İzmir Büyükşehir Belediyesi, kent içi trafiği rahatlama çalışmaları kapsamında Konak ve Karşıyaka'daki tramvay hattı projelerini sonuçlandırdı ancak uzmanlar güzergah değişikliği yapılarak, Mithatpaşa caddesine alınan hat devreye girdiğinde, bölgedeki zaten mevcut olan otopark sorununun içinden çıkılmaz bir hal alacağına dikkat çekti. Konak'ta 12.6, Karşıyaka'da 9.7 kilometre uzunluğundaki tramvay hatlarının geçen yıl yapılan ihalesini, Gülermak şirketi aldı. Büyükşehir Belediyesi, yüklenici firmaya Temmuz 2014'de yer teslimi yaptı. Tam inşaat başlanacakken Başkan Aziz Kocaoğlu'nun talimatı ile Konak tramvayında güzergah değişikliğine gidildi. Daha önce Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'nın kara tarafında projelendirilen hat, güzergah üzerindeki açık otoparklar ve kesilmesi gündeme gelen ağaçlar nedeniyle Mithatpaşa Caddesi'ne alındı. Durum böyle olunca ilk kazma yer tesliminden ancak 9 ay sonra Karşıyaka'da vurulabildi. Konak tramvayında yapılan güzergah değişikliği zaten otopark sıkıntısı yaşanan bölgedeki vatandaşları tedirgin etti. Büyükşehir Belediyesi'nin Göztepe'de yapmayı planladığı yer altı otoparkının henüz ihalesi bile yapılmamışken cadde üzerinde günün her saati sağlı sollu park edilen araçların proje devreye alındıktan sonra nereye gideceği merak konusu oldu. Bunlara bir de Mithatpaşa Caddesi'nin altından geçen içme suyu, internet sağlayıcı, elektrik, kanalizasyon, doğalgaz, telefon gibi altyapı hatlarının deplaseleri eklenince inşaat sırasında yaşanabilecek sıkıntının daha da büyüyebileceği ifade edildi.
NE YAPARSANIZ YAPIN...
İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şube Başkanı Ayhan Emekli, Egeli Sabah'a yaptığı açıklamada otopark açısından her iki güzergahın da sıkıntılı olduğuna dikkat çekti. Emekli, "Projenin hayata geçmesi ile Mithatpaşa Caddesi'nde yolun her iki tarafına yapılan parklanmaların kaldırılması gerekecek. Tabii ki bu da sıkıntı yaratacak. Çünkü yalnızca tramvay hattını yapıp araçlarını o cadde üzerine park eden insanlara 'Ben tramvayı yaptım. Siz araçlarınızı nereye park ederseniz edin' demek doğru bir yaklaşım değil. Tramvayı yapınca mevcut durum değişiyorsa, onunla ilgili yeni sorunlar ortaya çıktığında 'Bunun çözümü budur' diye insanların önüne yeni alternatifleri de koymak gerekir. Aksi takdirde sıkıntı yaşanır"diye konuştu. Emekli, Mithatpaşa Caddesi'nin, Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'na göre daha az problemli bir güzergah olduğunu belirterek, "Her iki güzergah da otopark konusunda sıkıntılı. Fakat tramvay sahil kesiminden geçse oradaki açık otoparklar ortadan kalkması ve ağaçların kesilmesi yanında bir de mülkiyet problemleri ortaya çıkacaktı. Tramvay bazı yerlerde mülkiyeti apartmana ait otopark olarak kullanılan alanların içinden geçmek zorunda kalacaktı. Bu da kamulaştırma sorunlarını beraberinde getirecekti. Bunlara hattın kestiği kavşaklar eklenince sıkıntı daha da büyüyecekti. Çünkü Büyükşehir Belediyesi hattın keseceği bu kavşaklarda yeni düzenlemeler yapmak zorunda kalacaktı" şeklinde bilgi verdi. Mithatpaşa Caddesi'nin altında kalan altyapı kuruluşlarına ait imalatların çok fazla sıkıntı yaratmayacağını anlatan Emekli, "Ray döşerken zeminin çok fazla kazılması söz konusu olmayacak. Bu bir takım sorunlar yaşanmayacak anlamına gelmez ama onlar da çözülebilir"dedi.
MALİYETİ 390 MİLYON LİRA
Metro sistemini tamamlayıcı nitelikte, 12.7 kilometre uzunluğunda 19 duraklı Konak Tramvayı ve 9.87 kilometre uzunluğundaki 15 duraklı Karşıyaka Tramvayı ile bu hatlarda çalışacak toplam 38 aracın maliyeti 390 milyon lirayı buluyor. Tasarım çalışmaları tamamlanarak yapımlarına başlanan tramvay araçları 32 metre uzunluğunda ve 285 yolcu taşıma kapasitesinde yapılıyor. Yapılan fizibilite çalışmalarına göre Konak hattında günlük 95 bin kişi, Karşıyaka hattında ise 87 bin kişi taşınacak. Tramvaylarda tren kontrol ve izleme ünitesi, yolcu bilgilendirme sistemi, LCD ekranlar, aktif güzergah haritası, kamera, görüntü ve ses kaydedicisi bulunacak. İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin Alaybey-Karşıyaka- Mavişehir arasındaki 9.7 kilometrelik güzergahta hizmete sunacağı tramvay hattı, gidişgeliş şeklinde çift hat olarak çalışacak. Karşıyaka tramvayı, Alaybey'den başlayıp sahil tarafından Bostanlı İskelesi'ne, oradan da İsmail Sivri Sokak, Şehit Cengiz Topel Caddesi, Selçuk Yaşar Sokak ve Cahar Dudayev Bulvarı'nı takip ederek İzban Çiğli Depo tesisleri yanında Mavişehir Banliyö İstasyonu'na gelecek. Tramvay hattı ile İZBAN, vapur ve otobüslere aktarma da sağlayacak.