Uzak durmanız gereken besinler

Giriş Tarihi: 25.9.2017 14:20 Güncelleme Tarihi: 25.9.2017 14:20
Uzak durmanız gereken besinler

Hamileliğiniz boyunca bazı besinlerden uzak durmanız gerekiyor! Üstelik bu besinlerin bir kısmını faydalı sanarak tükettiğinizi biliyor muydunuz?

Anne adaylarının sağlıklı bir süreci geçirebilmesi için pek çok şeye dikkat etmesi gerekiyor. Bunların başında da en önemli konu olan geliyor. Nasıl ki hangi besinin anne adayına ve karnındaki bebeğine faydalı olduğunu bilmek gerekiyorsa aynı şekilde zararlı besinlerin de bilinip onlardan uzak durulması gerektiğini söylüyor uzmanlar. İstanbul Cerrahi Hastanesi'nden Kadın Hastalıkları-Doğum ve Tüp Bebek Uzmanı Op. Dr. Serdar Koç ve Diyetisyen Canan Aksoy, hamilelikte tüketilmesi sakıncalı besinlerin hangileri olduğunu anlattı. Uzmanlarımızın tavsiyelerine uyarak, bu zararlı besinleri hayatınızdan çıkarmaya ne dersiniz?

Dondurulmuş gıdalar ve yıkanmamış sebze-meyveler
Dondurulma işlemleri esnasında zararlı organizmalar üreyip mide ve bağırsak hastalıklarına neden olabildiğinden hamilelikte asla dondurulmuş gıda tüketimi tavsiye edilmez. Yıkanmamış sebze-meyveler ise toprak kalıntıları ve beraberinde getirdiği parazitleri içerebildiğinden tüketimleri esnasında mutlaka hijyenik kurallara dikkat edilmesi gerekiyor. Aksi takdirde bu tarz parazitler düşük, ölü doğum, büyüme problemleri, körlük, beyinde su toplanması ve epilepsiye yol açabiliyor.

Yumuşak ve küflü peynir
Hamile kadınların yumuşak ve küflü peynir yemeleri önerilmiyor. Listeriya gibi bakteriler, peynirin üzerinden bir parçanın sıyrılmasıyla bile yok olmuyor. Zira bu bakteri kabuk altından ilerleyerek tüm peynire ulaşabiliyor. Çok nadir olmasına rağmen listeriya bakterisi ölü doğum, düşük ve yeni doğan bebekte ciddi hastalıklara sebep olabiliyor. Uzmanlar zararları konusunda birçok bilgi ileri sürseler de, listeriyanın fetüse zarar verdiğini gösteren kanıtlandırılmış bir araştırma henüz yok. Yeterli sıcaklıkta pişirilmezse, pastörize edilmemiş keçi ve koyun peyniri başta olmak üzere tüm süt ürünlerinde listeriya bakterisi bulunabilir.

Yağlı balık
Balık yağı aslında zararlı değildir. Taze ton balığı, uskumru, sardalya ve alabalık gibi yağlı balık yemek kendi sağlığınız için iyi ve bebeğinizin beyin gelişimi için de önemlidir, fakat hamilelik döneminde bu yiyeceklere bazı sınırlamalar getirmeli, uzmanların tavsiye ettiği miktarlardan fazlası tüketilmemelidir. Yağlı balık civa içerir ve karnınızdaki bebeğinizin sinir sistemi gelişimini ciddi bir biçimde etkileyebilir. Bazı balıklarda civa oranı yüksek olduğundan belirtilen porsiyonu aşmadan tüketilmeli. Zehirli atıklara maruz kalan balık daha büyük bir riske sahip olduğu için köpek balığı, kılıç balığı ve marlin gibi büyük balıkları yemekten kaçınmalısınız.

Çiğ yiyecekler
Çiğ yiyeceklerdeki bakteriler gıda zehirlenmesine neden olabilir. Bu tarz zehirlenmeler bebeğe zarar vermez. Uzmanların araştırmalarına göre bağışıklık sistemini durduran hormonsal değişikliklerden ötürü yumurtadan geçen bakteriler hamile kadınlarda daha çok artış gösteriyor. Çiğ yumurta kadar çiğ ya da pişmiş deniz ürünleri de gıda zehirlenmesi riski taşır. Kırmızı et ve tavuk tam olarak, sosis gibi kıyılmış etten üretilen ürünler gereken sıcaklık derecesine ulaşana kadar pişirilmelidir.

Kafein
Kafein, hamilelerin daha yatkın olduğu kalp çarpıntısı ve midedeki asit üretimini artırırken, halk arasında mide ekşimesi olarak bilinen reflüye sebep olabilir. Aynı zamanda, idrar artırıcı etkisi de vardır. Bu yüzden vücudunuzu susuz bırakabilir. Kafein plasentaya, oradan da fetüse geçmesine ve kalıcı olarak kalmasına rağmen, aşırı olmayan kafein tüketiminin zararlı olmayacağı biliniyor. Uzmanlar bunun için kesin kanıt bulunmadığını vurgulasalar da aşırı tüketim sonucu düşük oranlarının arttığına dair raporlar bulunuyor. Kahve ve çayın yanı sıra kafein kola, çeşitli enerji içecekleri hatta yeşil çayda bile bulunduğundan dikkatli olmakta fayda var.

Gazlı içecekler
Gazlı içecekler, içerdikleri gaz yüzünden hamilelikte mide şikayetlerinin artmasına sebep olur. Ayrıca içerdikleri kafein nedeniyle de hamilelik döneminde tavsiye edilmezler. Gazlı içeceklerin yüksek miktarda şeker içeriği bulunur, bu da kilo alımınızı tetikleyebilir. Gazlı içeceklerin içinde şeker ve gaz dışında bir şey bulunmadığı için besleyici herhangi bir değeri de yoktur

Meyve suları
Hazır ve taze sıkılmış meyve sularının enerji içerikleri yüksektir. 1 portakal yaklaşık 70 kaloriyken bir bardak portakal suyu içtiğinizde 300 kalori alırsınız. Suda eriyen vitaminler (özellikle de C vitamini) sıkma, bekletme, kutulama sırasında çok fazla kayba uğrarlar. Bu yüzden meyve suyu yerine meyveyi tercih etmek hem daha düşük enerji, hem daha yüksek vitamin ve aynı zamanda posa almanızı sağlayacaktır.

Salamura etler
Salamura veya füme işlemi sırasında kullanılan nitrit, nitrat maddeleri ve işlem sırasında ortaya çıkan benzopren denilen madde yüksek derecede kanserojendir. Bu özelliğinden dolayı füme etler, salam, sosis, jambon gibi ürünler hamilelik sırasında tavsiye edilmezler.

Mayonez
Mayonez; su, limon, yumurta ve zeytinyağından yapılır. Bir çorba kaşığı mayonez neredeyse 1 çorba kaşığı yağın enerjisine eşittir. Mayonez tüketimi, yüksek yağ ve yüksek kalori içerdiğinden dikkatli yapılmalıdır. Bazen salatalara yağ yerine mayonez kullanılabilir, ama miktarına ve sıkılığına dikkat ederek.

Sakatat
Sakatatlar, zehirlenme riski yüksek gıdalardır. Bu özelliğinin dışında hayvansal yağ ve yüksek oranda kolesterol içerirler. Bu yüzden bebeğiniz için iyi bir temel hazırlamak istiyorsanız, sakatattan hamilelik döneminde uzak durun.

Bitki çayları
Bazı bitki çayları (adaçayı, maydanoz gibi) östrojen yapıdadırlar. Bu yüzden hamilelikte bu çayların tüketimini doktorunuza danışmadan yapmayın. Rezene, ıhlamur gibi östrojen içermeyen çayları tercih edin.

Turşu
Yüksek tuz içeriğinden dolayı ödem şikayetlerinin arttığı hamilelik döneminde, turşu pek tavsiye edilen bir besin olamıyor. Sirkeyle yapılan turşular çok sık olmamak kaydıyla tüketilebilir.

Hazır çorba ve bulyon
tabletler Yüksek tuz ve içerdikleri mono sodyum glutamattan dolayı, bebeğin fetal gelişimi üzerindeki etkilerini tam bilemediğimiz için mutlaka uzak durulması gereken besinlerdir.

Hazırlayan: Işıl Evrim AKGÜN

ARKADAŞINA GÖNDER
Uzak durmanız gereken besinler
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz