Kaç Para Kaç ve
Hayat Var'da İstanbul içinde kendi İstanbul'unu yaratan Reha Erdem,
Şarkı Söyleyen Kadınlar'da şehri uzun bir kamera panıyla terk edip adaya geliyor. İlk filmi
A Ay'ın adasına. Ama bu sefer ada tehlikelere açık. Olası bir deprem yüzünden boşaltılıyor... Kıyamet öncesi bir görüntü içerisinde. Bir doktor, otoriter bir baba, mucizeler yaratan Esma, şiddet mağduru Meryem, hastalandığı için babasının yanına sığınan Adem ve Adem'in karısı da bu kıyamet arifesinde, gün geçtikçe yaşaması zorlaşan adada var olmaya çalışıyor. Aslında
Şarkı Söyleyen Kadınlar, Reha Erdem sinemasının bütün unsurlarını bir araya topluyor.
Kosmos,
Hayat Var,
Beş Vakit, hatta
Jîn gibi filmlerde dert edinilen meseleler bir kıyamet atmosferinde önümüze geliyor. Yaralı ruhlar, insan doğa ilişkisi, büyüme sancıları, kadın-doğa duyarlılığı, zaman, inanç, isyan...
İNANÇ, KADIN VE DOĞA ŞARKI
Söyleyen Kadınlar bütün bunları harmanlayıp bir öze ulaşma çabasında. Tabii bu kadar çok meselenin birbiriyle ilişkilendirilmeye çalışılması filmi zorlamıyor değil. Erdem, sinemamızda atmosfer kurmayı çok iyi bilen birkaç yönetmenden biri olarak bu filmde de ustalığını gösteriyor. Ama iyi kotarılmış bu atmosferde bile onca meselenin kaynak noktalarında filmin zorlandığını görüyorsunuz. Ama bu harmandan Erdem'in ortaya çıkardığı öz düşündürücü. İnancın, doğanın kucağında insan türünün ama özellikle de erkeklerin bu ahir zamanlarda kadınlar sayesinde var olabileceğini anlatma çabasında film. Türkiye sinemasındaki kadına bakış düşünüldüğünde Erdem'in bu tavrı kıymetli olmadığını kim söyleyebilir. Binnur Kaya'nın sinemadaki en iyi performansını izliyoruz filmde.
Jîn filmindeki Deniz Hasgüler hem
Hayat Var'ın Hayat'ını hem de Jîn'in ruhunu taşıyor filmi. Philip Arditti Adem karakterinde bir nevi Kosmos efekti yaratıyor ama Sermet Yeşil performansından uzak. Fakat iki önemli aktör Kevork Malikyan ve Vedat Erincin erkek dünyasının karanlıklarını, tek boyutluluğunu gerçekten iyi yansıtıyor. Filmin sürprizi ise hoyratça yıkılan Emek Sineması'nın müdürü Hikmet Dikmek'i beyazperdede görmek.
Şarkı Söyleyen Kadınlar'ı tek başına düşündüğünüz zaman (senaryodan dolayı sendelese de) güçlü bir film. Etkili, hazmı zor. Ama Erdem'in filmografisi içerisinde düşünüldüğünde şu söylenebilir; yönetmenin en iyileri listesinde öne çıkan bir yapım olmaktan uzak.