5 günlük hava durumu
29 Mayıs 2013, Çarşamba

Ehliyette yeni dönem

  • Giriş Tarihi : 29.5.2013 14:57:12
  • AA
Ehliyette yeni dönem
Haberi Dinle

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

(), ehliyetle ilgili yeni düzenlemeye gitti.

Direksiyon sınavlarının sürelerinin arttığı, puanlama sisteminin kaldırıldığı, hata yapanın sınavının bitirileceği yeni düzenlemede teorik ders süreleri de azaltıldı. Düzenleme ile "her türlü şartta araç kullanabilen kişi" sürücü belgesi alacak.

Yeni Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi.

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü Mehmet Küçük, uzun süredir üzerinde çalıştıkları yeni yönetmeliğin, Avrupa Birliği (AB) standartlarına uygun, sektör temsilcileri ve tüm ilgililerin görüşlerini alınarak hazırlandığını belirtti.

Yeni yönetmeliğini en önemli özelliğininin direksiyon sınavının çok zorlaşması olduğunun altını çizen Küçük, "Bugüne kadar bizi rahatsız eden bir durum vardı. Maalesef sürücü belgesi alanların bir kısmı trafiğe çıkamıyordu. Bundan sonra artık böyle bir şey olmayacak. Her türlü şartta araba kullanabilen kişi sürücü belgesi alacak. Sınav süresini de artırıyoruz 15 dakikadan 30 dakikaya çıkardık" dedi.

Uygulama sınavında iki araç arasına park edebilecek, yokuşta arabayı durdurup kaldırabilecek, zor şartlarda araba kullanabilecek kişilerin sürücü belgesini alacağını vurgulayan Küçük, iller tarafından belirlen sınav alanlarının daha büyük mekanlar olacağını, çok kısa mesafelerde sınav yapılmayacağını belirtti.

Direksiyonla ilgili mutlaka gece eğitimlerimlerinin olacağını ancak gece sınav yapılmayacağının altını çizen Küçük, teorik ders saatlerini azalttıklarını söyledi.

B sınıfı ehliyet için 63 saat olan teorik ders süresini 30 saate indirdiklerini dile getiren Küçük, programları da revize ettiklerini, bununla ilgili Talim ve Terbiye Kurulundan onay beklediklerini bildirdi.

Programlar içinde gereksiz günlük hayatta kullanmayacak bilgileri çıkardıkları, kullanılacak bilgileri de eklediklerini anlatan Küçük, eğitimlere kaza tutanağının nasıl tutulacağı, trafik psikolojisi gibi konuların eklendiğini ifade etti.

Yıl sonuna kadar tüm illerde elektronik sınava geçilecek

Yazılı sınavda, soru sayısının 120'den 60'a düşürüldüğünü hatırlatan Küçük, "Yönetmelik şöyle bir fark getiriyor. 3 dersimiz var. Bizim 3 dersin sınavları ayrı oluyor ve değerlendiriliyordu. Bundan sonra 3 dersi tek sınav halinde değerlendireceğiz. AB ülkelerinde genelde yapılan bu uygulamadır. Ayrıca bundan sonraki süreçte elektronik sınavı artıracağız. Şu anda elektronik sınav sadece Ankara'da yapılıyor. Haziran ayı sonuna kadar 10 büyük ilde, yıl sonuna kadar da bütün illerde elektronik sınava geçmeyi planlıyoruz" diye konuştu.

Daha kısa sürede sürücü belgesi alınacak

Sürücü belgesi alma süresinin de kısaldığına dikkati çeken Küçük, eski yönetmelikte 3-3,5 ayda sürücü belgesi alınırken yeni yönetmeliğe göre bir ayda sürücü belgesinin alınabilineceğini kaydetti. Önceki yönetmelikte teorik ve direksiyon eğitimlerini bitirenlerin sınava girebildiğini artık bunların ayrıldığını anlatan Küçük, teorik dersi bitirenlerin teorik sınava, direksiyon eğitimini bitirenlerin direksiyon sınavına gireceğini, bu nedenle de sürenin kısalacağını ifade etti.

Diğer önemli değişikliklerden birinin de direksiyon eğitimine getirilen esnek sistem olduğunu vurgulayan Küçük, eskiden B sınıfı için pist alanlarında ve akan trafikte 10'ar saat olan çalışma zorunluluğun, artık sürücü kurslarının isteğine bağlı olarak, pist alanında veya simülatörle verileceğini söyledi.

Küçük, akan trafikte çalışma zorunluluğunu 10 saatten 13 saate çıkarıldığını da kaydetti..

