Türkiye'nin en iyi haber sitesi
ŞELALE KADAK

Saat satışındaki başarısı ABD'li Fossil'e örnek oldu

Saat&Saat'in patronu Ramazan Kaya, Armani, DKNY ve Diesel gibi saat markalarının sahibi ABD'li Fossil'in 3 binlik satışını bir yılda 25 bine çıkarınca, şirketin bir numaralı distribütörü haline geldi.


Cep telefonlarıyla yaşamaya başladığımızdan beri neredeyse koluna saat takmayan biri olarak saat sektörünün Türkiye'deki büyüklüğüne şaşırmadan duramıyorum. Türkiye'de yılda 10 milyon adet civarında saat satılıyor. Bunların yaklaşık 8.5 milyon adedi, markası pek de önemli olmayan yaklaşık 10 dolarlık saatlerden oluşuyor. Asıl çetin rekabet ise yılda 1.5 milyon adet civarında satışın olduğu, moda marka saat pazarında yaşanıyor. Armani'den, Donna Karan'a, Diesel'den Gucci'ye kadar aklınıza gelebilecek bütün ünlü markaların saatleri adeta kapışılıyor. İşin ilginç yanı bu saatlere artık bir aksesuvar olarak bakılıyor ve zamanı göstermesi de bir fazlalık olarak sunuluyor.

Türkiye'de moda marka saat pazarında adından en çok söz edilen kişi Ramazan Kaya. Henüz 35 yaşında. İlk okul mezunu olduğunu neredeyse gururla anlatacak kadar kompleksiz, yaptığı işe aşık bir adam. Aslında uzun yıllardır saat ticaretiyle uğraşan bir aileden geliyor ama 25 yaşındayken kendi kurduğu Saat&Saat şirketinin başarısı ülke sınırlarını çoktan aşmış durumda. Öyle ki, Fossil'in distiribütörlüğünü aldıktan hemen sonra, yıllık satışı 3 binlerden 25 binlere çıkarınca, satış tekniklerini ve başarısını dünyanın diğer ülkelerindeki bayilerle paylaşsın diye Fossil tarafından konuşmaya davet ediliyor. Bakmayın siz Ramazan Kaya'nın ilkokul mezunu olduğuna, o iki yıl İngiltere'de kalarak öğrendiği akıcı İngilizcesiyle herkesi hayran bırakacak bir konuşma yapıyor. Saat&Saat kısa sürede 16 ünlü markanın temsilciliğini alıyor ve Türkler, fiyatları milyar liraları geçen bu saatleri adeta kapışıyor...


* Saatçiliğiniz ne kadar eskilere dayanıyor?
Biz aile olarak 1971 yılından beri saatçiyiz. Bizim şirketlerimizi dayılarım kurdu.

* Ama kamuoyu dayılarınızdan ziyade, son bir iki yıldır en çok Saat& Saat ile birlikte sizin isminizi duyuyor. Saatle yatıp saatle mi kalkıyorsunuz?
Öyle de diyebiliriz. İlkokulu bitirdiğimden bu yana saat satıyorum. Aslında ben fakir aile çocuğu değildim, yani ihtiyacımız olduğu için çalışmıyordum, istediğim için çalışıyordum. Tahtakale'de küçük bir dükkanımız vardı ve orası çok kalabalık diye, ben Sirkeci'ye Tahtakale'den mal alıp satmaya başlamıştım. 3-5 tane saat alıp, Sirkeci'deki esnafa satıyordum. Esnafın ihtiyacını gideriyor, arada komisyonumu alıyordum. Aslında ben Karaköy'e de gitmek isterdim ama ağabeyim yaşım küçük diye izin vermezdi. İnanmazsınız çok da iyi para kazanıyordum. 13-14 yaşında bir bankanın müdürü kadar para kazanıyordum ve o zamanlar okumadığıma hiç pişman değildim.

* Siz ilkokuldan sonra okumadınız mı yani?
Okumadım.

* Aileniz karşı çıkmadı mı?
Ben istemedim. Ticareti seviyordum. Para kazanmak istiyordum.

* Ama İngilizce biliyorsunuz...
Dayılarım bana, 'Artık dışarıda mal satma gel dükkanda çalışacaksın' deyince, ben Tahtakale'ye döndüm ve sonrasında İngilizce'nin gerekli olduğunu gördüm. Çünkü dayılarım İsviçreliler'le ticaret yaptıklarında zorluk çekiyorlardı ve İngilizce öğrenmemi istediler. Ben de öğrendim. O zaman okumadığıma da zaten çok pişman oldum.

* İngiltere'de okusaydınız o zaman...
Yok kanımda var ya... gelip hemen para kazanmak istiyordum. Türkiye'ye geri döndüm ve çalışmaya başladım.

