Türkiye'nin en iyi haber sitesi

İkinci sınav dönemi için hayati öneriler

Giriş Tarihi: 5.12.2013 10:10 Güncelleme Tarihi: 5.12.2013 11:35
Merakla beklenen merkezi ortak sınavların ilk dönem uygulaması Kasım ayının sonunda gerçekleşti. 1 milyon 300 bin öğrenci sınava girdi. Lise giriş sınavlarında ilk olan bir uygulamayla karşılaştılar. Sınava ilişkin yapılan tartışmalar, uygulamanın gerçekleşmesiyle farklı bir boyut kazandı. Şimdi öğrenciler Nisan ayında yapılacak ikinci sınava hazırlanıyorlar. SABAH gazetesi olarak öğrencilerin birinci sınavda düştükleri hatalara düşmemeleri, velilerin ve öğretmenlerin sınav öncesi bilgilendirmek için uzmanların yardımıyla bir uyarı paketi hazırladık. Hazırlanan uyarı paketinde öğrenciler, veliler ve öğretmenler karşılaşacakları her türlü sorunun cevabını bulabilecekler. Sınava girecek bütün öğrencilere SABAH gazetesi olarak şimdiden başarılar dileriz.

ÖĞRENCİLERE ÖNERİLER;

1. Sınavları çok iyi geçen ya da istediği performansı sergileyemediğini düşünen öğrencilerin bir an önce sınavın psikolojik etkisinden çıkması gerekir. Gerek yılsonu başarı puanlarının yüksek olması gerekse Nisan ayı sonunda yapılacak olan merkezi sınavlara etkin bir hazırlık süreci yaşanması açısından moral büyük önem taşıyor.

2. Öğrenciler yapamadıkları soruların konularına yönelik gerekli tekrarları yapmalı ve varsa eksikliklerini tamamlamalı. Unutulmamalıdır ki, yeni öğrenilecek konular eskilerinin üzerine inşa edilecektir. Ayrıca, Nisan sonunda yapılacak merkezi sınavlar sene başından itibaren tüm konuları kapsayacak.

3. Kasım sonunda yapılan sınav sonuçları ortaöğretime yerleştirmede tek başına yeterli olmayacak. Bu puanlara bakarak şimdiden bir sonuç çıkarmamak gerekir. Yerleştirmede kullanılacak puanlara yılsonu başarı puanları ve Nisan ayı sonunda ayırt edici olması beklenilen merkezi ortak sınav sonuçları da eklenecektir.

4. Hemen hemen tüm araştırmalar, düzenli ve planlı ders çalışmanın çıkış noktasını, öğrencinin hedefleri olmasına ve yaşamlarını çok iyi bir düzeyde organize etmelerine (beslenme ve uyku alışkanlıkları, sağlık koşullarına dikkat etmeleri, boş zamanların etkin yönetimi gibi) bağlamaktadır. Bu nedenle öğrencilerin yeniden kısa, orta ve uzun vadeli hedeflerini gözden geçirmeleri ve yaşamlarını belirli bir sistematiğe bağlayarak düzene koymaları önemlidir.

5. Artık maraton havasında geçecek olan bu yeni hazırlık sürecinde öğrencilerin sonuç odaklı değil süreç odaklı hareket ederek, plan ve programlı olarak çalışmaları ve çaba miktarlarını değerlendirmeleri yerinde olacaktır.

VELİLERE ÖNERİLER;

1. Merkezi ortak sınavlar sorumluluğunu taşıyan öğrencilerin içinde bulundukları gelişim dönemi "ben kimim?" sorusuna yanıt bulacakları kritik bir dönemdir. Bu dönemde öğrencilerin benlik algılaması olarak "başarılıyım" etiketi almaları çok daha yaratıcı ve üretken olmalarına yol açacaktır. Bu nedenle, sınav sonuçlarından hareketle bardağın sürekli olarak dolu tarafını görmek ve başarılanları öne çıkartarak başarısızlıkları bertaraf etmek çok daha yerinde olacaktır.

2. Çocukların akademik başarısı kişilik özellikleriyle doğrudan ilişkilidir. Başarılı öğrencilerin kişilik özellikleri incelendiği zaman en önemli özellik olarak sorumluluk karşımıza çıkmaktadır. Anne ve babaların bu önemli dönemde çocuklarına sorumluluklar vermesi onların yaşam başarıları adına önem taşımaktadır.

3. Anne ve babaların sevgi göstermeleri genellikle bir koşula (sınav sonucu gibi) bağlı olarak ortaya çıkıyor. Koşullu sevgi olarak tanımladığımız bu duruma düşmemek ve çocukları oldukları gibi kabul ederek herhangi koşul sunmadan sevginin gösterilmesi çocukların kişilik gelişimi açısından çok önemlidir.

4. Beklenilen sonuçlar elde edilemediği durumlarda bazı anne ve babalar doğrudan yasaklamalar içerisine girip, bu cezaların dozu artabilmektedir. Bu durum aile için travmaların yaşanmasına ve demokratik olmayan bir yönetim anlayışına yol açabilmektedir. Bu nedenle yasaklamalar yerine ortak bir zeminde kısıtlamalar getirmek çok daha demokratik bir yönetim anlayışına yol açacaktır.

ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER;

1. Merkezi ortak sınav sonuçları, öğretmenler açısından kendi öğretim ilke ve yöntemlerine ilişkin performanslarını değerlendirebilmeleri açısından önem taşıyor. Buradan elde edilen sınav sonuçlarından hareketle öğretmenlerin yeni öğretim stratejileri geliştirmeleri önem taşımaktadır.

