5 günlük hava durumu
15 Şubat 2012, Çarşamba

Kira beyannamesi internetten verilecek

  • Giriş Tarihi : 15.2.2012 16:32:17
  • Güncelleme Tarihi : 15.2.2012 16:34:08

Sistem sayesinde mükellefler, vergi dairesine gitmeden internetin olduğu her yerde, beyanname verebilecek.

Gelir İdaresi Başkanlığının hazırladığı ''Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi'' ile vergi dairesine gidilmeden internetin olduğu her yerde, beyanname verilebilecek.

Gelir İdaresi Başkanlığının ''Kira Beyannamenizi Biz Hazırladık, Siz Onaylayın'' sloganıyla hazırladığı ''Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi'', gayrimenkul sermaye iradı (GMSİ-kira geliri) elde eden mükelleflerin MERNİS, banka, PTT, sigorta şirketleri, tapu gibi çeşitli bilgileri kullanılarak beyannamelerinin Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından önceden hazırlandığı ve internet ortamında mükelleflerin onayına sunulduğu bir sistem olarak tanımlanıyor.

Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'in düzenlediği basın toplantısında, sistemin detayları anlatıldı. Gelir İdaresi Başkanlığı yetkililerinin verdiği bilgiye göre, sistem, vergi dairesine gidilmeden internetin olduğu her yerde, beyanname verilmesini sağlıyor.

Sistemin en temel amacı, beyan sürecini basitleştirerek kira beyannamesi verecek olan mükelleflerin iş ve işlemlerini kolaylaştırmak olarak belirtiliyor.

Kağıda göre daha kolay ve hızlı olan bu sistem, hata yapılmasını da önlüyor.

Yetkililer, sistemin diğer avantajlarını ise şöyle sıralıyor:

''Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi, karmaşık vergi hesaplamalarını sizin yerinize yapar, kullanıcı dostu ekranları ile size yol gösterir, daha az kağıt israfı daha çok çevre dostudur. Kişisel bilgilerinizin güvenliğini en yüksek düzeyde sağlar, 7 gün 24 saat hizmet verir, tamamen masrafsızdır, beyannamenize her zaman ulaşma imkanı sağlar, ayrıca isterseniz beyannamenizi kağıt ortamına da aktarabilirsiniz.''

Sistemden kimler faydalanabilir?

Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sisteminden, sadece kira geliri olanlar faydalanabilecek. Kira geliri dışında ticari, zirai, veya serbest meslek kazancı ile menkul sermaye iradı gibi gelir unsurlarından kazanç ve irat elde eden mükellefler, bu sistem üzerinden beyanname veremeyecek.

Sistem nasıl çalışıyor?

Gelir İdaresi Başkanlığında bulunan bilgiler kullanılarak oluşturulan kira beyannamesi, internet ortamında yansıtılacak. Beyanname kontrol edildikten sonra eksiklik, hata ve yanlışlıkların bulunması halinde düzeltilip onaylanmasının ardından mükellefin beyanı elektronik olarak alınacak ve beyan edilen vergi otomatik hesaplanıp mükellefin adına tahakkuk ettirilecek.

Sistemde kullanılan bilgiler, kira geliri elde eden kişilere ilişkin MERNİS, banka, tapu, sigorta şirketleri gibi kurum ve kuruluşlardan Gelir İdaresi Başkanlığının veri tabanına aktarılan bilgilerden oluşacak.

Sistemi kullanma zorunluluğu bulunmayacak. Ancak bu sistem kullanılarak kira beyannamesi daha hızlı, daha güvenilir, daha kolay ve tamamen masrafsız verilecek. Beyanname ayrıca vergi dairesine gidilerek elden veya beyanname düzenleme programı kullanılarak da verilebilecek.

Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemine erişim ve uygulama hakkında detaylı bilgiye Gelir İdaresi Başkanlığının ''www.gib.gov.tr'' adlı internet adresinden ulaşılabilecek.

Sisteme nasıl giriş yapılacak?

Sisteme girişin iki yolu olacak. İnternet Vergi Dairesi şifresi kullanılarak ya da kişiye özel hazırlanmış güvenlik soruları cevaplanarak sisteme girilebilecek. Kişilerin şifresinin bulunmaması halinde herhangi bir vergi dairesine kimlikle başvurularak bir kaç dakika içinde bu şifre ücretsiz alınabilecek.

İnternete erişim imkanı bulunmuyorsa veya sistem internet üzerinden kullanılamıyorsa vergi daireleri ve beyan döneminde bazı alışveriş merkezlerinde kurulacak yardım masaları aracılığıyla da bu sistemden yararlanılabilecek.

Daha önce mükellefiyet yoksa bu sistemden nasıl faydalanılacak?

Sistem, GMSİ yönünden gelir vergisi mükellefiyeti bulunmayanlara da hizmet sunacak. Bu bakımdan vergi dairesinde kişinin mükellefiyeti yoksa, İnternet Vergi Dairesinde hazırlanan kira beyannamesinin elektronik ortamda onaylandığı anda kişi adına vergi dairesinde mükellefiyet tesisi ve vergi tahakkuku işlemleri otomatik olarak gerçekleştirilecek.

Sistemdeki bilgiler eksik ya da hatalı ise ne yapılmalı?

Eksik ya da hatalı görülen bilgilerin örneğin banka/PTT bilgisinin eksik veya fazla olması gibi, düzeltilme imkanı bulunacak. Her türlü vergi beyanında olduğu gibi beyan, kişinin düzelttiği ve onayladığı şekilde kabul edilecek.

1-25 Mart tarihleri arasında sistem üzerinden kira beyannamesi verilebilecek.

Bu sistemi kullanarak internet üzerinden beyannamenin onaylanıp gönderilmesi durumunda tekrar vergi dairesine gidilmesine gerek kalmayacak. Kişinin onaylayıp gönderdiği beyannamede sonradan bir hata yapıldığı fark edildiğinde, bu hata düzeltme beyannamesi ile düzeltilerek tekrar sistem üzerinden gönderilebilecek.

Sistem, sadece 2011 ve takip eden yıllarda elde edilen kira geliri beyannameleri için hazırlandı.

Bu sistem kullanılarak onaylanan kira beyanına ilişkin ödemeler, anlaşmalı bankalardan veya tüm vergi dairelerinden yapılabilecek. Ayrıca internet bankacılığını kullanarak da vergi borcunu ödemek mümkün olacak.

Kirasını elden nakit olarak tahsil eden mükelleflerin beyannameleri gelir kısmı hariç olmak üzere önceden doldurulmuş bir şekilde hazırlanıp internet üzerinden mükelleflere yansıtılacak. Mükellefler nakit olarak tahsil ettikleri tutarı beyannamenin ilgili kısımına yazarak beyannamelerini otomatik olarak kendileri doldurmuş olacak.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.