X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Olmaz olsun böyle komisyon
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Olmaz olsun böyle komisyon

  • Giriş Tarihi: 20.11.2014
Olmaz olsun böyle komisyon
Olmaz olsun böyle komisyon

Egeli Sabah'ın kamuoyuna duyurduğu 117 milyon euroluk gemi fiyaskosunun altından denetim zaafiyeti çıktı. Tersanede teknik eleman bulundurma maddesinin kağıt üstünde kaldığı belirlendi

Büyükşehir Belediyesi'nin 117 milyon euro bedelle satın aldığı gemilerin, imalat sürecinde şartnamede yazıldığı gibi denetlenmediği anlaşıldı. Büyükşehir Belediyesi'nin hazırladığı şartnameye göre gemilerin imalatı sırasında belediyenin iki teknik elemanının sürekli tersanede bulunması ve imalatları denetlemesi gerekiyordu. Fakat bu madde kağıt üzerinde kaldı. Komisyon, üretim aşamasında değil, imalatlar bittikten sonra denetime gitti. Böylece hem şartnameye hem de mal alımları yönetmeliğine aykırı hareket edildi. Durum böyle olunca imalat aşamasında denetim zaafiyeti oluştu. Bunlara bir de gemileri kontrol etmesi için kurulan denetim ve kabul komisyonunda yeterli teknik eleman bulunmaması eklenince yeni gemilerin imalatı fiyasko ile sonuçlandı.

336 kişide kaldı
Çakabey, 9 Eylül ve Atatürk 1881 şartnameye uygun imal edilmedi. Büyükşehir Belediyesi yüklenici firmaya eksikleri tamamlaması için her gemi için ayrı ayrı 4 ay ek süre vermek zorunda kaldı. Olan İzmirliye oldu. İzmirli şartnameye uygun imal edilmeyen ve çok sayıda eksiği bulunan yolcu vapurları ile 5 ay boyunca hiçbir şeyden habersiz yolculuk yapmak zorunda bırakıldı. Şartnameye aykırı imalatların en gözle görülür örneği vapurların yolcu kapasitelerinde yaşandı. Şartnameye göre ihale edilen yolcu vapurlarının yaz ve kış yolcu kapasitesi en az 400 en çok 449 olması gerekirken bu sayı 336'da kaldı. Yeni gemiler şartnamede öngörülen yolcu sayısını yakalayamadı. Tekrar tersaneye gönderilecek gemilerde bazı düzenlemeler yapılarak yolcu sayısının şartnamede öngörülen şekilde yeniden düzenleneceği öğrenildi.

KALİTE YETERSİZ
İzmir Büyükşehir Belediyesi şartname uyarınca imalatların şartnameye uygun olarak yapılıp yapılmadığını kontrol etmek amacıyla denetim ve kabul olmak üzere iki komisyon kurdu. Denetim Komisyonu 7, Kabul Komisyonu ise 9 kişiden oluştu. Her iki komisyonun başkanlığına da İzmir Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanı Fidan Aslan getirildi. Fakat her iki komisyonda da yeteri kadar teknik eleman bulundurulmadı. Geminin imalatından, teslimine kadar olan süreci kapsayan ara denetimler de teknik eleman yetersizliği nedeniyle yeterince yapılamadı. İddiaya göre özellikle geminin gövdesini oluşturan karbon kompozit kumaşa reçine emdirilmesi sırasında bir takım sıkıntılar ortaya çıktı. Bunun sonucu olarak da geminin inşa edileceği malzemelere yapılan hasar testinde bazı imalatlar bu testten geçemedi. Sonuç olarak geminin gövdesini kaplayan karbon kompozit istenilen kalitede imal edilemedi. İzmir Büyükşehir Belediyesinin yaklaşık 2 yıl önce yapılan gemi ihalesini 117 milyon euro bedelle Özata firması kazanmış, 15 gemiden ilki olan Çakabey 2 Şubat 2014'te İzmir'e gelmiş, 8 Şubat'ta da Başkan Kocaoğlu, Üçkuyular Vapur İskelesi'nde düzenlenen törenle geminin tanıtımını yapmış, fakat 84 gün iskelede bağlı duran geminin şartnameye uygun olarak üretilmediği, eksiklerinin bulunduğu anlaşılmıştı. 5 Mayıs'ta Karşıyaka ile Konak arasında ilk seferini yapan ve 5 ay seferde kalan gemi önce Bostanlı Vapur iskelesine çekilmiş, ardından da yaklaşık 1 ay önce Yalova'ya geri gönderilmişti. Bu süreçte Egeli Sabah Çakabey'deki eksiklerin daha sonra gelen 9 Eylül ve Atatürk 1881 isimli gemilerde de olduğunu ve Çakabey geri döndükten sonra bu gemilerin de Yalova'ya geri gideceğini kamuoyuna duyurmuştu.