Fransa'daki Germanwings kazasında intihar şüphesi
Fransız uzmanlar, 150 kişiye mezar olan Germanwings hava yolu şirketine ait Airbus A-320'nin enkazında inceleme yapıyor. Bu arada New York Times pilotlardan birinin kaza sırasında kokpitte olmadığını iddia etti. Gazeteye konuşan bir soruşturma müfettişi “Dışarı çıkan ve kokpite dönmek isteyen pilot kapıya vurdu cevap alamadı. Daha sert vurdu yine cevap alamadı. Kapıyı kırmaya çalıştı” dedi. Söz konusu iddia, pilotun intihar etmiş olabileceği ihtimalini doğurdu.
PİLOT OKSİJENSİZ Mİ KALDI..?
NE OLDUĞUNU ANLAMADAN ÖLMÜŞ OLABİLİRLER...
HER ŞEY 60 SANİYEDE BİTMİŞ OLABİLİR...
SİVİL PİLOTLAR DA HİPOKSİ EĞİTİMİ ALMALI...
Cevdet ÖZDEMİR-SABAH
Fransa'da 8 dakikada düşen uçakta neler yaşandığı hala sır. Havacılık Tıbbı Derneği Başkanı Prof. Dr. Muzaffer Çetingüç, 2005'te yaşanan Helios kazasını hatırlatarak "Pilot oksijensiz kalmış olabilir" dedi. Pilotların ve yolcuların, ne olduğunu anlamadan ölmüş olabileceklerine işaret ederek "35 bin feet irtifada eğer oksijen solunmazsa 30 ile 60 saniye arasında bilinç kaybı yaşanabilir" diye konuştu. New York Times, bir askeri yetkiliye dayandırdığı haberinde ses kayıtlarına göre; kokpitten çıkan bir pilotun, daha sonra geri giremediğini ve çarpma anında kokpitte tek pilot olduğunu öne sürmüştü.
Fransa'nın güneyinde düşen Germanwinsg uçağının alçalmaya başladığı ve düşmesi ile arasında geçen 8 dakikada neler yaşandığı hala sırrını korurken,kazayı havacılık tıbbı bakış açısıyla değerlendiren Havacılık Tıbbı Derneği Başkanı Prof. Dr. Muzaffer Çetingüç,kazanın 2005 yılında yaşanan Helios kazasındaki gibi kabin basıncı kaybına bağlı hipoksi (oksijensizlik) sonucu olmuş olabileceğini belirtti. Havacılık uzmanlarının Germanwings uçağında bir motor arızası olması durumunda uçağın alçalışının çok daha süratli olacağı kanaatini dile getirdiklerini ifade eden Çetingüç "Bir arıza durumunda yakındaki Marsilya meydanına veya deniz üzerine alçalması gerektiği halde, uçağın rotasını hiç değiştirmeden dağlık bölgeye doğru süzülüp çarpması ve bu süreçte pilotların "Mayday" çağrısı da dahil hiçbir telsiz konuşması yapmaması, pilotların bu süreçte uçağa kumanda etmemekte olduklarının göstergesidir"dedi.

PİLOTLAR OKSİJENSİZ Mİ KALDI
Yaşanan kazanın kesin nedeninin kara kutu kayıtlarının ve diğer teknik incelemelerin sonunda belirleneceğinin altını çizen Çetingüç,havacılık tıbbı bakış açısıyla bu olayın 2005'teki Helios kazasındaki gibi kabin basıncı kaybına bağlı hipoksi (oksijensizlik) sonucu olmuş gibi göründüğünü ifade ederek olası senaryoları şu şekilde açıkladı:
"Uçakta basınçlama veya oksijen besleme sistemi arızası ya da kabinden bir parçanın kopması gibi nedenle kabinde basınçlama kaybolmuş olabilir.Kabin havasının ve dolayısıyla oksijenin dışarı kaçması solunum havasındaki oksijenin çok azalması (hipoksi)yaşanmış olabilir.35 bin feet irtifada eğer oksijen solunmazsa 30 ile 60 saniye arasında bilinç kaybı yaşanabilir. Bir şekilde maskeden oksijen kullanmayan pilotların inkapasite olma ihtimalleri var. Belki ilk anda verdikleri alçalma kumandasından sonra bayılan ve bu yüzden de konuşmayan pilotların kumanda edemediği uçak,tepeye çarpmış olabilir"
SİVİL PİLOTLAR DA HİPOKSİ EĞİTİMİ ALMALI
Hipoksi vakalarında kişilerin ne olduğunun farkına bile varamadan hayatlarını kaybedeceğini belirten Çetingüç "Askeri pilotlar her 5 yılda bir Hipoksi ve kabin basıncı kaybı yaşanması eğitimi alıyorlar.Bunun eğitimini alan bir insanda farkındalık oluşur ve hemen maske kullanır.Sivil pilotların da böyle bir farkındalık eğitim alması gerekiyor"dedi.
KUTU: HELİOS KAZASI
Güney Kıbrıs Helios Havayolları'na ait B-737-300 uçağı 2005 yılında Larnaka-Atina-Prag seferini yaparken yakıtının bitmesi sonucu Atina'nın 40 km yakınlarında 121 yolcusuyla düşerek parçalanmıştı. Kaza sonu raporları pilotların,uçağın otomatik basınç kontrol sistemini, check-list kontrollerini tam yapmayarak, uçuş için doğru ayarlamadıklarını, ayrıca uçak yükselirken basınç sisteminin çalışmadığını gösteren sesli alarmları da algılayamayarak gereğini yapmadıklarını ortaya koymuştu. Otomatik pilotta normal uçuş yüksekliğine çıkan uçağın basınç sistemi çalışmadığından, azalan oksijen nedeniyle pilotlar hiçbir şeyin farkına varamadan kendinden geçmişti.Yolcular ise otomatik olarak düşen oksijen maskelerinden aldıkları oksijeni kullanmış ve o sistemin de kısa bir sonra işlevini yitirmesi üzerine teker teker bayılarak kendinden geçmişti.
DELTA PİLOTU DIŞARIDA KALMIŞTI
New York Times gazetesi Fransa'nın Güneyinde düşen Germanwigns uçağının, ses kayıtlarına göre kokpitten çıkan bir pilotun, daha sonra geri giremediğini ve çarpma anında kokpitte tek pilot olduğunu iddia etti. Gazete, askeri bir yetkiliye dayandırdığı haberinde, kokpite geri girmek için kapıyı çalan pilotun içeriden yanıt alamadığını ve çarpmadan önce kapıyı kırma çabalarının da sonuçsuz kaldığını öne sürdü.Pilotlar,uçuş sırasında tuvalet ihtiyaçlarını gidermek ya da başka nedenlerden dolayı kokpitten ayrılabiliyorlar.29 Ocak 2015'de Delta Hava Yolları'nın Minneapolis- Las Vegas seferini yapan MD90 tipi uçağın kaptan pilotu,tuvalete gittikten bir süre sonra döndüğünde kokpitin arızalanan kapısını açamayınca dışarıda kalmıştı. Pilot yolculara anons yaparak dışarıda kaldığını açıklayınca uçakta kısa bir panik yaşanmış,uçağı yardımcı pilotu yakınlardaki bir havalimanına acil iniş yapmıştı