X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Hayatı ciddiye alan dergi Lacivert
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Hayatı ciddiye alan dergi Lacivert

  • Giriş Tarihi: 3.5.2014

Türkiye'de fikir dergiciliği alanında farklı bir ses yayım hayatına başladı. Lacivert dergi, renkli bir bakış açısıyla, kendine has zengin içeriğiyle çok sesliliğin odak noktası olmayı hedefliyor

Türkiye fikir dergiciliği açısından geçen perşembe günü farklı ve çok sesliliği bünyesinde barındırmayı hedefleyen bir dergiyle tanıştı. Turkuvaz Medya'nın yeni dergisinin ismi Lacivert. Dergide zengin ve derinlikli konular popüler kültürün dili kullanılarak okuyucuya sunuluyor. Genel Yayın Yönetmeni Meryem İlayda Atlas düşünce dergisi için altı ay boyunca yurtdışı ve yurtiçinde birçok dergiyi inceledi ve altyapısını oluşturdu. Atlas, Lacivert'i "Hayatı ciddiye alan, yaşam kültürü dergisi" olarak tanımlıyor. Üç aylık yoğun bir çalışmanın ardından okuyucuyla buluşan Lacivert'in ekibinde Göksan Göktaş, Sultan Işık ve Sena Kural yer alıyor. Lacivert'in ekibiyle bir araya geldik.

- Düşünce dergisi çıkarma fikri nasıl ortaya çıktı, bu bir ihtiyaç mıydı?
- Türkiye'de fikir dergiciliğinde yeni projeler hayata geçmiyor. Ya oturmuş kitlesi olan dergiler yahut tematik dergiler var. Halbuki dergiciliğin Türkiye tarihinde hem solda hem de İslamcılıkta çok önemli bir yeri var. Yakın zamanda bazı dergilerin kapanması, bazılarının popüler içeriğe kaymasıyla genel okuyucuya hitap edebilecek bir fikir dergisi eksikliği oluştu. Biz akademik değil, gündelik bir dille hayatımıza dokunan meseleleri anlatacak bir dergi yapmak istedik. Özellikle tarih dergilerinin ilgi gördüğünü görünce toplumun fikir üreten ve çeşitli konuları tartışan dergilere mesafeli bakmadığını da gördüm. Bizler uzun zamandır akademik hayatın içinde bulunan bir kadroyuz. Lacivert ile birikimimizi farklı bakış açımızla toplumla paylaşmak istedik.

ANA AKIM MEDYA KAVRAMI PROBLEMLİ
- Farklı bakış açısından kastınız ne, nasıl tanımlıyorsunuz dergiyi?
- Lacivert aslında bir ana akım dergisi lakin Türkiye'de medyada ana akım kavramının problemli bir şekilde kurgulandığını düşünüyorum. Ana akım medya denince belli bir yaşam tarzı ve yaşam kültlerinin sunulduğunun görürsünüz. Mesela stil dergileri toplumun genelinin bakış açısından çok uzak bir noktada oldukları halde, aslında ithal edildikleri coğrafyanın ana akımı olmalarına rağmen kendilerini ana akım olarak görür. Çizgileri belirli bu tanımın dışında kalanlara alternatif, etnik, ideolojik gibi damgalar yapıştırılır. Yani siz Diyarbakır'da Kürtçe bir dergi yapsanız bu ana akım olmuyor da oraya İstanbul'dan basılıp gönderilmiş bir stil dergisi ana akım oluyor. Çok ilginç. Lacivert'in içeriğindeki konular toplumun çoğunluğunu ilgilendiriyor ama maalesef ana akım medya, çoğunluğun ilgi alanları ve eğilimleri üzerine kurulmamış. Bizi farklı kılan da ana akımın dışında tutulmuş bir yapıyı ana akıma taşımak. Bu sebeple 'Bir dakika aslında ana akım her zaman bilinen olmayabilir' de demek istiyoruz.

- Peki neden Lacivert?
- Lacivert ismi markalaşma açısından uygun ve akılda da kalıcı bir renk ismi. Samimiyeti ve aynı zamanda ciddiyeti gösteriyor. Fikir dergisi olduğumuz için de 'Düşünmeyi sevenlerin rengi lacivert' diyoruz. Dergide içerik olarak da düşüncelerin gökkuşağı gibi her renge yer var.

