialtı Tersanesi. Yıllarca orada bulundum. Taşkızak Tersanesi oraları tamamı ile bu yeni proje ile muhteşem bir proje.
TAKSİM GEZİ PARKI: Biz laf üretmiyoruz. İş üretiyoruz. İşte birileri geliyor Taksim Meydanı'nda yok Gezi Parkı şöyle olmuş, böyle olmuş, gösteri yapacaklar şudur budur vesaire. Ne yaparsanız yapın. Biz kararı verdik. Verdiğimiz gibi bunu işleyeceğiz. Eğer tarihe saygınız varsa önce o Gezi Parkı denilen yerin tarihi nedir onu araştır bak. Biz orada tarihi yeniden ihya edeceğiz. Orayı tamamiyle Taksim Meydanı'nı yayalaştırarak insanın emeğine sunacağız. İnsanoğlu orada gezip dolaşacak. Şu anda AK Parti iktidarı döneminde belli yaş gruplarında Türkiye genelinde diktiğimiz ağaç yaklaşık 2.5 milyardır. Bu ağaçları bu iktidar dikiyor. Yeter ki ağaç dikme merakı olsun insanların. Onlara da yer tahsis ediyoruz. Al sana 500 bin metrekare alan. Niye? Çünkü çevreciyiz.
ÇÖZÜM ÜRETMEDEN İTİRAZ
ZARAR 3 MİLYAR LİRA: İstanbul'da araç sayısı 3 milyona yaklaşıyor. Şehir içi ulaşımının yüzde 87'si karayolu ile sağlanıyor. Karayolu taşımacılığının yükünü çeken her iki köprüden günlük 250 bin araç geçmesi gerekirken şu anda bu 600 bini buluyor. Yani köprüler 2.5 kat fazla kapasite ile çalışıyor. Çevre yolları üzerinde oluşan araç kuyrukları yüzünden Boğaz'ı geçme süresi 1 saati buluyor. Köprülerin bakım çalışmalarında yaşanan araç kuyrukları yılık 3 milyar lira değerinde iş gücü ve akaryakıt kaybına neden oluyor. İstanbul'a üçüncü köprünün yapılmasına karşı çıkanlar bu kayıpları sona erdirmek konusunda çözüm üretmedi, üretmiyorlar.
ORMANLAR: Projenin güzergahını Belgrad ormanları, Fatih ormanları ve Polonezköy Milli Parkı gibi orman alanlarını koruyacak şekilde belirledik. Tarihi değeri olan bentlerin ve göletlerin korunmasını da gözettik. Güzergahı özellikle İstanbul'a su sağlayan göletlerin havza sınırıları dışından geçirdik ve su kalitesini korumak üzere belirledik. Bu proje milletimizin gurur tablosu olacak, yıldız gibi parlayacak. Proje tamamlandığında dünya çapında da bir rekora imza atmış olacağız. Zira projenin maliyeti yaklaşık 3 milyar dolardır. Gerçek rakamla baktığımızda 4.5 milyar liraya mal olacak. Ama her şeyi ile dünyada örnek bir proje oluyor.
10 YIL 2 AY İŞLETİLECEK
İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çeçen de şu bilgileri verdi: "Proje bittikten sonra 10 yıl 2 ay işletme süremiz var. Sonrasında devletimize devredeceğiz. Bugüne kadar beni iki proje heyecanlandırdı. Biri memleketim Ağrı'ya yapmış olduğum 9 bin öğrencimizin eğitim gördüğü üniversitedir. Diğeri de 3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu projesi."
GELEN VATANDAŞLARA 'ORADAYDIM' HATIRASI
Törene Cumhurbaşkanı Gül Kıyı Emniyeti'ne bağlı botla, Başbakan Recep Tayip Erdoğan da Başbakanlığa ait OBA helikopteri ile geldi.
Tören öncesinde Jandarma Sualtı Arama Kurtarma timleri denizde bomba araması yaptı.
Törende mehter marşları çalındı.
Vatandaşlar tören alanına teknelerle ve karayolu ile geldi. Her birine 'Oradaydım' yazılı hatıra metni verildi.
Başbakan Erdoğan, Cumhurbaşkanı Gül'ü iskelede karşıladı. Tören alanına Hayrünnisa Gül ve Emine Erdoğan el ele tutuşarak ve sohbet ederek geldi.
Törende konuşan Cumhurbaşkanı Gül, TBMM Başkanı ve Başbakan'a 2'nci Abdülhamit'in Boğaz için çizdirdiği köprü projelerinin tablosu hediye edildi.
Konuşmaların ardından İstanbul Müftüsü Rahmi Yaran dua ettirdi.
Protokol kürsüye çıkarak önlerindeki butonlara bastı ve temsili olarak hep birlikte temel attı.
Cumhurbaşkanı Gül, TBMM Başkanı Cemil Çiçek ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Hayrünnisa Gül ve Emine Erdoğan hep birlikte hatıra metninin bulunduğu tüpü boru vasıtası ile temele bıraktılar ve daha sonra butona basarak ilk harcı döktüler.
Protokol "Boğaz'ın yeni incisi" yazılı platformun önünde hatıra fotoğrafı çektirdi.
Tasarımı yapı mühendisi "Fransız köprü üstadı" olarak nitelendirilen Michel Virlogeux ile İsviçreli Ti Engineering firması tarafından ortak olarak yapıldı. Virlogeux'nun imzasını taşıyan önemli köprülerden bazıları: Portekiz'in başkenti Lizbon'daki Tejo Nehri'nin üzerinden geçen ve 17.2 kilometrelik uzunluğuyla Avrupa'nın en uzun köprülerinden olan Vasco da Gama Köprüsü ve Fransa'da yapıldığı 1 Ocak 1995'ten sonra 4 yıl süreyle dünyanın en uzun asma köprüsü unvanının sahibi olan Sen Nehri üzerinde kurulu olan Normandiya Köprüsü...
KÜRSÜDE SÜRE PAZARLIĞI
ANI METNİ...
