X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Türk dünyasının sesi
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Türk dünyasının sesi

  • Giriş Tarihi: 25.8.2015
Türk dünyasının sesi
Türk dünyasının sesi

Kahramanlık Türküleri'nden oluşan çalışmada 7 kardeş topluluğun 9 şarkısı yer alıyor. Kuzucu, "Popüler işler de yapılabilir ama amacım Türk dünyasının müziğini, geleceğe bir arşiv oluşturarak taşımak" diyor

Türk dünyasını dere tepe dolaşarak şarkılar derleyen Kaya Kuzucu, 4 albüm ve 43 eserden oluşacak yeni çalışmasının ilk bölümünü yayımladı. 'Son Akın' adını taşıyan ve 'Kahramanlık Türküleri' alt başlığı ile yayımlanan albüm, Kuzucu'nun 7 Türk ülkesi ve kardeş topluktan derlediği 9 şarkıdan oluşuyor. Kuzucu, çalışmasını ve merkezinde Orta Asya'nın yer aldığı çalışmaları anlattı.

Kaç albüm oldu ve bunların kaçı Türk dünyası müziği üzerine?
11'inci albüm ama hepsi Türk dünyasına ait değildi. Daha önce sadece Anadolu'yu ya da Balkanları, içeren çalışmalar da yaptım. 'Son Akın' ise 43 Türk topluluğundan izler taşıyor. Her topluluktan kahramanlık üzerine yazılmış türkülerden oluşuyor. İlk bölüm olduğu için Tuva, Altay, Kazakistan, Kırgızistan, Dağıstan-Karaçay, Türkiye, Kırım'dan eserler var. 4 albüm sonunda 43 topluluk tamamlanmış olacak.

Neden popüler türküler değil de geniş bir coğrafyanın folkrorik müziğine eğildiniz?
Bu benim kendi ahlak felsefemle ilgili. Sanatçı olarak vazifelerimden birinin de çok geniş, kıtalara yayılmış Türk kültürüne ait müziğin gelecek kuşaklara aktarılması olduğunu düşünüyorum. Bunun tescilinin vazifelerimiz arasında olduğuna inanıyorum. Benim için bir mecburiyet. Böyle olunca işin ekonomik boyutunu, popülerliğini değil, sanat değerini önemseyerek çalışmaya başladım.

İşin ekonomik boyutu peki?
Hayır. Sponsorumuz bile yok diyebiliriz. Ancak şöyle bir yöntem benimsedim: İki konsere gidiyorsam, birisi kendim ve ailemin geçimi için, diğeri Türk dünyasındaki müzik araştırmaları finanse etmek için.

Zor olmuyor mu?
En büyük avantajım, Türk dünyasındaki diğer müzisyenlerle iyi arkadaşlarla bağlantılar kurmak oldu. Benim gibi düşünen insanlar buldum. Zaman zaman onlar Türkiye'ye konsere geliyor, ben oralara davet ediliyorum. Konser için gittiğimde de 'Bu bölgelerdeki türkülerimiz, şarkılarımız, ninnilerimiz, manilerimiz, destanlarımız, hikayelerimiz, ne varsa, bana bunları verin. Bunları yerinde görüp, yazıp, çizip kayda almak istiyorum...' diyorum. Çünkü bunların ortak hafızamızda depolanması gerekiyor. Daha önce benzer çalışmalar yapıldı ama az. Rahmetli Ali Özaydın, Türk dünyasında kullanılan sazlar üzerine bir çalışma yapmıştı. Avrupa'da benzer çalışmalar yapanlar var. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın da bir 'Türk Dünyası Müzik Topluluğu' var ama daha bürokratik.

BİR TAŞLA BEŞ KUŞ

Sadece şarkıları mı topluyorsunuz?
Bir ülkeye gidince bir taşla beş kuş vurmaya çalışıyorum. Halk danslarını kaydediyorum, yiyeceğinden içeceğine kadar, kullandığı malzemeye kadar, sazlarına kadar kaydediyorum ki sadece bana değil, halkbilimcilere de yardımcı olsun. Elbette benim için en önemlisi müzik. Bu yüzden kahramanlık türküleri ile başladım ama mistik müzikler, ninniler, maniler, çocuk şarkıları gibi albümlerle devam edecek. Şair kendini dizelerle ifade eder, ressam tablolarıyla. Benim ifadem müzik. Söz olmasına bile gerek yok. Duygu ve düşüncelerimizi beşikten mezara kadar melodilerle ifade ederiz. Türk toplulukları yaşadıkları hayatı müziğe çok iyi yansıtıyor.

