X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER AYTEN DİRİER: Ramazan'da beslenme
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

AYTEN DİRİER: Ramazan'da beslenme

  • Giriş Tarihi: 4.7.2014

Onbir ayın sultanı Ramazan; Kur'an, Oruç, Kadir, Af, Arınma (beden ve ruhta) ödülleriyle bizi sarmaladı. Değişken sıcaklar ve uzun günlere denk geldiğinden, nefs ipekten prangalarla değil, susuzlukla sınanacak; sıcakkurak iklimlere benzer koşullarda yaşayanlarla aynı duygular yaşanacak. Ramazanda sağlıklı beslenmek ve sıcaklara karşı dayanabilmek için nefsin arzularına değil, çevre koşullarına uygun beslenmek gerek. Yılların deneyimiyle harmanladığım yazının, bu sınavda yardımcı olmasını; ramazan ayının huzur içinde geçirilip, hayırlara vesile olmasını dilerim.

İFTAR VAKTİ
Nurdan bir duvak kaplar şehri/ Huşu içinde niyetlilerin gönülleri/ Bir kap ya da ziyafette açılınca avuçlar/ Rahmet sağnağı başlar iftar vakti. -Orucu, mutlaka 1 bardak ılık suyla yudumlayarak açmak susuzluğu dindirir, mideye iyi gelir. -1 dilim pide/kepekli ekmekle bir kase çorba iftar için idealdir. 10 dakika aradan sonra: -3/4 adet ızgara köfte (tavuk/balık ızgarası), -4 yemek kaşığı zeytinyağlı sebze yemeği, -1 kase yoğurt (1 bardak ayran veya 1 kase cacık), -Zeytinyağlı mevsim salata ile iftar tamamlanır. Yemekleri ılık-sıcak arası servis etmeli ve bolca çiğnemeli. Yemek sonrası yavaşlayan metabolizmayı hızlandırmak için fiziksel aktivite de artırılmalı (Namaz/sofrayı toplama/kısa yürüyüş). Sindirime yardımcı kara/yeşil çay içilmeli.

ARA ÖĞÜN
-
Bir öğün sütlü tatlı veya 1 porsiyon meyve yemeli. Bu ara çok tatlı yaz meyvelerinin hepsi bulunduğundan, ağır tatlılara yüz vermemeli. -Her gün iftardan sahura kadar, bolca sebze ve meyve tüketilmesi, vitamin ve mineral ihtiyacının karşılanması, pekliğin engellenmesi açısından önemlidir.

SAHUR

-Ramazan'da en önemli öğün sahurdur. Sahurda tüketilecek gıdalar gün boyunca kan şekerinin düşmemesini ve metabolizmanın daha iyi çalışmasını sağlamalı. -Daha çok süt, ayran, peynir, yumurta gibi proteinden zengin kahvaltılıklar tüketilmeli. -Yağsız peynirle yapılan bol sebzeli börek de tüketilebilir. Domates, biber ve salatalık yenilmeli. -Yumurta, haşlama veya domatesle menemen şeklinde hazırlanıp, maydanozla tüketilmeli. -Reçel yerine hurma ezmesi veya 2 adet hurma, şekeri dengeler ve uzun süre tok tutar. -Barsakların rahat çalışması için 2 kayısı/2 incir/1şeftali/1 armut yenmeli. -Niyet sırasında mutlaka 1 bardak su içilmeli.

ÖNERİLER
-İftardan sahura kadar olan sürede aralıklı olarak su ve su içeren gıdalar tüketilmesi doğru olur. Günde en az 2-2.5 litre sıvı alınmalı. İçilen su dışında meyve suları, kompostolar ve çorbalar da buna dahildir. -Telaşla, ayakta iftar açılmaz, oturarak iyi çiğneyerek yemek yenmeli. -Birden fazla hayvanın ürünü aynı sofrada tüketilmemeli. Et-tavuk-balık bir arada olmamalı. -İftar masasına turşular, salam-sosis-sucuk gibi şarküteriler, kızartılarak yapılan yiyecekler, mayonezli ve kremalı yiyecekler konmamalı. -Pilav, makarna, börek, patates veya ekmek gibi yiyecek alternatiflerinden biri masada bulunmalı. -Salçalı sulu yemeklerin yanında yeşil ağırlıklı; salçasızların yanına bol domatesli salata konmalı. -Gazlı içecek yerine ayran veya taze sıkılmış meyve suyu içilmeli. -Haftada iki gün kuru baklagil pişirilmeli. O zaman sofraya et konmayabilir. Sebzeler etli olmalı. -Oruçluyken dişler fırçalanabilir, çok susama halinde ağız suyla çalkalanabilir. Hoşgörüyü unutmadan, oruç tutanlar ve tutmayanların birbirlerine saygısı esas olmalı. Esenlik, rahmet, bereket, huzur, sevgi dolu nice Ramazanlara erişmeniz dileğiyle...

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.