X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Online ödemede alternatif mobil ödeme
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Online ödemede alternatif mobil ödeme

  • Giriş Tarihi: 15.1.2013 11:18 Güncelleme Tarihi: 15.1.2013 11:19

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı Duygu Eren bu hafta mobil ödeme sektöründen bir girişimi mercek altına alıyor

E ticarette, en önemli konulardan biri kredi kartıyla güvenli ödeme olmuştur. Uzun yıllar, tüketici nezdinde, kredi kartını online sistemlerde kullanırken, kart numarasının kopyalanması veya çalınması korkusu yaşanmıştır. Artık, bu korku eskisi kadar kalmadı ve bununla beraber yeni ödeme sistemleri ortaya çıkmaya başladı. Mobil ödeme sistemi bunlardan biri. Şimdi sizi, bu konuda bilgi almak için görüştüğüm 3pay|Mikro Ödeme genel müdürü Alper Akcan röportajıyla baş başa bırakıyorum.

Eğitiminiz ve özgeçmişinizi öğrenebilir miyiz?

Boğaziçi Üniversitesi mezunuyum. Finans, Bilişim ve Telekom sektörlerinde ürün yönetimi, pazarlama ve iş geliştirme başlıklarında çalıştım ve yöneticilik yaptım. Sektör liderlerinde çalışmanın bana çok değerli tecrübeler kattığını söyleyebilirim. Girişimcilikse, gençlik yıllarımdan itibaren hayatımda önemli bir yer tuttu. Üniversite birinci sınıfta bilgisayar parçaları alıp satmak için kurduğum ve bir üniversite öğrencisinin hayatı için ciddi sayılabilecek gelirleri gördüğüm şirket, ilk tecrübem oldu. Çalışırken ayrıca Bilgi Üniversitesi'nden MBA'imi aldım ve Işık Üniversitesi'nde doktoramı tez aşamasında, zamanım olmadığı için bırakmak zorunda kaldım. Son çalıştığım şirket Turkcell'deki yönetici pozisyonumdan 2008 yılında ayrıldım ve girişimcilik serüvenime 3pay|Mikro Ödeme ile devam etmeye karar verdim. 2008 yılında bu şirketimi kurdum ve halen burada görev yapıyorum. Birkaç farklı şirkette daha hissedar ve yönetim kurulu üyeliği görevlerimi yürütüyorum.

Bu işe başlamadan önce iş hayatında tecrübeniz oldu mu, nerelerde çalıştınız?

Yapı Kredi Yatırım'da, Vestel'de ve son olarak Turkcell'de ürün yönetimi, iş geliştirme ve pazarlama başlıklarında çalıştım ve yöneticilik yaptım. Üniversiteden mezun olduktan sonra bir mühendis olarak en büyük eksiğimin finans bilgisi olduğunu fark ettim. Ne iş yaparsanız yapın, finans bilmek gerekli. Sonuçta para ile uğraşıyorsunuz. Mezun olur olmaz da 1 yıldan biraz fazla bir süre Yapı Kredi Yatırım'da çalışarak bu eksiğimi kapatma imkanım oldu. Benim için finans bilgisi dışında kurumsal yapı ve onun dinamiklerini öğrenmek adına çok önemli bir deneyim oldu. Buradan ayrıldıktan sonra da asıl ilgi alanım olan bilişim sektörü pazarlaması ile ilgili olarak Vestel Bilişim Teknoloji'lerinde ürün müdürü olarak göreve başladım. Sevdiğiniz, ilgi duyduğunuz bir alanda, başarılı ve güçlü bir organizasyonda görev almak kadar büyük bir şans olamaz. Ben bu şansıyakalayanlardanım. Buradaki görev tanımım aslında tam bir girişimci tanımıydı; yeni kampanyalar üretmek, yeni ürünler hazırlamak, iletişim stratejilerini belirlemek, hedefleri ve finansal planlamalarını yapmak ve kanal stratejilerini geliştirmek vb. Ürün müdürü, bu tür bir organizasyonda tıpkı girişimci gibi çalışmalıdır; uçtan uca her türlü süreci bilmeli, görmelidir. Burada 3.5 yıl kadar çalıştıktan sonra bilişim sektörü ve Telekom sektörü arasında olması muhtemel yakınsama dikkatimi çekti ve bilişim sektöründe edindiğim tecrübe ve ilişki ağını Telekom sektöründe de kullanmak ve geliştirmek istedim. Şanslıydım ki Turkcell de bu konuda arayış içindeymiş.2003 yılı başında Turkcell'de kurumsal iş ortaklarından sorumlu olarak göreve başladım. Burada çok büyük bir ağ sahibi oldum. Ama ötesinde yeni iş modelleri, iş fırsatları ve teknolojiler ile ilgili kocaman bir bilgi havuzuna girmiş oldum. Turkcell'de çalıştığım 5 yıl boyunca farklı sorumluluklar üstlendim. Aynı zamanda Turkcell'in yetenek havuzu programına seçildim ve burada kişisel gelişimim için çok önemli olduğunu bildiğim bir çok eğitimler ve koçluklar aldım. Bugünkü kariyerimde bu eğitimlerin ve yönlendirmelerin etkisine çok inanıyorum.

