X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Uyku devrimi başlıyor
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Uyku devrimi başlıyor

  • Giriş Tarihi: 23.4.2016
Uyku devrimi başlıyor
Uyku devrimi başlıyor

Çok çalışıyoruz, sosyal medyada saatlerimizi harcıyoruz. Ve her defasında uyku saatimizden çalıyoruz. Oysa yeteri kadar uyumak, sağlıklı ve üretken olmanın anahtarı. Şimdilerde yeni trend iyi bir uyku çekmek

Bilim ve teknoloji ilerledi, insanoğlu uzayı bile keşfetti fakat uykunun gizemi bir türlü çözülemedi. Az uyuyunca yorgun, çok uyuyunca miskin hissediyoruz. Ne uyumak ne de uyanmak bizim irademize bağlı. Tüm dünyada farklı merkezlerde uykunun sırları araştırılsa da en sağlıklı tavsiye belki de uyku gurusundan alınan. Hele de o guru medya, siyaset ve ekonomi dünyasının en başarılı isimlerinden biri olan Arianna Huffington'sa. Arianna Huffington, 2005 yılında, haber sitesi Huffington Post'u kurdu. Site o kadar başarılı oldu ki tam altı yıl sonra AOL'e 315 milyon dolara satıldı. Başarının mimarı Arianna Huffington da Time'ın her yıl yayınladığı Dünyanın En Etkili 100 Kisi listesine 12. sıradan girdi. Kazanılan başarı tartışmasızdı fakat ne pahasına olduğu çok tartışıldı. Huffington dünya çapında başarı, hatırı sayılır bir servet ve saygın bir ün kazandı fakat bedelini sağlığıyla ödedi. 2007'de bir sabah ofiste düştü. Uyandığında bir kan gölü içindeydi. Çenesini kırmıştı. Apar topar hastaneye kaldırıldı. Doktoru ona tek bir soru sordu: "Uyuyabiliyor musunuz?" Bu kazadan sonra hayata bakışını tamamen değiştiren Huffington günde 18 saat çalışmayı bıraktı. Telefonla ilişkisini farklılaştırdı. Geçen haftalarda raflarda yerini alan Uyku Devrimi adlı kitabın arkasında bu değişim var.

UYKUSUZLUK SALGINI
Gazetelerde okuyoruz. Etraf günde sadece üç ya da dört saat uyuduğuyla övünen politikacılar ve iş adamlarıyla dolu. Kitap bu kişilerin iyi örnek olmaktan öte çok kötü örnekler olduğunu söylüyor. Bu kişiler bir anlamda başarılılar ancak neredeyse tamamına yakını dürtü kontrol bozukluğu yaşıyor, çok çabuk öfkeleniyor. Çoğu ya çok yiyor ya da aç geziyor, baş ağrısı, tansiyon ya da mide rahatsızlıklarıyla mücadele ediyor. Huffington'a göre toplumun genelinde var olan 'Başarı eşittir üretkenlik' anlayışı teknolojik cihazlarla 7/24 temas halinde oluşumuzla bir araya gelince salgını ortaya çıkıyor. Uykusuzlukla savaşa destek olacağı hatta hayatımızı bir günde değiştireceği iddiasındaki Uyku Devrimi iki bölümden oluşuyor. İlkinin adı Uyanış. Bu bölümde Huffington neden uykuya ihtiyaç duyduğumuzu aktarıyor. Tarih, din, bilim ve ekonomiden kanıtlar sunulan bölümde istatistiklerle okuyucuya niçin yastığa baş koyması gerektiği aktarılıyor. Kitaba göre uyku bozukluklarının ABD bütçesinde açtığı gedik 63 milyar dolardan fazla. Bu noktada Huffington'ın önerisi büyük şirketlerin uyku bozukluğu sorununu ciddiyetle ele alması ve çalışanları için uyku odaları ile uyku üniteleri oluşturması. Tıpkı kendi ofisindekiler gibi...

