Tekstil ve hazır giyimde Avrupa'nın arka bahçesi olarak adlandırılan Türkiye, Avrupa'daki krizle birlikte dev zincir marketlerin de alım merkezi oldu. Türkiye'deki tedarikçilerin Avrupa'ya yakınlığı, yenilikçi ürün seçenekleri ve rekabetçi fiyat politikası sayesinde dev perakendeciler, Uzakdoğu yerine Türkiye'yi tercih etmeye başladı. Carrefour'dan Metro'ya, IKEA'dan Auchan'a kadar birçok zincir Türkiye'den gerçekleştirdikleri milyonlarca euroluk alımı artırdı. Ancak niş bir alana hitap eden ürün gruplarının ihracat açısından şansı yüksek. Züccaciye ürünlerinden, ev tekstiline, aydınlatmadan mobilyaya kadar yüzlerce ürünü faaliyet gösterdikleri ülkelerde satan zincirler, Türk KOBİ'leri için de yeni bir pazar yarattı. Basic (temel) ürünlerin dışında tekstilde özellikle desenli, çok renkli ve daha fonksiyonel ürünleri Türkiye'den almayı tercih eden zincirler, tekstilin dışındaki ürün gruplarına da yoğun ilgi gösteriyor.
ZÜCCACİYE İLK SIRADA
Zincirlere en fazla ihraç edilen ürün grubunu züccaciye oluşturuyor. Elektronik ürünler, tencere, cam eşyaları, ev aksesuvarları, çorap, yatak örtüsü, havlu, masa örtüsü, seramik ve porselen eşyalarda da alım yapılıyor. CarrefourSA Kurumsal İlişkiler ve Hukuk Direktörü Merter Özay, Türkiye'den dünyadaki bütün mağazaları için geçen yıl 150 milyon TL'lik bir alım yaptıklarını söyledi. Özay, giyim, ev tekstili, içecek, temizlik, deterjan, kozmetik, self servis ürünleri ile kuru gıdada 100'e yakın şirketle çalıştıklarını belirterek, "Geçen yıl yerli üreticilerimiz tarafından üretilen Carrefour markalı ürünlerimizi Irak ve Gürcistan'a ihraç etmeye başladık. Hedefimiz bugün Avrupa ülkelerine yaptığımız ve yıllık ortalama 150 milyon TL'ye ulaşmış ihracat hacmimize önümüzdeki yıllarda Orta Doğu ülkelerini de eklemek" diye konuştu.
IKEA ALIMI 3'E KATLADI
Türkiye'ye 8 yıl önce girdiğinde 200 milyon dolarlık alım yapan, bugün ise rakamı 600 milyon dolara çıkaran IKEA, Türk tedarikçiler için en büyük zincirlerden biri. Maya Holding CEO'su ve IKEA Türkiye Ülke Müdürü Fuat Atalay, global IKEA'nın Türkiye'den yaptığı satın alımları artırdığını söyledi. Atalay, "Önümüzdeki yıllarda da Türkiye'den alımımızı artırarak devam ettireceğiz. Global IKEA Türkiye'de 50'nin üzerinde tedarikçi ile çalışıyor. Ağırlıklı olarak tekstil, halı ve seramik ürünleri alıyoruz. Ancak metal ürünlerde de işbirliği alanlarını artırmayı planlıyoruz" diye konuştu. IKEA Türkiye olarak 5 mağazayla hizmet verdiklerini belirten Atalay, "Mağazalarımızın her biri yaklaşık 30 bin metrekareden oluşuyor. 150 bin metrekarelik alanda, her yıl yüzde 20'si yenilenen 9 bin çeşit mobilya ve ev aksesuvarını tüketicilerimizin beğenisine sunuyoruz" dedi.
Metro hedef büyüttü
Türkiye'den alım yapan grupların başında gelen Metro, her yıl 80 milyon euroya yakın ithalat yapıyor. Alım yaptığı ürünlerin başında ise tekstil geliyor. Tekstille birlikte, kuru gıda ağırlıklı olmak üzere, konserve, kuruyemiş, kuru meyve, şarap, zeytinyağı grubu, taze sebze-meyve, elektronik, zücaciye ürünleri de alan şirket, çalıştığı tedarikçilerin özellikle KOBİ niteliğinde olmasını tercih ediyor. Metro Türkiye Genel Müdürü Kubilay Özerkan, her yıl yaptıkları alım miktarını artırdıklarını söyledi. Türkiye'nin önemli bir alım merkezi olduğunu belirten Özerkan, "Yıllardır birlikte çalıştığımız şirketler var. Yeniyleriyle görüşmelerimiz sürüyor" dedi.