X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER İhracatçı zarar için tazminat kıskacında
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

İhracatçı zarar için tazminat kıskacında

  • Giriş Tarihi: 15.2.2014

Antalyalı ihracatçılar, Bulgaristan'ın yaklaşık 15 gündür geçiş izni vermemesi sonucu sipariş aldıkları ülkelere teslimat gerçekleştiremedikleri için tazminat riskiyle karşı karşıya kaldı

Türkiye ile Bulgaristan arasındaki Transit Geçiş Belgesi (Doz Vola) sorunu nedeniyle duran geçişler önceki sabah yeniden başladı. Bulgaristan'ın 110 bin doz vola göndermesiyle yaklaşık 15 gündür Kapıkule'de bekleyen TIR'lar hareket etti. TIR'ların geçişiyle ilgili problem olmadığını söyleyen İhracatçılar Birliği (AİB) Başkan Yardımcısı Hakkı Bahar, geçen yılın aynı dönemine göre ihracatta parasal olarak yüzde 35 kayıp yaşandığını söyledi. Rusya'da eksi 25 dereceye kadar düşen hava sıcaklığı sebebiyle bu ülkedeki pazarların da açılamadığı dikkate alındığında Türkiye'nin önemli bir kayıp yaşadığına değinen Bahar, ülke olarak bu krizden çıkarılması gereken dersler olduğunu ifade etti.

MALAR ÇÜRÜDÜ

Bulgaristan'ın göndermesi gereken 125 bin doz voladan 5 binini teslim etmesini gayri hukuki olarak değerlendiren Bahar, "Avrupa'da ağırlıklı çalıştığımız yerler süpermarketler. Onların hepsi taahhütlü iş. Süpermarketin sahibi ya da yöneticisi olduğunuzu düşünün. Türkiye ile bağlantı yapmışsınız. Biber, domates veya portakal bağlantısı yapıyorsunuz. 'Her çarşamba, perşembe, cuma bana ikişer TIR mal gönderin deyip, kontrat imzalıyorsunuz. Bu TIR'lar oraya gitmediği zaman mal çürüyor. Bunlar dayanıklı tüketim malı değil. Çürüyen mallar döküldü. Malı gönderemediğiniz için marketin tazminatını ödüyorsunuz. İhracatçının böyle bir problemi olur."

BULGARLAR SORUNLU
Bulgaristan'da ciddiyetsiz bir yapı olduğunu ve yeniden aynı şekilde bir sorunla karşılaşılabileceğine dikkat çeken Bahar, "Bizim alternatif kapılarımızın da olması lazım. Yunanistan kapısını daha geniş kullanabilmemiz lazım. Trieste-Çeşme roro hattının devamlı işlek vaziyette tutulabilmesi lazım. İstanbul- Romanya roro hattını aktif tutmamız lazım. Bulgaristan'da 10 yıldır toplantılara gidiyoruz. Maalesef oradaki yapı çok ciddiyetsiz" dedi.