Sızıntının sebebi yapım hatası mı?

Giriş Tarihi: 16.7.2016
Sızıntının sebebi yapım hatası mı?

İzmir Metrosu’nun Üçyol-Üçkuyular hattında su sızıntıları sürüyor. Son olarak istasyonunda gözlenen yoğun sızıntı, hat açılmadan önce ODTÜ tarafından hazırlanan raporu akılları getirdi

İzmir Metrosu'nun 9 yılda tamamlanabilen 5,5 kilometrelik Üçyol-Üçkuyular hattındaki su sızıntılarının önüne geçilemiyor. Son olarak istasyonunda yoğun su sızıntısı meydana geldi. Trene binilen peronun tavanından gelen su sızıntısının bulunduğu bölüme "kaygan zemin" yazılı uyarı tabelası konuldu ve emniyet şeridi çekildi. Su sızıntısına sebebine ilişkin İzmir Büyükşehir Belediyesi'nden herhangi bir açıklama gelmezken, akıllara hattın inşası sırasında ODTÜ İnşaat Mühendisliği bölümünün hazırlattığı rapor geldi. Kamuoyundan saklanan söz konusu rapor Egeli Sabah tarafından gündeme taşınmış ancak raporda belirtilen riskler gözardı edilerek 2014 yılında hat hizmete açılmıştı.

TÜNEL TABANI YIRTILMIŞTI
istasyonundaki su sızıntısı ilk başta basit bir arıza gibi algılansa da hattın inşası sırasında yaşananlar, sorunun daha büyük olabileceği şüphesini doğuruyor. Zira yapımına 2005 yılında başlanan ve gecikmelerle ancak 9 yılda tamamlanabilen ÜçyolÜçkuyular hattının inşası sırsında 3 Mayıs 2011'de ve 18 Temmuz 2012'de iki kez tünel tabanında sudan kaynaklı yırtılma meydana geldi. Tünelin Poligon ve Fahrettin istasyonları arasındaki bölümünde, rayların döşeneceği taban kısmı, su basıncı hesaplanmadan yapıldığı için alttan gelen baskıya dayanamadı ve kırıldı. 140 santim kabaran tabanın altında yer alan ve bu tür inşaatlarda, betonarme yapıyı sudan korumak için imal edilen ve 'tecrit' adı verilen yapı yırtılınca tünelin Poligon ve Fahrettin Altay istasyonları arasındaki bölümü sularla kaplandı. Tüneli adeta dereye döndüren su birikintisi pompalarla tünel dışına güçlükle atılabildi.

ODTÜ'NÜN RAPORU GAYET AÇIK
Tünelin inşaatı sırasında Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) İnşaat Mühendisliği Bölümü'nden Doç. Dr. Erdem Canbay'ın hazırladığı raporda su basıncı ve depremselliğin gözardı edildiğine dikkat çekilmişti. İzmirlilerden saklanan bu rapor, Egeli Sabah tarafından kamuoyuna duyurulmuş, meslek odaları da raporun dikkate alınması gerektiği yönünde görüş bildirmişti. Ancak söz konusu uyarılar Büyükşehir Belediyesi'nce dikkate alınmamış ve hat hizmete açılmıştı. Göztepe istasyonunda yaşanan su sızıntılarının da aynı hat üzerinde bulunması kafalarda soru işareti bıraktı. Egeli Sabah, 10 Temmuz 2014 tarihinde , tünel tabanındaki yırtılma görüntülerini de kamuoyu ile paylaşmıştı. Fahrettin Altay ve Poligon istasyonlarında da çeşitli dönemlerde rayların bulunduğu bölümlerde su sızıntısı yaşanmıştı.
ARKADAŞINA GÖNDER
Sızıntının sebebi yapım hatası mı?
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz