X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Kalbiniz için hareket edin
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Kalbiniz için hareket edin

  • Giriş Tarihi: 28.4.2015
Kalbiniz için hareket edin
Kalbiniz için hareket edin

Her yıl dünyada yaşanan ölümlerin yüzde 6'sının hareketsizlikten kaynaklandığını vurgulayan Özel Sada Hastanesi Kardiyoloji uzmanı Dr. Mehmet Ekinci, "Doğa yürüyüşleri gibi fiziksel aktivite olanakları iyi değerlendirilmeli" dedi

Özel Sada Hastanesi'nden Kardiyoloji Uzmanı Dr. Mehmet Ekinci tütün kullanımı, sağlıksız beslenme ve fiziksel aktivite azlığı gibi başlıca risk faktörlerinin kontrol altına alınması halinde kalp hastalığı ve inmeye bağlı erken ölümlerin yaklaşık yüzde 80'inin önlenebilmesinin mümkün olduğunu söyledi. Her yıl dünyada yaşanan ölümlerin yüzde 6'sının hareketsizlikten kaynaklandığını kaydeden Dr. Ekinci "Obezite, diyabet ve fiziksel aktivite yetersizliği gibi risk faktörlerinin çocukluk çağında görülmeleri, erişkinlikte kalp hastalığı gelişme riskini büyük oranda artırmaktadır. Haftada beş kez 30 dakika süreyle yapılan orta zorlukta aktiviteler, kalp hastalığı ve inme riskini azaltır. Fiziksel aktivite mutlaka egzersiz yapmayı gerektirmez. Örneğin bahçeyle uğraşırken, yemek pişirirken ya da evi temizlerken çocuğunuzdan yardım etmesini isteyebilirsiniz. Gerçekçi hedefler koyun. Aktivite düzeyini yavaş yavaş artırın, zorlamayın. İlk günden maraton koşmayı istemeyin. Yakınınızdaki fiziksel aktivite olanaklarını araştırın. Kentinizde uygulamaya konmuş olan olası aktivite programları, yoğun iş temponuzda size yardımcı olabilir, hafta sonu mangal partileri yerine ailece doğa yürüyüşleri programlanabilir" diye konuştu.

BESLENME ÖNERİSİ

Günümüzde giderek daha fazla insanın, şeker, tuz, doymuş yağ ya da trans yağ içeriği yüksek olan işlenmiş gıdaları tükettiğini kaydeden Dr. Ekinci, "Meyve ve sebzeler açısından zengin olan kalp sağlığı dostu bir beslenme şekli, kalp hastalığı ve inmeden korunmaya yardımcı olur. Sevdiğiniz gıdalardan vazgeçmeniz zor olabilir. Ancak şekerli gıdaları birden kesmektense, mesela çikolata ya da şekerleme yerine çeşitli meyveleri tercih edebilirsiniz. Sağlıklı gıdaları çocuklar için ilginç hale getirin. Rengârenk gıdaları seçin ve yemek pişirirken bunları kullanın. Tuz tüketimini günde beş gramla (bir tatlı kaşığı) sınırlandırın. Porsiyonlarınızı gözden geçirin; daha küçük tabaklar kullanın.

TÜTÜNE HAYIR!

Dr. Mehmet Ekinci tütün içen her iki kişiden birinin, tütünle ilişkili hastalıklar nedeniyle hayatını kaybettiğini belirterek günümüzde sigara içen çocukların ve gençlerin sayısının giderek arttığını söyledi. Her yıl aralarında çocukların da bulunduğu 600 binden fazla insanın, tütün kullanmadıkları halde pasif içicilik nedeniyle yaşamlarını kaybettiklerini belirten Dr. Ekinci, şöyle devam etti: "Evinizde sigara içilmesini yasaklamanız, ailenizin geleceği açısından çok önemlidir. Eğer sigarayı bırakmakta zorlanıyorsanız, tavsiyeler almak üzere hekime başvurun."

KAN DEĞERLERİNİZİ ÖĞRENİN
Alınacak önlemlerin yanı sıra düzenli sağlık kontrollerinden geçmenin de alınacak ve atılacak adımlar kadar önemli olduğunu belirten Dr. Ekinci, sözlerini şöyle bitirdi: "Belirli aralıklarla kan basıncı, kolesterol ve glikoz düzeylerinizi, kilonuzu ve vücut kütle indeksinizi (VKİ) ölçtürün. Toplam Kardiyovasküler Hastalık (KVH) riskinizi öğrendikten sonra, kalp sağlığınızı iyileştirmek yönünde daha elle tutulur bir plan yapabilirsiniz. Bu planı evde kolayca görebileceğiniz bir yere koyun. Eğer tedavi almanız gerekiyorsa doktorunuz bu konuda da size tavsiyelerde bulunacaktır. Düzenli sağlık kontrollerinizde gerektiği taktirde elektrokardiyogram (kalp grafiği ), ekokardiyografi (kalp ultrasonu), efor testi ile olası kalp damar hastalıkları kalp kapağı hastalıkları erkenden teşhis edilebilir. Gerekirse miyokard perfüzyon sintigrafisi ile kalp damar hastalıklarını erken teşhis edebiliriz."

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.