X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Alışverişin kokusu çıktı
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Alışverişin kokusu çıktı

  • Giriş Tarihi: 9.5.2015
Alışverişin kokusu çıktı
Alışverişin kokusu çıktı

Kokunun duyguları harekete geçirmekteki gücünü, pazarlama sektörü de keşfetti. Pek çok tanıdık kokunun bir pazarlama taktiği olarak ürünlerde ve mağazalarda kullanılmasına sektörde 'kokulu pazarlama' deniliyor

Markalar tüketiciye ulaşmak için birbirinden farklı yöntemler dener. Bu yöntemler arasında reklamlar, ilanlar, sürekli medyada yer alan haberler, ünlülerle yapılan özel çalışmalar kadar önemli olan bir yöntem daha var. O da marka kokuları. Marka, beyninizde güvenli bir yere sahip olabilmek için, mağazadan içeri adım attığınızda sizin belli koku anılarınızı kullanarak alışveriş yapmanızı sağlar. Çünkü isterseniz beş duyunuzun dördünü kapatabilirsiniz ancak nefes almadan ve dolayısıyla bir şeyi koklamadan yaşamanız neredeyse imkansızdır. Son yıllarda koku duyusu ile ilgili yapılan bilimsel araştırmalar, bu duyunun beyine en dolaysız yoldan bağlı olduğu ve en etkili temel duyu olduğu kanıtladı. Sokakta yürürken duyduğunuz tanıdık bir parfüm geçirdiğimiz güzel bir tatili, üniversite yıllarımızı ya da sevdiğimiz ya da çocukluğumuzun geçtiği ve kendimizi güvende hissettiğimiz bir mahalleyi hatırlatabilir. Çünkü her koku özel bir kodlamayla koku belleğinde arşivlenmiştir. Kokunun duyguları harekete geçirmekteki bu gücünü, reklam ve pazarlama sektörü de keşfetti. Yapay olarak geliştirilmiş pek çok tanıdık kokunun bir pazarlama taktiği olarak ürünlerde ve mağazalarda kullanılmasına sektörde 'kokulu pazarlama' deniliyor. Amaç ise en hoş, en bildik kokuları kullanarak insanların hafızalarındaki güzel anılarını canlandırarak satılan ürünleri çekici kılmak; tüketicinin sadece aklını değil, duygularını baştan çıkarmak. Bu konudaki son araştırmalardan birini Stevens Teknoloji, New York ve Temple üniversiteleri bir arada yaptı. Medical Daily dergisinde yayınlanan araştırmaya göre mağazalarda kullanılan parfümler alışveriş güdülerimizi doğrudan etkiliyor. Örneğin tarçınlı ve baharatlı bir kokunun kullanıldığı mağazaları beynimiz daha kalabalık olarak algılıyor. Bu kendimize olan güven duygumuzu etkiliyor ve dolayısıyla mağazadaki en pahalı ve prestijli parçaları satın almaya çalışıyoruz. Biz de bundan yola çıkarak popüler mağazalarda hangi kokuların kullanıldığını ve bu kokuların nasıl seçildiğini öğrendik:

Mavi

Serpil Berkan (Pazarlama Direktörü)
Mağazalarımız müşterilerimizle en önemli buluşma noktamız. O nedenle Mavi tabelasından vitrinine, mağaza içi düzeninden ışık ve kokuya kadar her detayın, müşterilerimizle kurduğumuz iletişimde çok önemli bir rol oynadığını düşünüyoruz. Mağaza atmosferini tamamlayan ve müşterilerimize daha Mavi bir alışveriş deneyimi sunmamıza yardımcı olan tüm bu öğelerin marka ruhuna ve kimliğine uygun olmasına özen gösteriyoruz. Mavi için koku yaratma sürecinde, markanın Akdenizli kişiliği en önemli ilham kaynağımız oldu. Bu sebeple Akdeniz'in fresh, sıcak, samimi ve neşeli çağrışımını kurumsal kokumuza yansıtmayı amaçladık. Bu süreçte birçok farklı formül denendikten sonra şu anki mağaza kokumuza ulaştık. Mavi'nin kokusu; lime, portakal, mandalina, zencefil, lavanta, deniz, yosun ve bunun gibi esanslardan oluşuyor. Müşterilerimizden Mavi'ye özel bu kokuyla ilgili oldukça güzel tepkiler alıyoruz.

