X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Geleneksel beslenmeye dönüş yapan sağlıklı yaşar
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Geleneksel beslenmeye dönüş yapan sağlıklı yaşar

  • Giriş Tarihi: 9.5.2015
Geleneksel beslenmeye dönüş yapan sağlıklı yaşar
Geleneksel beslenmeye dönüş yapan sağlıklı yaşar

Ünlü beslenme uzmanı Walter Willett'a göre Akdeniz tipi beslenmeli, gazlı içeceklerden uzak durmalı ve haftada üç gün spor yapmalıyız. "Kırmızı et yemeyin" diyen uzman için en değerli besinler ise zeytinyağı ve kuruyemişler

Malum yaz da kapıda. Kafamda zayıflama ile ilgili sayısız soru uçuşuyor. Ne yemeli? Ne kadar yemeli? Peki ne yememeli? Ekmeğin her türlüsü mü yasak? Su içmek zayıflatıyor mu? Sabri Ülker Gıda Araştırmaları Enstitüsü Vakfı'nın düzenlediği 3. Beslenme ve Sağlıklı Yaşam Zirvesi'ne katılmak için İstanbul'a gelen Willett bu sorulara en sağlıklı yanıtı verebilecek, dünyanın en önemli beslenme uzmanlarından biri. Meşhur üçgen beslenme piramidi vardır ya, işte onu yaratan, sonra da 30 yıllık araştırmalar sonucu elden geçiren kişilerden. Güneşli bir öğle vakti, Boğaz'da buluşuyoruz ünlü profesörle. Uzun boylu ve elbette zayıf bir adam var karşımda. 70 yaşında ama çok daha genç görünüyor. Yemeğe geçiyoruz. Tercihlerini sohbet ederken de önerdiği Akdeniz mutfağından yana kullanıyor. Naneli ricottayla doldurulmuş kabak çiçeği ve ton balığı ızgara yiyor. Yanında ızgara kuşkonmaz ve pecorino peynirli bir salata var. Ne mi içiyor? Gazlı tüm içeceklere büyük savaş açmış bir biliminsanı olarak çay. Çünkü o çayı sağlık iksiri olarak tanımlıyor. Dünyaca ünlü beslenme uzmanı en büyük beslenme yanlışının şişelenmiş gazlı ve şekerli içecekleri içmek olduğunu söylüyor: "Dünyanın en karlı ürünü bu içecekler. Bağımlılık yapıyorlar, insanın en lezzetli bulduğu madde olan şeker içeriyorlar, üstelik neredeyse sıfır liraya mal oluyorlar. Temelde hepsi şekerli su. Tokluk da sağlamıyorlar. Bu boş kalorileri sonsuza dek hayatınızdan çıkarın. Bu içecekleri tüketmek sizi öldürüyor. Hatta şu anda bu yazıyı okurken içiyorsanız hemen elinizden bırakın. Meyve suları da masum değil. Hem de taze sıkılmış bile olsa. Bir büyük bardak mevye suyu içinde sayısız meyve ve dolayısıyla şeker barındırır."

Sağlık için öneriler


Acıktığınızı hissettiğinizde hemen bir bardak su için.
Diyet ya da yağı azaltılmış ürünlerden uzak durun. Eski reçetelerle yapılmış, doğal ürünler tüketin. Sadece az yiyin.
Eskiden yağ en büyük düşmandı. Zeytinyağı başta olmak üzere bitkisel kökenli yağlardan korkmayın. Özellikle salata ve sebzelerinizi zeytinyağıyla lezzetlendirin ki bol bol yiyebilin.
Akdeniz tipi beslenme uzmanların üzerinde uzlaştığı, en sağlıklı diyet. Geleneksel beslenmek, doğal gıda tüketmek ve ölçülü olmak önemli.

Spor salonuna değil sahile

Sağlıklı yaşam için Willett'ın altını çizdiği en önemli noktalardan biri hareket. Haftada üç gün koştuğunu ve okula bisikletle gidip geldiğini söyleyen Willett'a göre sağlıklı yaşam için tempolu yürüyüş gerekli: "Şahane bir Boğaz'ınız var. Neden kapalı alanlarda spor yapasınız ki? Haftada üç gün sahilde yürüyün. Günlük hayatta daha hareketli olmak sağlığı güçlendiriyor. Haftada üç gün de üst beden egzersizi yapmak gerekli. Lastik bantlarla, evde bile yapılabilir. Düzenli olarak yapıldığında üç dakika bile yeterli."

En faydalı meyve yabanmersini

Beslenme uzmanları sebze ve meyve tüketimini öneriyor fakat Walter Willett tüm sebze ve meyvelerin aynı derecede masum olmadığı görüşünde: "Patates beslenme piramidinde uzun yıllar sebze olarak değerlendirildi fakat aslında yüksek nişasta içeriği sebebiyle uzak durulması gerekiyor. Bezelye ve mısır da ölçülü tüketilmeli. Muz, üzüm ve karpuz az yenmeli ama son araştırmalara göre en faydalı meyve yabanmersini."

Kırmızı et yerine kuruyemiş

Kırmızı etle ilgili beslenme uzmanları farklı görüşler öne sürüyor. Dukan ve Atkins protein ağırlıklı bir beslenme sistemi önerirken Walter Willett'a göre özellikle kırmızı et neredeyse hiç tüketilmemeli: "Ben senede iki kez kırmızı et yiyorum. Size de bunu öneririm. Kırmızı et yerine kavrulmamış kuru yemiş tüketin. Protein kümes hayvanları, balık ve baklagillerden sağlanmalı."

Günde üç bardak kahve depresyonu önler

Ne kadar kahve ve çay tüketilmesi gerektiği de tartışmalı konulardan. Willett son yaptıkları araştırmada kahvenin tamamen aklandığını söylüyor: "Günde üç bardak kahve içenlerde diyabete yakalanma riski yüzde 30 oranında düşüyor. Daha da şaşırtıcı olan intihar eğiliminin yüzde 50 oranında azalması. Eğer uykusuzluk çekmiyorsanız günde üç bardak kahve sizi daha mutlu ve sağlıklı bir insan yapıyor. Çay da sağlıklı bir içecek. Üstelik su ihtiyacınızı da karşılıyor."