YAŞAMA DOKUNUYORUZ
- İlk sayı okuyucuyla buluştu. Nasıl bir içerik ile karşılaşacak okuyucu?
- Her sayıda belli bir konuyu detaylı inceleyen, derli-toplu içerik sunan bir dosyamız olacak. Örneğin ilk sayıda dosya olarak 'Muhafazakar mı, devrimci mi?' konumuz var. Türkiye'de aktif olarak tartışılan bir konu ve çok yönlü olarak ele aldık. Ayrıca hikâye, kitap yazıları, tartışmalar, makaleler ve twitter köşemiz de var. Bütün bunları sade ve herkese ulaşan bir dille anlatmak istedik.

- Lacivert kime, nasıl bir kitleye hitap ediyor?
- Toplumdaki her kesime açık, çok sesliliğin olduğu bir dergiyiz. Okuyan yazan herkesi dergimize bekleriz. Bizim gibi düşünmeyen insanları da... Zira içerik dayatması yapmadık, bu böyledir bunu böyle yapın demedik. Bu konuya böyle de bakabilirsiniz, bir de böyle düşünenler var dedik. Belli bir tarafın sesi olmak gibi butik bir dergicilik anlayışımız yok. Fakat elbette durduğumuz bir yer ve yayın çizgimiz var. Bu çizgi ile fikir dünyamıza farklılık ve zenginlik getiriyoruz.

- Kırmızı çizgileriniz var mı, prensipleriniz neler?
- Her şeyden önce demokratik ilkelerle hareket eden bir dergiyiz. Ayrılıkçı, toplumsal cinsiyetçi, ötekileştiren, ırkçı, yanlı, etnik söylem içeren bir dil kullanmıyoruz. İçinde yaşadığımız toplumun değerlerinden ve sosyolojisinden kopuk değiliz. Yaşama dair konulara dokunuyoruz. Zamanı, ilişkilerimizi, her şeyi tüketirken, biz buna bambaşka bir değer katmak istiyoruz.

- Gelecekte dergicilik açısından neyi hedefliyorsunuz?
- Dijital platformları daha etkin kullanmak, web sitesini daha cazip hale getirmek ve umarız ki derginin İngilizcesini de yaparak dünyaya ulaşmayı hedefliyoruz.

HER SAYFASI OYA GİBİ İŞLENDİ

Göksan Göktaş (Yazı İşleri Müdürü)
"Türkiye ve dünya gündemine dair, bir önceki aydan süzülmüş; rafine yorumlar da yer alacak Lacivert'te... Popüler kültürden edebiyatın derinliklerine, sanatın her dalına ait güncel haberlere, ana akım medyanın bilerek ya da bilmeyerek görmezden geldiği sanat erbabına da kapılarını açacak. Ama okuyucuyu bekleyen büyük sürprizlerden biri tasarımımız diyebilirim. Bugüne kadar Türkiye'de alışık olduğumuz dergi tasarımı standartlarını unutun. Her sayfası ince ince, oya oya işlenmiş, illüstrasyonla fotoğrafın; oluşturduğumuz özel bir Lacivert formülüyle kol kola girdiği özel bir tasarım, okurken 'bakma lezzeti'ni pekiştirecek. Art direktörümüz Mustafa Odabaşı'nın tasarımı şimdiden pek çok dergiye ilham vermeye aday..."

Sultan Işık (Editör)
"Hayata, insana, doğaya, topluma ve dünyaya farklı bir pecereden bakmak, hayatına yeni bir renk katmak isteyenlerin dergisi olmak için varoldu Lacivert dergi. Geçmişi, geleceği, toplumsal ve insani farklılıkları yargılamadan, aksine anlamaya ve anlamlandırmaya çalışarak, ortak bir payda oluşturabilme isteği ve heyecanı ile bugünde yaşayabilme talebidir Lacivert."

Sena Kural (Muhabir)
"Yayın hayatına merhaba diyen Lacivert, içerisinde her kesimden insanın kendine ait bir şeyler bulabileceği, aynı zamanda geniş bir bakış açısıyla gündelik yaşama ait birçok konunun yer aldığı bir dergi. Biz bu dergiyi hazırlarken en çok genç neslin neler beklediğini dert edindik. Dergimizin bu özgün içeriği ile büyük bir boşluğu dolduracağını düşünüyorum."