* Saat& Saat fikri size mi ait?
Evet bu fikir, isim bana ait. 1994 yılında Saat&Saat'i kurdum ve ilk olarak Adidas marka saatlerin temsilciliğini aldım. Dayılarım da bu şirkete ortak. Dünyada Adidas temsilciliğini alan ilk kişi oldum.

* Şu anda kaç markanın temsilcisisiniz?
16 markaya ulaştık. Armani, Roberto Cavalli, Moschino, Valentino, Just Cavalli, Burberry, Diesel, Dkny, Fossil, Esprit, Tommy Hilfiger, Benetton, Sisley ve Adidas saatlerini biz temsil ediyoruz. 20 küsür aracımız var. Bütün Türkiye'ye biz bu saatleri dağıtıyoruz.

* Bu işe girdiğinizde 25 yaşındaydınız. Şimdi bakıyorum, onlarca ünlü markanın temsilciliği sizde. Nedir bunun sırrı?
Bugün bir Donna Karan markasını almak için saat sektöründe büyük mücadele oldu ama bize nasip oldu. Nasıl olduğunu söylemek yakışık almaz. Sanırım gözümüzdeki pırıltıyı gördüler. Hırsımızı gördüler. Bazan bir marka için bir yıl uğraştığımız oluyor. Aslında hiç kolay değil.

* ABD'li Fossil sizi bir başarı öyküsü olarak toplantılarında sunmuş ve ödül vermiş. Fossil'deki başarınız neydi?
Fossil grubu dünya saat sektöründe ciddi bir yere sahip, Armani, Donna Karan, Diesel, Fossil gibi çok ciddi markaları var. Bu grubun, yılda bir kez dünya bayiler toplantısı oluyor. Bizim Fossil'deki performansımızı örnek gösterdiler. Şöyle söyleyeyim, bize geçmeden önce, Türkiye'de yılda 3-4 bin adet Fossil saat satılıyordu. Bize geçtikten sonra yıllık hedef 8 bin belirledik ama daha ilk yıl 25 bin adetlik satış gerçekleştirdik. Fabrika bunun nedenini öğrenmek istedi

* Neydi nedeni?
Biz çok ciddi yatırım yapmıştık ve bu işe inanmıştık. Raporlama tekniklerimizi görünce inanamadılar. Reklam, dağıtım ve satışta doğru noktaları seçmede iyiydik. Fossil sonra dedi ki bir marka bir ülkede ancak bu kadar güzel dağıtılabilir. Sonra bunu nasıl başardığımızı geçen Haziran ayında yapılan bayiler toplantısında anlattık diğer distribütörlere. Çok faydalı oldu sanıyorum, çünkü o toplantının etkisiyle, genel satışlarda bir artış olduğunu söylüyorlar. Bize teşekkür mesajı geçtiler.

* Türkiye'de yılda satılan saat adedi nedir?
Yılda yaklaşık 10 milyon adet saat satılıyor ama bunun yaklaşık 8.5 milyon adedi ucuz saatlerden oluşuyor. Benim de içinde yer aldığım markalı saatlerin pazarı Türkiye'de yılda 1.5 milyon adet civarıdır. Rolex'ten tutun, Casio'ya kadar bütün markaları sayıyorum. Saat sektörünün Türkiye'de yıllık cirosu 250 milyon dolardır.

* Markalı saat pazarınının en büyüğü haline geldiğinizi söyleyebilir miyiz?
Bunu söyleyemem. Elimizde 16 marka var ve hepsi de birbiriyle yarışıyor. Prensip olarak biz en büyüğüz demek istemiyorum. Ama 2002 yılında, 2001 yılının cirosunu ikiye katladık. 2003 yılında ise bir önceki yıla göre yüzde 150 ciro artışı sağladık. Bu yıl ise en az yüzde 100 büyüyeceğimizi öngörüyoruz.

* Saat dünyasında büyük bir hareket var sanki. Eskiden saat sadece zamanı gösterirdi, oysa şimdi bakıyorum aksesuar gibi bakıyor insanlar...
Moda markalar gündemde ve şimdi çok satıyor. Saat önemli bir aksesuar erkek ve kadın için ve bir fazlalığı zamanı gösteriyor. Dünya genelinde yüzde 4 normal klasik saatlerde düşüş, yüzde 37'de moda marka saatlerin satışında artış var.

* En çok hangi marka saatleriniz satıyor?
Bizim şirketimizde şu anda bir numara Donna Karan. İkinci sırada Diesel marka saatler var. Şimdi Tommy Hilfiger üçüncü olmak üzere.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA