X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Sağlıklı Beslenmede, Doğru Bilinen Yanlışlar
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Sağlıklı Beslenmede, Doğru Bilinen Yanlışlar

  • Giriş Tarihi: 27.4.2015 12:48 Güncelleme Tarihi: 27.4.2015 13:47
MEMORİAL ANTALYA HASTANESİ BESLENME VE DİYET BÖLÜMÜ’NDEN DYT. BERNA ERTUĞ; BESLENMENİN, KİŞİYE ÖZGÜ, BİREYİN YAŞI, VÜCUT YAPISI, BOYU, CİNSİYETİ, MESLEĞİ, MEVCUT HASTALIKLARI VE BESLENME ALIŞKANLIKLARINA UYGUN OLMASI GEREKTİĞİNİ SÖYLEDİ.
Sağlıklı Beslenmede, Doğru Bilinen Yanlışlar

Memorial Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Berna Ertuğ, sağlıklı beslenme ve kilo kontrolü için bir diyet programı uygulayacak kişiye, kilo verme sürecinde diyetisyen tarafından vücut analizi ve bazal metabolizma ölçümü yapıldıktan sonra özel bir beslenme planı oluşturulduğunu belirtti.
Beslenmenin, kişiye özgü, bireyin yaşı, vücut yapısı, boyu, cinsiyeti, mesleği, mevcut hastalıkları ve beslenme alışkanlıklarına uygun olması gerektiğini ifade eden Dyt. Berna Ertuğ, sağlıklı beslenmede doğru bilinen yanlışlar ve doğru beslenme kuralları ile ilgili de bilgiler verdi.
"SUYUN TEK BAŞINA ZAYIFLAMADA ETKİSİ YOK"
“Su içersem zayıflarım” kanısının yanlış olduğunu belirten Ertuğ, “Suyun sağlıklı beslenmedeki yeri çok önemlidir. Su, sodyum, flor, potasyum, kalsiyum ve klor minerallerini sağlar, vücutta oluşan toksik maddelerin uzaklaşması için gereklidir. Kilo vermede ise vücudun ihtiyacı olan kalori, karbonhidrat, protein, vitamin ve diğer bazı mineralleri içermediği için tek başına zayıflamada etkisi yoktur. Sağlık için günde ortalama 2 litre su içmek yeterlidir” dedi.
SİGARA VE KİLO ALIMI
Öğünlerden birinin atlanması durumunda kolay kilo verilebileceği düşüncesinin de yanlış olduğunu bildiren Memorial Antalya Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Berna Ertuğ, şunları kaydetti:
”Öğün atlayan kişiler kısa sürede kilo verebilir. Ancak daha sonra hızla verilen kilonun tamamımı geri almaktadır. Sağlıklı kilo, çeşitli besinlerden oluşan küçük porsiyonlu 3 ana öğün ve en az 1 veya 2 ara öğünle verilebilir. ‘Sigarayı bırakırsam hızlı kilo alırım’ düşüncesi de yanlış. Sigara içerisinde bulunan nikotinin metabolizma hızına çok önemli bir etkisi bulunmamaktadır. Bu nedenle sigara bırakıldığında hızlı kilo alımına neden olmamaktadır. Kilo alımının nedeni metabolizmadaki ufak değişiklik değil, yerine konulan yiyeceğin türü ve miktarıdır. Sigarayı bırakan bireyler, şekersiz sakız ve haftalık 150 dakikalık fiziksel aktivite ile kilo alımının önüne geçebilir.”
SAĞLIKLI KİLO VERMENİN TEMEL KURALI
Sağlıklı kilo vermek için temel kuralın yemeğin ne zaman yenildiği değil, gün içerisinde ne kadar yenildiği ve ne kadar fiziksel aktivite yapıldığı olduğunu vurgulayan Ertuğ, “Öğünlerde miktarlar açlık durumuna göre ayarlanırsa, saat 18.00’dan sonra yenilen yemekler kilo alımına neden olmaz ve kilo kontrolünü sağlar. Yemek yeme saatine günün ilk öğünü olan kahvaltıyla başlayarak, öğünler arasında en az 3-5 saat boşluk bırakmak gerekir. Yatmadan en geç 2 saat önce 1 ara, en geç 4 saat önce ana öğün yapılmak metabolizmanızı hızlandırır. Kepekli ürünler normal ürünlere göre daha az kalori içermez. Kepek, diyet lifi içeriğini artırarak, kalp damar hastalığı ve bazı kanser türleri gibi kronik hastalıklardan korunmada önemlidir. Kilo vermek için sebze ve meyvelerden yeterince diyet lifi alınabilmektedir.Kilo verecek kişinin sağlık profiline göre kepekli ürünlerin miktarı ayarlanmalıdır” ifadelerini kullandı.
“HİÇBİR BESİN YAĞ YAKAMAZ”
Sabah aç karnına limon suyu içilmesi halinde yağ yakılacağı düşüncesinin yanlış olduğunu sözlerine ekleyen Ertuğ, “Hiçbir besin yağ yakamaz. Bazı besinler içerdikleri kafeinden dolayı kısa süreli etkisi ile vücuda alınan kalorinin enerji olarak kullanılmasına yardımcı olur. Ancak asitli besinlerin böyle bir etkisi asla bulunmamaktadır. Bu içecekleri içerek mide asidini artırıp daha çok acıkmak yerine salatalara limon sıkılmalıdır” dedi.