5 günlük hava durumu
19 Ocak 2013, Cumartesi

Gez, gör, ara, bul!

Haberi Dinle

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

1 milyar insan her gün yediği yemeği, restoranı, mağazayı, manzarayı, resmi, cümleleri beğeniyor. Facebook şimdi tüm bu bilgilerin içinde aradığını bulmayı sağlayacak sosyal ağ araması Graph Search hizmetini kullanıma açıyor

İnsanların geçmişte bıraktığı izlerle yüzleşmesini sağlama başarısı yüzünden büyük ilgi gören Facebook, şimdi sosyal ağlarda bırakılan izleri takip eden arama özelliğini de aktif hale getiriyor. Her gün milyonlarca fotoğrafın, videonun ve milyarlarca 'beğendim' hareketini takip etme olanağı sunacak arama servisi 'Graph Search' insanların duygusal ve fiziksel hareket alanlarının haritasını ortaya çıkacak.

BETA KULLANICILARINI BEKLİYOR
Böylece dijital hayatın gerçek hayatla çakışan izdüşümü konusunda net hareketler ortaya çıkacak. Bu kimileri için korkunç bir gelişme olarak yorumlanabilir. Ancak bir çok insan da karar verme sürecini kısaltacak bir gelişme olarak görüyor. Ancak biz işin diğer yüzünü size gösterelim. 1 milyardan fazla insanı, 240 milyardan fazla fotoğrafı ve 1 trilyondan fazla bağlantıyı kapsayan bir haritanın okunmasını sağlayacak yeni arama platformu şirketin yeni gelir kapısını da aralayacak. Peki bu arama özelliğinin arkasında Facebook ne saklıyor. Aslında milyarlarca dijital hareketin saklandığı yeni arama özelliği bağlantılar arasında yön bulmayı kolaylaştırarak onları daha kullanışlı hale getirecek yeni bir yol sunulduğu iddia ediliyor. Bu yeni özelliğe 'Graph Search' adını veriliyor. Geçtiğimiz hafta içi kısıtlı beta sürümüyle kullanıma sunuldu. Bekleme listesine yazılmak için www.facebook.com/graphsearch adresini ziyaret etmek gerekiyor Graph Search ve web üzerinde arama birbirinden oldukça farklı özellikler taşıyor. Web üzerinden arama bir anahtar kelime grubu ile (örneğin: "hip hop") mümkün olan en iyi sonuçları elde etmeniz için tasarlanmış. Graph Search ise belirli bir sözcük grubunu kullanarak (örneğin: "New York'ta olan ve Jay-Z hayranı olan arkadaşlarım") Facebook üzerinde paylaşılan kişilere, yerlere, fotoğraflara ve diğer içeriklere ulaşmanızı sağlıyor. Bizce bu iki arama şeklinin birbirinden oldukça farklı kullanımları var. Yani biraz cümle algısı öne çıkıyor. Graph Search'ün web üzerinde arama yapmaktan bir diğer önemli farkı ise Facebook üzerindeki her bir içeriği görebilen kişilerin farklı olması ve paylaşılan içeriğin çoğunun herkese açık olmaması. Graph Search'ü oluştururken en baştan gizliliği göz önünde bulundurduk ve bu özelliği, Facebook üzerindeki her içeriğin gizliliğine ve hedef kitlesine saygı duyarak tasarladık. Graph Search yeni şeyleri bulmanızı kolaylaştırıyor; fakat arama sonucunda bulacağınız şeyler elbette ki halen aslında Facebook üzerinde herhangi başka bir yerde görüntüleyebileceğiniz içerikle kısıtlı.

ŞİMDİLİK SADECE İNGİLİZCE
Graph Search'ün gelişim sürecinin erken evrelerdeyiz. Şu an için sadece İngilizce dilinde kullanılabiliyor ve Facebook üzerindeki içeriğin küçük bir alt kümesinde arama yapılabiliyor. Paylaşımlar ve Open Graph aktiviteleri (örneğin; dinlenen şarkılar) henüz kullanım alanı kapsamında değil. Gelecek aylarda bunlar üzerinde de çalışıyor olacağız.

***
DÖRT KÖŞELİ ARAMA YAPILIYOR
Graph Search'ün ilk versiyonu dört temel alan üzerine odaklanıyor: kişiler, fotoğraflar, yerler ve ilgi alanları. Kişilerle ilgili arama yaparken, "Be-nimle aynı şehirde yaşayan arkadaşlarım", "Doğduğum şehirden olan ve yürüyüş yapmayı seven arkadaşlarım", "Yakınlarda yaşayan ve tenis oynamayı seven kişiler" gibi kişi araması yapılabiliyor. Örneğin fotoğraflarla ilgili: "Beğendiğim fotoğraflar," "Ailemin fotoğrafları", "Arkadaşlarımın 1999'dan önceki fotoğrafları", "arkadaşlarımın New York'ta çekilmiş fotoğrafları", "Eyfel Kulesi fotoğrafları" aramaları yapılabilecek. Sizin ve arkadaşlarınızın gezdiği yerleri: "San Francisco'daki restoranlar", "Ailemin ziyaret ettiği şehirler", "Hintli arkadaşlarımın beğendiği Hint restoranları", "film yönetmenlerinin beğendiğicfilmler", "yöneticilerin okuduğu kitaplar " gibi aramalar yapmak mümkün oluyor.
***
Facebook'ta dokuz yıllık nostalji rüzgarı esiyor
2004 yılında ortaya çıkan şirket 1 milyar hesaba ulaşınca ve her gün milyonlarca fotoğraf, beğeni, yorum ve video arasında neler yaptığınızın hesabını yapmamış olabilirsiniz. Şimdi o hesabın matematiği fiziksel haritası ile karşınıza çıkıyor. Facebook ilk kurulduğunda çoğu kullanıcının temel amacı sitede gezinmek, insanlar hakkında yeni şeyler öğrenmek ve yeni bağlantılar edinmekti. Graph Search bizi köklerimize geri götürüyor ve insanların yeni bağlantılar edinmesinin önünü daha da açıyor. Graph Search sayfanın en üst kısmında daha büyük bir arama çubuğu olarak yer alacak. Bir şey aradığınızda yaptığınız arama sadece çıkacak sonuçları belirlemeyecek; aynı zamanda sonuçların oluşturduğu sayfanın başlığı olacak. Başlıkları düzenleyebilecek ve böylece sizin ve arkadaşlarınızın Facebook üzerinde paylaştığı içeriğin size özel bir görünümünü yaratabileceksiniz.
***
Bulutların üstüne TV'ler de çıkıyor
Bulut teknolojisi ile tanışan televizyonlar artık DVD veya Blue Ray cihazlarına da ihtiyacı kalmıyor. Sadece televizyon değil, evin bulut depolama aracı da televizyon ekranı olabilir. Toshiba yeni LED TV modelleri -- L2300, L7300,L4300 serilerini de görücüye çıkardı. Yeni serilerdeki Cloud TV, içeriğe daha kolay erişim, mobil aygıt interaktivitesi ve akıllı fonksiyonların servertabanlı yükseltilebilmesine olanak sağlıyor. Yani içeriğe sadece TV ekranından değil 4 ekrandan erişim sağlıyor. Böylece Toshiba yeni ev bulutsistemi (Cloud home) ile evdeki cihazları tv, bilgisayar ve hatta buzdolabındaki ekrandan yönetebiliyor.