X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Fitness efsaneleri bir bir çöküyor
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Fitness efsaneleri bir bir çöküyor

  • Giriş Tarihi: 18.10.2014
Fitness efsaneleri bir bir çöküyor
Fitness efsaneleri bir bir çöküyor

"Yağlar kasa dönüştürülebilir, ağırlık çalışmak boyu kısaltır." Fitness hakkında bugüne kadar söylenenler ne kadar doğru? Fitness eğitmeni Serkan Yimsel kitabında fitness efsanelerini bir bir çürütüyor

Türkiye ve yurt dışında fitness eğitmenliği yapan Serkan Yimsel, Fitness Hakkında Doğru Bilinen Yanlışlar adlı kitabında 100 fitness efsanesini masaya yatırıyor. Yimsel'in bilimsel araştırmaları referans göstererek çürüttüğü efsanelerden beşi şöyle:
1- Yağlar kasa dönüştürülebilir:
Ağırlık çalışmaları söz konusu olduğunda savunulan yanlışların başında egzersiz yaparak yağları kasa dönüştürmenin mümkün olduğu ya da spor bırakıldığında çalışmayan kasların yağa dönüşeceği inancı gelir. Oysa kas ve yağ dokuları birbirinden tamamen ayrı türdedir ve birbirlerine dönüşmezler. Elmanın armuda dönüşemeyeceği gibi...
2- Kardiyo önce, ağırlık çalışması sonra yapılmalıdır:
Aynı anda hem başarılı bir vücutçu olup hem de iyi maraton koşamazsınız. Kardiyo aletlerinde yapacağınız uzun ter dökmeler sizi dayanıklılık kazanmaya doğru hazırlarken, ağırlık çalışmaları kuvvetli ve büyük kaslar kazanmanıza yardımcı olur. Spor salonlarına gelen büyük çoğunluk mümkün olduğunca yaşlılıkta kaybedilmeyecek bir kas kitlesi kazanmanın hayalini kuruyor. Profesör Doktor Alex Hutchinson, makul bir miktar kuvvet ve dayanıklılık kombine edilmesi gerektiğinde en mantıklı şeyin bu iki hedefi ayrı zamanlarda çalışmak olduğunu savunuyor.
3- Koşu bandı ve doğal zeminde koşmak arasından fark yoktur:
Koşu bantlarında bant bir motor sayesinde sürekli geriye doğru hareket ettiği için bacaklarımızın arkasındaki kasları kullanarak zemini geriye doğru itmemize gerek kalmaz. Halbuki doğal zeminde bunu yapmak zorundayız. Bu nedenle koşu bantlarında çalışıldığında ister istemez geri itme kaslarımız daha az çalışacaktır. Nitekim 2009 yılında gerçekleşen Spor Biyomekaniği Konferansı'nda açıklanan bir araştırma sonucuna göre, incelenen dört kastan üçü koşu bandında daha az çalışmıştır.
4- Egzersiz en etkili kilo verme yöntemidir:
Araştırmacılar, sadece egzersiz yoluyla kalori kaybetmenin erkeklerde işe yarayabileceğini, ancak kadınlarda muhakkak kalori kısıtlamaya gereksinim olduğunu belirtmekteler. Tıbbi Araştırmalar Konseyi Beslenme Bölüm Başkanı Dr. Susan Webb, devlet kurumlarının akademik tavsiyelerine uyarak 500 kalori yakabilmek için bir kişinin hiç durmadan iki saat pedal çevirmesi gerektiğini söylüyor.
5- Ağırlık çalışmak boyu kısaltır:
Naim Süleymanoğlu halter kaldırdığı için mi kısadır? Yoksa kısa olduğu için mi daha etkili halter kaldırır? Ağırlık çalışmaları konusunda maalesef insanları yanılgıya iten iddialardan birisi de boy kısalması safsatası. Scientific American, yani Bilimsel Amerikan sitesinden paylaşacağım şu bilgi zaten bize boy uzunluğu hakkında her şeyi söylüyor: "İnsanoğlunun boy uzunluğunun yüzde 80'ine yakını genetiktir. Geriye kalan yüzde 20'lik faktörlerin de çoğu beslenmeye bağlıdır." Gördüğünüz gibi, yaptığınız spor ya da egzersiz türü ile boy uzamanıza yapacağınız katkı, genetik mirasınız ve beslenme ile kıyaslandığında yok denecek kadar az. Bu yüzden, bir basketbolcu uzun olduğu için basketbolda avantajlıdır, basketbol oynadığı için uzamaz. Aynı şekilde, bir halterci kısa boylu olduğunda daha avantajlıdır, halter kaldırdığı için kısalmaz!