TELEFONU KAPAT
Kitabın ikinci bölümü İleriye Giden Yol adını taşıyor. Bu bölümde daha iyi uykunun sırları veriliyor. İlk tavsiye şu: "Daha iyi uyumakla ilgili bugüne kadar duyduğunuz bütün tavsiyeleri alıp camdan atın." Tüm akşamı teknolojiden uzak geçirmek gibi öneriler zaten uygulanmaktan çok uzak. Huffington'ın uyku öncesi ritüelleri ise oldukça rahatlatıcı; sıcak bir banyo, mumlar, papatya çayı, meditasyon. Ariana Huffington telefonunu kapatmak ve uykusundayken telefondan uzak kalmak konusunda oldukça istikrarlı.

YENİ BİR BAKIŞ AÇISI
Ancak Huffington'ın en önemli tavsiyesi daha iyi uyku için farklı teknikler uygulamak yerine bir bakış açısı değişikliği yapmak: "Her gece dış dünyayı kapının önünde bırakmak için aslında mücadelelerimizden, zaferlerimizden ve başarısızlıklarımızdan çok daha fazlası olduğumuzu fark etmek zorundayız. İşlerimiz, unvanlarımız ve özgeçmişlerimiz tarafından tanımlanan varlıklar değiliz. İyi uyuyabilmenin yolu aslında hayatta nerede durduğumuzu ve neden yaşadığımızı doğru bir perspektife oturtmak." Huffington Post'un kurucusu, iletişim devriminin kilit figürlerinden, medya, siyaset ve ekonomi dünyasının en başarılı isimlerinden Arianna Huffington "Uykunun faydalarını keşfedin. Kariyerinizde yükselmek için çalar saatinizi kapatın" diyebiliyorsa siz de biraz yavaşlayabilir ve uyku sanatının küçümsenmemesi gerektiğini düşünebilirsiniz.

Derleyen: Ceren Arseven/ Meltem Fıratlı

UNUTULAN YAKIN ARKADAŞ
Modern çağda uyku, unutulmuş, mazide kalmış bir arkadaş haline geldi. Üstelik herkes daha fit, daha sağlıklı olmak isterken... Ve bu uğurda hem parasını hem de ını gözünü kırpmadan harcarken... Kinoa salataları, özel fitness eğitmenleri... Oysa ki birçoğumuz, ailemizden sınavlardan, iş görüşmelerinden, seyahatlerden önce iyi bir uyku çekmenin önemini öğrenerek büyüdük. Ama geldiğimiz noktada uzun süren çalışma saatleri, teknolojik cihazlar ve farklı sosyal aktiviteler yorganımız ve yastığımızla geçirdiğimiz değerli saatleri elimizden aldı. Şimdilerde ise uykuya hak ettiği değeri tekrar kazandırmayı amaçlayan slowave trendi gündemde. Hareketi başlatan Sean Monahan, trendleri önceden tahmin eden ABD'li K-Hole adlı grubun üyelerinden. O da tıpkı Arianna Huffington gibi "İyi bir uyku çekmiş bir toplum hem daha sağlıklıdır hem de daha üretken" diyor. Ağızdan ağıza yayılan Slowave, uykuyu zaman kaybı değil, insan hayatı için gerekli bir deneyim olarak görüyor ve bu inanışı yaygınlaştırmayı amaçlıyor. Elbette bahsedilen sakinleştiriciler, uyku hapları yardımıyla uyumak değil. Kaliteli bir uyku sürecinden bahsediliyor. Sanatçıların ve yazarların çalışmak için günün ilk saatlerini seçme eğilimde olduklarına da dikkat çeken Monahan, bu zaman diliminin iyi bir uyku sonrasına denk gelmesi nedeniyle yaratıcılık açısında oldukça verimli olduğunu söylüyor. Google ve Casper, uykunun önemini kabul edip Slowave trenine ilk atlayan şirketlerden. Casper harekete destek verirken Google ofislerinde uyku ünitesi bulunduruyor.

HUFFİNGTON'IN UYKU KURALLARI
Uyku, insanın temel ve pazarlık edilemez ihtiyacıdır.
Yorgunluk kaos işaretidir, onur rozeti değil.
Yatak odası vaha gibi olmalı. Günü arkada bırakacağınız bir kaçış noktası...
Yatağa gitmeden önce yatak odanızı mobil cihazlardan arındırın
Yatak odanızın kapısından girerken, bitmemiş işlerinizi arkanızda bırakın