İnci Deri

Zeynep Çalıştıran (Pazarlama Müdürü)
Koku duyusu, müşterilerin satın alma alışkanlığında etki bırakıyor. Doğal bir serinlik veren kokumuz; mağazadan içeri giren müşterimize deneyim yaşatıyor ve müşterinizin sizi o karakter içinde hatırlamasına yardımcı oluyor. Mağazalarımızda üç yıldır kullandığımız, markamıza özel olarak üretilen kurumsal bir kokumuz var. Amber, vanilya, sandal ağacı karışımlı bir aroma. Parfümümüz Türkiye'de konusunda uzman bir firma tarafından üretiliyor. İçeriğinde ferahlatıcı etkisi bulunan saf malzeme kullanılmış, sıkıştırılmış gaz içermeyen etki bulunmaktadır. Kokumuz esans özüyle yapılmış, kendini iyi hissettiren, tarzı olan bir ferahlık sunuyor.

Forever New

Murat Dino (Türkiye Genel Müdürü)
Mağaza içinde parfümü en yoğun olarak girişte kullanıyoruz. Deneyimlerimiz parfümümüzün bulunduğumuz lokasyonlardaki potansiyel müşteri kitlesini yönlendirici etkisi olduğunu ortaya koyuyor. Markamızın devamlı müşterileri için ise oluşturduğumuz duygusal bağı hatırlatıcı bir unsur oluşturuyor. Mağazalarımız için özel olarak hazırlanan parfüm, markanın kurulduğu Avustralya'daki tropikal ormanlarda yetişen bitki ve meyvelerden ilham alınarak tasarlandı. Uzun zamandır deneyimlediğimiz ve gözlemlediğimiz üzere mağaza parfümümüz müşterilerimizin mağazada daha fazla vakit geçirmesini sağlıyor. Markamızla ilk kez tanışan tüketicilerin önemli bir kısmı ise parfümümüzü daha önce mağazamızın önünden geçerken algılamış ve bu kokuyla bizleri özdeşleştirmiş. Tüketiciler satın alma kararlarında aklın yanı sıra duyularını da dinliyor. Beş duyunun dördüne hitap ederek müşteri sadakati, müşteri memnuniyeti ve marka bağlılığını önemli ölçüde etkilemiş oluyoruz. Böylece başarılı satış grafiği elde ediyoruz.

Gusto

Pelin Mete (Yönetim Kurulu Başkanı)
Henüz anne karnındayken ilk gelişen duyumuz olan koku, sonrasında hayatımızda büyük rol oynuyor. Kokuları anılar ve duygularımızla birlikte beynimize kaydediyoruz ve hafızamızda kalıyor. Bu nedenle Gusto olarak mağazalarımızın kokusuna çok önem veriyoruz ve bunun müşterilerde alışveriş alışkanlığı yaptığını düşünüyoruz. Geçen yıldan bu yana mağazalarda parfüm kullanıyoruz. Tüm mağazalarımızda aynı kokuyu seçtik ve kendimize özel ürettirdik. Koku; zencefil yaprağı, portakal çiçeği ve odunsu notalardan oluşuyor. Kokuya parfüm tasarım ekibiyle beraber karar verdik ve sezonumuzun genel havasıyla uygun olmasını istedik. Bu parfümü iki sezon kullandık, şu an yeni koleksiyonumuz için uygun yeni bir parfüm tasarlatıyoruz. Yılbaşı dönemlerinde daha odunsu ve tarçınlı kokuları, yaz aylarında daha hafif çiçek kokuları tercih ediyoruz.