Enstrümanlar farklı değil mi?
Benzer olanlar da farklı olanlar da mevcut. Bir Şan Kopuz ya da Ağız Kopusu denen saz var mesela. At üstünde Kanun'u çıkarıp çalmak mümkün değil, Ağız Kopuzu'nu geliştirmişler. Bu saz, özellikle 'Cengiz Han' filmi ile tüm dünya tarafından tanınmıştı. Ben bunların kaybolup gitmemesi, tanınması için çalışıyorum. Orada bu sazı at üstünde çalan insanlar zevk alıyor mu? Evet. Şaman davulu ile vecde gelen var mı? Evet. Bu müziği bulup çıkarmak da beni mutlu ediyor.

Türkiye'de yapılan müzikle farkı ne?
Ritim benzerliklerine bakmak lazım. Ortak ritimler var. Dizi, makam benzerlikleri var. Ayrıca doğa aşkı, vatan aşkı, insan aşkı ve tanrı aşkı temaları da ortak. Zaten bu noktalarda tüm Türk dünyasında yaşayan insanlar hassas. Eserlerde önemli bir ortak payda.

ÇEŞMİ SİYAHIM YÜZYILLARCA DİNLENİR
Popüler müzik karşısında bu müziğin bir şansı var mı?
Rahmetli Yılmaz Öztuna'nın Müzik Ansiklopedisi eserinde 'Piyasa Müziği' bölümü var. Piyasa müziğini alkışlanan ve gelip geçici, gündelik olarak anlatmış. Bir de altı çizilen müzik var. Bir millet yaşadıkça var olan müzik. Köroğlu'nun 'Koçaklama'sı, Pir Sultan Abdal'ın 'Şu Karşı Yaylada'sı, Aşık Veysel'ın 'Kara Toprak'ı veya Mahzuni Şerif'in 'Çeşmi Siyahım'ı gibi eserler. Kırgızistan'dan Toktokul'un eserleri, Alesker'in eserleri gibi eserler buna örnektir. Elbette pop, rock ya da hip hop türü şarkılar daha fazla dinlenir ama saman alevi gibidir. Oysa 'Çeşmi Siyahım' daha yüzyıllarca dinlenecektir. Ankara'nın müziği mesela, popüler bazı şarkılar yapılıyor, argo sözlerle, geçici ilgi oluşturuluyor ama asıl müzik seymen müziğidir. Geleceğe kalacak da odur. Müziği yozlaştırmak insanları öldürmekten beterdir. Çünkü müzik bir insana değil, tüm topluma aittir.

Albümü nasıl tanımlıyorsunuz?
Albüm parçalardan oluşsa da aslında tümüyle tek bir eser de diyebilirsiniz. 'Bağlama Senfonisi' diyebilirsiniz tümüne. Musiki bizi çok eskiye kadar götürebilir. Hangi tür müzikten, hangi şarkılardan hoşlanıyorsunuz, bakın; kendi kökenlerinizi bulursunuz. Bu albümde Türk milletinin, yani diğer Türk toplulukları ile ortak kökenin izlerini aradık ve bulduklarımızı ortaya koyduk.

Dinleyici tepkileri nasıl?
Kulağa biraz yabancı gelebilir. Asya'daki müzikler pentatoniktir, beş ses aralıklıdır. Bir dizi izlerken onu sürükleyen bazen bir müzik oluyor. Çünkü yaşantının yanına ekleniyor. Yaşantıda karşılığını bulduğunuzda daha fazla tutkunluk oluşturuyor müzik de. Musiki yapısına kulak tadını ulaştırdığınız vakit o eser daha çabuk benimseniyor. Önemli olan o kulak tadını da bulundurmak.

HAYALİM BÜYÜK ORKESTRAYI KURMAK
Peki nereye varacak bu çalışmalar?
Hayalim, bir gün Türk dünyasının büyük bir orkestrasının oluşturulması. Bütün çalışmalarım bunu disipline etmek için. Bu albüm de onlara o orkestraya bir repertuvar çalışmasıdır. Türk dünyası çok zengin bir kültürel rezerve sahip. Kültürümüzün genlerini koruyacak bir müzisyen ordusunu oluşturmak niyetindeyim. Bir toplumun kültürünü nesilden nesle aktaracak olan en önemli köprülerden biri müziktir. Onun için Mevlana, 'Musiki Tanrı'nın dilidir' der.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.