2. Öğrencilerin derslere ilişkin başarılı olmadıkları kazanımlara mutlaka dönerek tekrarlar yapılmalı ve eksiklikler giderilmelidir.

3. Öğrencilerin olası başarı ya da başarısızlıklarının öğretmenler tarafından nasıl ele alındığı önemlidir. Tüm öğrenciler için bu dönemde öğretmenlerinin "neyi?", "nasıl?" söylediği önemlidir. Bu amaçla öğretmenlerin öğrencilerini motive ederek, çalışma alışkanlıklarını yerleşik hale getirmeleri en önemli görevleri arasında olmalıdır.

2. Dönem Sınav Dersleri, Ders Saatleri, Sınav Tarihleri, Soru Sayıları ve Süreleri ve puan hesaplamaları



Sınav sonunda, her ders için 100 üzerinden puan verilecek.

Sonra bu puanlar, her dersin katkı katsayısına göre ağırlıklandırılacak.

Her dönem için, 6 dersin tümünün ağırlıklı puanlarının toplamı önce 18'e, sonra 100'e bölünecek, sonra da 700 ile çarpılarak (ya da kısaca 0,39 ile çarpılarak) 700 tam puan üzerinden Ağırlıklı Merkezi Sınav Puanı ASP hesaplanacak. İki dönemin Ağırlıklı Merkezi Sınav Puanı ASP'nin ortalaması genel OGES-ASP'yi verecek.



1.Dönem ASP:

(((Türkçe SP x 4 + Mat.SP x 4 + Fen Tek. SP x 4 + İnkılap Tar. SP x 2 + Y. Dil SP x 2 + Din K. SP x 2) /18) /100))*700

Ya da
(Türkçe SP
x 4 + Mat.SP x 4 + Fen Tek. SP x 4 + İnkılap Tar. SP x 2 + Y. Dil SP x 2 + Din K. SP x 2) * 0,389

2.Dönem ASP:

(((Türkçe SP x 4 + Mat.SP x 4 + Fen Tek. SP x 4 + İnkılap Tar. SP x 2 + Y. Dil SP x 2 + Din K. SP x 2) /18) /100))*700

Ya da

(Türkçe SP x 4 + Mat.SP x 4 + Fen Tek. SP x 4 + İnkılap Tar. SP x 2 + Y. Dil SP x 2 + Din K. SP x 2) * 0,389

Genel ASP:

(1. Dönem ASP + 2. Dönem ASP) / 2

Örnek ASP:
DERS 1. DÖNEM 2. DÖNEM ASP
MS PUANI MS ASP ASP MS PUANI MS ASP ASP
FEN VE TEK. 100 400 100 400
MATEMATİK 100 400 100 400
TÜRKÇE 100 400 100 400
YABANCI DİL 100 200 100 200
DİN KÜLTÜRÜ 100 200 100 200
İNKILAP TARİHİ 100 200 100 200
1800 700 1800 700
ASP
700

ASP Kısa Yol Formülü:

(Türkçe Doğru x 3,89 + Mat. Doğru x 3,89 + Fen Tek. Doğru x 3,89 + İnkılap Tar. Doğru x 1,94 + Y. Dil Doğru x 1,94 + Din K. Doğru x 1,94)

ASP'de Derslerin Puana Katkı %'leri



ASP'nin %70'i ile birlikte, ortaokul 8. Sınıf öğrencilerinin 6-7-8. Sınıf Yıl Sonu Başarı Puanları YBP'lerin ortalamasının %30'u kullanılarak, önce 1000 üzerinden Yerleştirmeye Esas Puan YEP hesaplanacak.

Sonra bulunan puan 2'ye bölünerek 500 tam puan üzerinden Yerleştirmeye Esas Puan YEP hesaplanacak.

Ortaokul 8. Sınıf öğrencileri, Anadolu, Fen, Sosyal Bilimler, Anadolu Öğretmen, Anadolu İmam-Hatip, Anadolu Meslek-Teknik liseler gibi liselere, tercihleri doğrultusunda YEP'lerine göre yerleştirilecek.

YEP:

((ASP + 6 YBP + 7 YBP + 8 YBP)) / 2

Örnek YBP:



Örnek YEP:







YEP'te Derslerin ve YBP'lerin Puana Katkı %'leri



Ek Puan

TÜBİTAK yarışmalarına katılanlara ek puan verilecek.
Altın madalya alanlara / 1. Olanlara %10
Gümüş madalya alanlara / 2. Olanlara %9
Bronz madalya alanlara / 3. Olanlara %8
Madalya alamayan ya da dereceye giremeye ama katılmış olanlara %7
oranında katıldığı yıla ait YBP kadar ek puan verilecek.

YEP'te Puan eşitliği söz konusu olursa, sırasıyla aşağıdaki öncelik sıralamasına göre yerleştirme yapılacaktır:

1. Ağırlıklandırılmış ortak sınav puanı,
2. Sırasıyla 8, 7 ve 6 ıncı sınıflardaki yılsonu başarı puanı üstünlüğü,
3. Tercih önceliği,
4. Okula özürsüz devamsızlık yapılan gün sayısının azlığı

Hangi okul hangi puanla öğrenci alacak?

ARKADAŞINA GÖNDER
İkinci sınav dönemi için hayati öneriler
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz