X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER 200 avro zararına turist geliyor
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

200 avro zararına turist geliyor

  • Giriş Tarihi: 22.12.2013

Deko Tur Genel Müdürü Nail Renkmen anlattı: "200 ile 250 avro arasında eksi operasyonlar yapılıyor. Bu şekilde gelen 50 bin yolcu var"

Turizmciler, kış aylarında turist getirmek için her yolu deniyor. Öyle ki "bu fiyata da turist mi getirilir" denilen bedeller karşılığında, zararına getirilen turistler var. Bu turistlerin sayısı 50 bini aşıyor. Ekstra satılan turlar ve paketlerle zararlarını çıkartmaya ve kar etmeye çalışan turizmciler, shopping olarak bilinen büyük turistik mağazalardan da destek alıyor. Bu durum, esnafın 'Turistleri bize getirmiyorlar' eleştirisine de hedef oluyor.

EKSTRA HİZMET SATIŞLARI

Bu turizmin öncülerinden Deko Tur Genel Müdürü Nail Renkmen, SABAH Akdeniz'e anlattı. Renkmen, "zararına satış" yada "eksi operasyon" olarak tanımlanan ve mağaza destekleri ve tur satışıyla maliyetin çıkartılabildiği turizm şeklinin Antalya'ya özgü olduğunu açıkladı.

RİSK YÖNETİMİ

Yapılanın çok büyük bir risk yönetimi olduğunu ifade eden Renkmen, "199 avroya bile turist getiriyoruz. 200 ile 250 avro arasında eksi operasyonlar yapılıyor. Bu şekilde eksi operasyonla gelen 50 bin yolcu var" diye konuştu. Maliyeti ekstra satışlarla çıkarttıklarını anlatan Renkmen, "Müşteriye öğle ve akşam yemeği, rehberlik hizmetleri gibi ekstra satışlar yapılıyor. 400 avroya kadar çıkıyor" dedi. Mağaza desteklerinin de bu operasyonlar için olmazsa olmaz olduğunu belirten Renkmen, "Bu turizm büyük mağazaların teşvikleriyle gerçekleşiyor" dedi.
90'DA START

Bu pazarlama yönteminin 1990'lı yıllarda Körfez Savaşı döneminde başladığını anlatan Renkmen, "Kriz döneminde turist üretebilmek için başladı. Bazı mağazalar turistin gelmesi için acentelere turist başı destek verdi. Bu parayla reklam yapıldı, uygun kampanyalar düzenlendi ve turist getirildi" dedi. Daha sonra sistemin 2000'li yıllarda değiştiğini ve kış turizmine uyarlandığını sözlerine ekleyen Nail Renkmen, "Sadece Türkiye'ye özel bir sistem. Ne İspanya'da, ne Mısır'da var bu. Fuar dönemlerinde Mısırlı ve İspanyol turizmciler 'nasıl yapıyorsunuz' diye soruyorlar" dedi.

DESTEĞİ KİM VERİRSE TURİSTİ GETİRİRİZ
Renkmen, "Kuyumcu ve derici arkadaşlarım, 'bize turist niye getirmiyorsun' diyor. O turistin nasıl getirildiğini bilmek lazım. Büyük mağazaların destekleri ile turist getiriyoruz. Bu desteği kim verirse turisti getiririz" dedi. Olmayan bir talebi yaratmak için, yaz sezonunda turist getiren acentelere oranla daha yüksek maliyetli reklam yaptıklarını anlatan Renkmen, mağazaların genel olarak tanıtıma destek verdiğini ve bu desteğin reklam harcamalarının yüzde 50'sine kadar ulaştığını söyledi. Her operasyonda kent merkezi turu olduğunu açıklayan Renkmen, "Her acentenin ortalama 2 saatlik kent merkezi serbest turları var. Önemli olan güvenli bir alışveriş ortamı sunmak. Turistler gelmiyorsa, esnafın kendisini sorgulaması gerekiyor" dedi.

ESNAF ELEŞTİRİLERİNE CEVAP
Kış turizmi yapanların ağırlıklı olarak Almanya'dan gelen turizmciler olduğunu ifade eden Deko Tur Genel Müdürü Nail Renkmen, "Almanya'dan 1980'li yıllarda Türkiye'ye dönen turizmciler ağırlıklı olarak bu operasyonu yapıyor. Çoğunluğu rehber kökenli" dedi. Nail Renkmen, belirli taahhütler karşılığı mağazaların desteğiyle gerçekleşen bu operasyonlar nedeniyle kent esnafının küstüğünü ancak haklı olmadıklarını söyledi.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.