Dünya Sağlık Örgütü'nün raporuna göre, 15-29 yaş grubunun hayatına kasteden bir numaralı tehlike, ölümcül bir virüs veya hastalık değil, trafik kazaları.
Dünyada her yıl trafik kazalarından 1 milyon 300 bin insan ölüyor. Aynı kazalarda 50 milyona yakın insan, birçoğu kalıcı hasarlar alarak, yaralanıyor. Trafikte ölümlerin sayısı 2020'de 1 milyon 900 bine çıkacak. Tüm dünyadaki ölümlerin nedenleri sıralandığında trafik kazaları bugün 9'uncu sırada yer alıyor.
Bana göre rapordaki en çarpıcı bölüm Türkiye ile ilgili.
Dünyada meydana gelen
trafik kazası kaynaklı ölümlerin yarısı, 10 ülkede meydana geliyor. Bu 10 ülkenin arasında Türkiye de var. Toplam ölümlerin yüzde 48'inden sorumlu diğer ülkeler ise
Brezilya, Kamboçya, Çin, Mısır, Hindistan, Kenya, Meksika, Rusya ve Vietnam. Türkiye'nin bu ülkeler arasında ne işi var.
HER YIL 10 BİN KİŞİ HAYATINI KAYBEDİYOR
Son yıllarda Türkiye'de karayollarının hızla iyileşmesine, uluslararası standartlara ulaşılmasına rağmen, trafik kazalarında her yıl yaklaşık 10 bin insan hayatını kaybediyor. Yaklaşık 200 bin insan yaralanıyor.
Kazaların nedeni ise emniyet kemeri kullanım alışkanlığının azlığı ve aşırı hız… Yani trafik kazası kayıpları, önemli ölçüde hatalı insan davranışlarına bağlı. Trafik kazalarının önüne geçilmesinin önündeki en büyük neden, bu sorunun ne kadar büyük ve ciddi olduğunun henüz farkına varılmaması. Ancak, sorunu çözen örnek ülkeler var. Örneğin
Avustralya, Hollanda, İsveç ve İngiltere'de son 40 yılda trafik kazalarında görülen ölümler yarı yarıya azaldı.
Bu başarının ortak nedenleri arasında siyasilerin öncelikli olarak elini taşın altına koyması ve kamuoyunun ortak hareket etmesi gösteriliyor. Raporun detaylarını, auto motor und sport dergisinin haziran sayısında ayrıntısıyla anlattım. Sonuçta onlar başardı, biz ise sorunun farkına henüz varamadık. Ama, geç kalmadık. Başarabiliriz. Yeter ki, bu konuda hem fikir olalım.
Yollarda onbinlerce insanımızı kaybetmeyelim.