Emniyet kemeri takmayanın sınavı bitirilecek

Yeni yönetmelikte en büyük değişikliklerden birinin direksiyon sınavlarındaki puanlama sisteminin olduğunu belirten Küçük, şunları kaydetti:

"Direksiyon sınavlarıyla ilgili yürürlükten kalkan yönetmelikte 100 puan üzerinden belirli kriterlere göre değerlendirme yapılıyordu. Hata yapıldığı zaman puan düşme sistemi ile sürücü belgesi alıp almayacağı belli oluyordu. Çok önemli hatalarda 2 puan, 3 puan, 5 puan düşüyordu sınav yapıcılar. Çünkü yönetmelik bu şekildeydi. Örneğin eski mevzuata göre aracı çalıştırma ve harekete geçirmede kurallara uymuyor, emniyetli ve rahat kalkış yapamıyorsa bu sürücü adayından 2 puan düşüyordu. Yeni mevzuata göre bunu üçe ayırdık. Bunlardan her hangi birini yapmayan sürücü belgesi alamıyor ve o anda sınavı bitiyor. Yeni yönetmeliğe göre, emniyet kemerini takmıyor, ayna ve koltuk ayarlarını kontrol etmiyorsa sınavı bitiriyoruz. Bunları yapıyor ancak aracı çalıştırma ve harekete geçirme yöntem ve kurallarına uymuyorsa yine sınavı bitiriyoruz. Bunları da doğru yaptı fakat emniyetli bir kalkış yapamıyorsa yine sınavını sonlandırıyoruz. Yaptığımız en önemli değişiklik budur."

Eski yönetmelikteki uygulamaya göre, direksiyon sınavı yapanların tüm dikkatlerine rağmen "sürücü belgesi vermemenin veya onları bırakmanın" çok zor olduğunu ifade eden Küçük, " Yeni sistemde puanlama usulü yok. Önemli hata yaptığı zaman sınavına son verilecek ve sürücü belgesi alamayacak" diye konuştu.

Direksiyon eğitiminde devamsızlık hakkı yok

"Maalesef sürücü kurslarımız kurulduğu günden beri yeterli eğitimi vermiyorlardı" diyen Küçük, şöyle devam etti:

"Bunun suçu aslında kendilerinde de değildi. Çünkü sürücü adayları eğitim almak istemiyorlardı. Sınav çok kolay olduğu için eğitim almayı istemiyorlardı. Bundan sonra sınavı çok zor yapacağımız için sürücü adaylarımız eğitim almak isteyecek, sürücü kurslarımız da onlara isteyerek eğitim verecek. Sınavı zorlaştırıp eğitimi de artırmış olduk."

Yönetmelikte sürücü kursu personeli ve sınav yapıcılarla ilgili önemli değişikliklerin olduğunu bildiren Küçük, sınav yapıcılarının 30 saat olan eğitimlerinin 120 saate çıkarılacağını belirtti.

Direksiyon eğitiminde kursiyerlerin devamsızlık hakkının olmayacağını vurgulayan Küçük, "Bir defa almadıkları ders için telafi eğitimi yapılabilecek. Telafi eğitimine de gelmezse o dönemki kaydı silinecek" dedi.

Teorik dersler kolaylaşacak

Yeni yönetmeliği bugün Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdiğini ifade eden Küçük, "Mevcut kursiyerler eski yönetmeliğe göre devam edecekler. Yönetmeliğe geçici bir madde koyduk. Eski yönetmeliğe göre başlayanlar eğitimlerini bitirecekler hatta sınavlarını da bitirecekler. 1 Haziran'dan itibaren başlayan dönemler için yeni yönetmeliğimiz geçerli olacak" diye konuştu.

kalan karakter 1000

mehmet mehmet

ARKDASLAR YENI SISTEM DIREKSIYON SINAV UCRETI WERMEK ZORUNLUMU ZORUNLUYSA KAC PARADIR.

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 13.11.2013 15:28
hakan hakan

arkadaslar ben yenı gırdım dıreksıyon sınavına ufak tefek hataları gormezden gelıyorlar ama eskısıne gore sıkı oldugu asıkar...

Aynı Görüşte misiniz?
evet3
hayır1
cevapla 30.10.2013 20:42
duygu duygu

yeni sisteme göre stop ettirince kalıormusun kaç defa stop ettirme hakkın var yada neler sınavdan geçememene engel bilen biri warmı

Aynı Görüşte misiniz?
evet1
hayır1
cevapla 22.09.2013 12:08
nuran nuran

Yeni direksiyon sistmemi getirdiler kalite şart diye. Ama Eğitimde kaliteden bahsederken, "kursların" ve "kurs eğitmenlerinin" kalitesi de aynı zamanda yükselecek mi? Kursiyer kayıtlarında, kurs hocaları kaydettikleri öğrenci başına ekstra gelir elde ediyor. İster kalsın, ister geçsin hem kurs hemde kurs hocası her türlü kazanç elde ediyor. Kalan öğrencilerden de yeniden ücret talep edip 2.kez aynı müşterisinden gelir elde edebiliyor. Madem derdimiz "eğitimde kalite".. 5-10 öğrencisi sınavda kalan kurs hocasının "eğitmenlik belgesi" de iptal edilsin..Eğitimi adam gibi veremeyen kurs eğitmenleri de bir şekilde cezalandırılsın..Yada genel anlamda kurs öğrencilerinin çoğu sınavlarda kalıyorsa "kaliteli eğitim vermeyen" kurslara da yaptırımlar getirilsin... Sadece sürücü adaylarına yaptrımlar getirilmesin...

Aynı Görüşte misiniz?
evet44
hayır5
cevapla 16.09.2013 13:11
Naz Naz

Arkadaslar ehliyete hak kazandiktan sonra gidip almanin bi suresi varmi

Aynı Görüşte misiniz?
evet2
hayır0
cevapla 07.09.2013 23:58

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.