X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Ulaşım krizinde bir fiyasko daha
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Ulaşım krizinde bir fiyasko daha

  • Giriş Tarihi: 20.1.2016
Ulaşım krizinde bir fiyasko daha
Ulaşım krizinde bir fiyasko daha

İzmir'de geçen yıl 15 milyon TL zararın yaşandığı ulaşım krizinde tek sorumlu olarak Kent Kart'ı gösteren Büyükşehir Belediyesi'nin ihaleyi kazanan Kartek firmasına da dava açtığı öğrenildi

Geçtiğimiz yıl haziran ayında yaşanan ulaşım krizinde İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin kamuoyunu doğru bilgilendirmediği ortaya çıktı. O süreçte yaşananların tek sorumlusu olarak elektronik ücret toplama sistemi işletim ihalesini kaybeden Kent Kart firmasını gösteren Büyükşehir'in sessiz sedasız ihaleyi alan Kartek firması hakkında da savcılığa suç duyurusunda bulunduğu ortaya çıktı. İzmir Büyükşehir Belediyesi, geçtiğimiz yıl elektronik ücret toplama sisteminin işletimi için ihaleye çıktı. Yeni ihaleyi Kartek firması kazandı ve Haziran 2015 tarihinden itibaren sistemi işletmeye başladı. Fakat sistemin okumadığı elektronik kartlar, büyük krize neden oldu. 10 gün süren kriz nedeniyle birçok vatandaş toplu ulaşım araçlarından ücretsiz yararlanmak zorunda kaldı. ESHOT, zararın daha da büyümesini engellemek amacıyla darboğaz aşılana kadar 15 yıl aradan sonra kağıt bilet uygulamasına geri döndü ve yaklaşık 15 milyon lirayı bulan kamu zararı oluştu. Büyükşehir o süreçte yaşananlardan ihaleyi kaybeden Kent Kart firmasını sorumlu tuttu. Daha önce sistemi işleten Kent Kart firmasının ihaleyi kaybedince toplu ulaşımda kullanılan elektronik ücret toplama sisteminin şifre ve kodlarını değiştirerek devir işlemlerini 'kilitlemeye' çalıştığını iddia eden Büyükşehir, krize neden olduğunu iddia ettiği Kent Kart A.Ş. hakkında suç duyurusunda bulunulduğunu açıkladı. O süreçte ESHOT Genel Müdürlüğü tarafından yapılan yazılı açıklamada, "Şartname gereği 'sistemin sorunsuz ve güvenli şekilde işletiminin devrini' sağlamakla yükümlü olan Kent Kart A.Ş., kamuoyuna yaptığı 'Şirketimiz 28-29 Mayıs 2015'de sistemle ilgili teknik detay ve şifrelerini idare yetkililerine tutanak ile teslim etmiştir' açıklamasına rağmen, eksik verdiği şifre ve kodları da son gün değiştirerek devir işlemlerini aksatmaya çalışmıştır" dendi.

İFTİRA ATMAKLA SUÇLADI
Kent Kart yetkilileri ise Büyükşehir'i iftira atmakla suçladı. Yazılım kodlarını zamanında ESHOT yetkililerine teslim ettiklerini belirten firma yetkilileri şifrelerin değiştirilmesi gibi bir durumun söz konusu olmadığını iddia etti. Ardından da yaşananları beceriksizlik olarak nitelendirdi. Egeli Sabah'ın yaptığı araştırma Büyükşehir'in toplu ulaşım krizinde kamuoyunu doğru bilgilendirmediğini ortaya çıkardı. Krizin yaşandığı süreçte olup bitenlerden Kent Kart'ı sorumlu tutan Büyükşehir'in yaklaşık 15 milyon liralık kamu zararını tahsil etmek için sadece Kent Kart'a değil aynı zamanda yeni ihaleyi kazanan Kartek firmasına da dava açtığını ortaya koydu. ESHOT Genel Müdürlüğü tarafından kamuoyundan sır gibi saklanan gerçek Temiz İzmir Derneği'nin ESHOT Genel Müdürlüğü'ne Bilgi Edinme Yasası kapsamında yaptığı başvuru ile ortaya çıktı. ESHOT Genel Müdürü Raif Canbek, Kent Kart ile Kartek Kart için elektronik ücret toplama sistem işletim hizmet alımı ihalesi sonrası oluşan kamu zararını tahsil etmek amacıyla her iki şirkete de dava açtıklarını açıkladı. Canbek'in yazılı açıklaması Büyükşehir'in kriz sürecinde vatandaşları ve kamuoyunu doğru bilgilendirmediğinin ispatı olarak değerlendirildi. Edinilen bilgiye göre Büyükşehir, kriz sonrası araştırma yaptı. Elde ettiği verileri tespit raporunda toplayan ESHOT, Kent Kart'ın yanı sıra kamu zararının oluşmasında Kartek'in de sorumlu olduğu kanaatine vardı. Ardından da İzmir Asliye Ticaret Mahkemesi'ne dava açarak oluşan 15 milyon liralık kamu zararının her iki firmadan da tahsil edilmesini istedi.

CEZAİ İŞLEM UYGULANDI
ESHOT Genel Müdürlüğü'nün Kartek Firması'na da dava açmasında etkili olan diğer bir etkenin ise firmanın kendi sistemini kurmakta gecikmesi olduğu öne sürüldü. İddiaya göre elektronik ücret toplama sistemi işletim ihalesini alan Kartek'in kendi sistemini kurması ve işletmesi yaklaşık 1.5 ayı buldu. Bunun sonucu olarak da ESHOT, Kartek'e imzalanan sözleşme hükümleri doğrultusunda cezai işlem uyguladı. Açılan dava ile Kartek'ten tahsil edilemeyen biniş ücretleri istendi.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.