Bu işe başlama fikri nereden geldi ve nasıl gelişti?


Yeni iş fikirleri, arayan insanların önüne her zaman gelir. Bunların hepsi başarılı olacak diye bir kural tabii ki yok. İyi fikir ve iyi uygulama başarılı bir girişim için en temel ihtiyaçtır. Birçok girişimcilik örneği sadece bunların bir tanesine odaklanıyor ve bu nedenle başarılı olamıyor. İyi fikir ararken girişimcinin kendisine sorması gereken en önemli soru 'bu fikir müşterimin hangi sorununu çözüyor?' olmalıdır. Eğer bu soruya anlamlı cevap veren bir fikriniz varsa, işin yarısı tamam demektir. Ben de internet sektörünün en önemli sorunlarından birisi olan 'monetization' yani müşterilerden ödeme alabilmek, ödeyen müşteriler yaratmak konusunda Mikro Ödeme fikrini geliştirdim. Mobil ödeme konusunda henüz yurtdışında bile belirsizliğin hakim olduğu bir dönemde, inancıma dayanarak bu işe yatırım yapma kararı verdim.

Ne kadar sermayeyle ve nasıl bu işe başladınız?

Bu işe girerken birkaç arkadaşın bir araya gelerek oluşturduğu bir melek yatırımcı grubu ile yola çıktım. Maalesef gizlilik nedenleriyle yatırım miktarını açıklama şansım yok ama çok büyük olmayan, bizi 6 ay kadar götürecek bir sermaye ile yola çıktık.

Ekibinizi nasıl kurdunuz ve şu an kaç kişi çalışıyor?

Hem eski çalıştığım yerlerde, hem de şu anki işimde en büyük şanslarımdan birisi ekip arkadaşlarım oldu. Benim için önemli olan kişinin içindeki potansiyeli dışarı çıkartabilmektir. Tecrübe kazanılır, bilgi edinilir ama iştah, azim ve kararlılık kişinin içinde olan özelliklerdir. Bizde takımımızı oluştururken, bu özellikleri barındıran, yaptığı işi sevecek kişileri aradık. Bugüne kadar da genel olarak hep bu tür profillerle çalıştım. İşinde uzmanlaşmış veya uzmanlaşmak konusunda azimli, yaptığı işi tutku haline getirmiş insanlarla çalışmayı seviyor ve tercih ediyorum. 3pay|Mikro Ödeme ofisinde şu an her ekip yetenekli, tutkulu ve bilişim, telekomünikasyon, teknoloji sektörlerinde daha önceden çalışmış üyelerden oluşuyor ve 25 kişiyiz. Takım arkadaşlarımız olmasa bugünkü başarılarımızın hiçbirinin gerçek olamayacağını çok iyi biliyorum.

Markanızın ismi nereden geliyor?

