X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Tünelde yangın sİstemİ de yok!
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Tünelde yangın sİstemİ de yok!

  • Giriş Tarihi: 11.7.2014

Egeli Sabah metroda başka bir sorunu daha ortaya çıkardı. Toplam 5.5 kilometre uzunluğundaki tünelde, yangın algılama ve söndürme sistemi olmadığı tespit edildi

Egeli Sabah'ın ortaya çıkardığı metro gerçeğinde bir skandal daha gün yüzüne çıktı. Yer altı sularının tüneli iki kez yırtmasının ardından zor günler yaşayan ve önümüzdeki günlerde son iki istasyonu hizmete açmaya hazırlanan İzmir Büyükşehir Belediyesi, bir skandala daha imza attı. Toplam uzunluğu 5.5 kilometreyi bulan tünelde, yüklenici firma ile imzalanan sözleşmede ve ihale şartnamesinde yer almasına rağmen, yüzde 40'lık keşif artışı dolduğu için yangın algılama ve söndürme sisteminin yapılamadığı ortaya çıktı. Bakanlar Kurulu tarafından 11 Mart 2013'te onaylanan keşif artışında, yapılacak işler listesinde yer almasına rağmen yapılamayan sistemin, zemin iyileştirmesinin kurbanı olduğu ortaya çıktı. Bu durum binlerce İzmirli'nin kullanması beklenen Üçyol - Üçkuyular Metrosu'nun can güvenliği açısından ne kadar yeterli olduğu sorularını getirdi. Büyükşehir, 2005 yılında temeli atılan Üçyol - Üçkuyular Metrosu'nda değişik tarihlerde yüklenici firmalar sözleşme hükümlerini yerine getiremedikleri için iki kez sözleşme feshine gitti. Daha önce bütün olarak ihale edilen metro inşaatı son ihalede iki etaba ayrıldı. İzmirspor ve Hatay istasyonlarının yapımı ile hattın tamamının kalıcı betonlarının atılması işini ÖZTAŞ firması aldı. Sözleşme gereği ÖZTAŞ, ray döşeme elektrifikasyon ve sinyalizasyon işlerini de yapmakla görevlendirildi. Geri kalan Göztepe, Poligon ve Fahrettin Altay istasyonlarının yapımını öngören ikinci etabı ise Borege - Sigma Ortak Konsorsiyumu aldı. Aradan geçen süreçte zemin iyileştirmesine ilişkin imalatlar ihale bedelini aşınca Büyükşehir, kendi yetkisini kullanarak hem birinci hem de ikinci etapla ilgili yüzde 20'lik keşif artışına gitti.

KEŞİF ARTIŞINA GİDİLDİ

Borege - Sigma'nın yükümlülüğünde olan işler bitme aşamasına gelirken yüzde 20'lik keşif artışı ÖZTAŞ firmasının yarım kalan işleri bitirmesine yetmedi. Bunun üzerine ikinci yüzde 20'lik keşif artışı için Bakanlar Kurulu'na başvuru yapıldı. Başvuru ile birlikte tünelde yapılması öngörülen eksik işlerin listesi de kurulun dikkatine sunuldu. Bu süreçte ödenek olmadığı için ÖZTAŞ işi durdurmak zorunda kaldı. Yaklaşık 10 ayın ardından Bakanlar Kurulu, 11 Mart 2013'te keşif artışını onayladı. Ardından ÖZTAŞ tekrar çalışmalara başladı. Fakat yer altı su seviyesinin yükselmesi sonucu oluşan basınç Poligon'da mühendislik deyimi ile 116 No'lu anoda tünelin yırtılmasına neden oldu. Projeyi hazırlayan müşavir firma STFA-SEMALY ortak girişimi Hollandalı DHV firmasından rapor istedi. Kırılmayı yerinde inceleyen DHV yer altı suyunun tünel içine alınmasını, ardından da kurulacak drenaj sistemi ile suyun pompalarla tünel dışına atılmasını öngördü. Tüm bu imalatlar maliyetleri artırdı. Dolayısı ile ikinci keşif artışı da sözleşmede yer alan işlerin tamamlanmasına yetmedi.

ACI İTİRAF

Egeli Sabah önümüzdeki günlerde yolcu taşımacılığına açılması öngörülen tünellerle ilgili can alıcı gerçeklere ulaştı. Ödenek yetmeyince sözleşmede, ihale şartnamesinde ve keşif artışı için Bakanlar Kurulu'na sunulan eksik işler listesinde var olmasına karşın hat üzerindeki istasyonlar hariç tünelin tamamında yangın algılama ve söndürme sisteminin yapılamadığı ortaya çıktı. İsminin açıklanmasını istemeyen bir yetkili, tünelde meydana gelebilecek herhangi bir yangın durumunda müdahaleyi kolaylaştırmak adına yangının hangi noktada çıktığını tespit etmesine olanak tanıyan sistemin kurulamadığını doğruladı. Yetkili yangın söndürme sisteminin sadece hat üzerindeki istasyonlarda olduğunu ifade etti. Yüklenici ÖZTAŞ Firması yetkilileri ise konu hakkında açıklama yapmadı. İzmir Büyükşehir Belediyesi yetkilileri ise, Üçyol - Bornova hattı ilk hizmete açıldığında yangın algılama ve söndürme sisteminin olmadığını daha sonra yapıldığını söyledi. Yaşananlar geçtiğimiz aylarda Soma'da meydana gelen ve 301 işçinin hayatını kaybettiği maden faciasını akıllara getirdi.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.