Mikro Ödeme, yaptığımız işi çok net ifade ettiği için yola çıkarken tercih ettiğimiz isim oldu. Küçük tutarlı ödemelere aracılık etmek üzere yola koyulduk. Küçük tutarlı meblağları ödemesi zor. Mobil ödeme bu tutarları tahsil etmek için en uygun yöntem, kullanıcılar cep telefonlarından başka hiçbir şeye ihtiyaç duymadan ödemelerini gerçekleştirebiliyorlar. Oyun ve sosyal ağ gibi sektörlerde hedef kitlede kredi kartının yaygın olmamasından ötürü yaşanan zorluklar mobil ödemeyle birlikte aşıldı ve pek çok internet girişimi, reklam dışında sağlam bir gelir kalemi yaratma şansı buldu diyebilirim. 3pay, 2012 başından itibaren mobil ödemenin yanına eklediğimiz kredi kartı ve ön ödemeli kart çözümleri için tercih ettiğimiz isim. Son kullanıcı için 3pay,en uygun ödeme seçeneğini tercih edebilmek; nasıl isterse öyle ödeyebilmek demek. Aynı zamanda üye işyerlerimiz için 3pay, son kullanıcıya en uygun ödeme seçeneği hangisiyse onla tahsilat yapabilmek; alternatif ödeme seçenekleriyle gelir kalemlerini güçlendirmek demek.

İşe başlarken finansman veya rehberlik anlamında destek gördünüz mu?

Belirttiğim gibi finansman konusunda bir melek yatırımcı grubum oldu. Rehberlik almadım. Girişimcilik ile ilgili eğitimler aldım, master ve doktoramı bu konularda yaptım. Sürekli eğitime çok inanan birisi olarak, özellikle tecrübeli insanları dinlemek ve onlardan bir şeyler öğrenmek, benim için vazgeçilmezdir.

Şu an markanızın yönetimini nasıl yapıyorsunuz?


3pay|Mikro Ödeme, küçük meblağların tahsilatlarına aracılık ederek iş modellerinin reklam dışında sağlıklı bir gelir kalemi yaratmasını sağlayan bir şirket. İş ortaklarımıza ve üye işyerlerimize öncelikle bu faydayla dokunuyoruz. Marka değerimizi bu fayda üzerine konumlandırıyoruz. 3pay|Mikro Ödeme, son kullanıcıya ürünleriyle dokunuyor. Ürünün sağladığı faydaya odaklanıyor. Bu bağlamda, markamızı öncelikle güçlü bir ürün ve fayda odaklı kullanıcı tecrübesi üzerine kurmaya özen gösteriyoruz. 3pay|Mikro Ödeme'nin hem son kullanıcıları, hem de üye işyerleri için faydası net: Nasıl ödemek isterseniz / Nasıl tahsil etmek isterseniz. En uygun ödeme seçeneğini sunmaya odaklanıyoruz.

Sizin girişiminiz hangi ihtiyaca çözüm üretiyor?


Internet girişimleri için hızlı büyüyen ve sağlam bir gelir kalemi yaratıyoruz. Milyonlarca mobil abonenin tercihi mobil ödemeye bir anda erişebilmek, kolayca kredi kartı entegrasyonu gerçekleştirmek, markaya özel ön ödemeli kart çözümüyle seçkin noktalarda erişilir olmak gibi çözümler gelir modelini sağlamlaştırmaya çalışan bir internet girişimi için çok değerli. Son kullanıcılar için hangi ödeme seçeneği en uygunuysa, onu sağlıyoruz. İsterlerse mobil ödemeyle cep telefonlarından başka hiçbir şeye ihtiyaç duymadan ödeme yapabiliyorlar, isterlerse seçkin noktalardan eriştikleri ön ödemeli kartlarımızla önceden bildikleri tutarı güvenle ödüyorlar. Hız, kolaylık, güven gibi anahtar kelimeler eşliğinde kullanıcıların ödeme tecrübelerini zenginleştiriyoruz.

Mobil ödeme tam olarak nedir?


Kurumlar için tek cümleyle: İnternet iş modellerinin reklamdan çok daha sağlıklı ve somut bir gelir kalemine sahip olmasını sağlayan servistir. Son kullanıcı için tek cümleyle: Kullanıcıların cep telefonlarıyla ödeme yapmalarına olanak sağlayan servistir.

Sektörünüz içinde kendinizi rakiplerinize göre nasıl konumlandırıyorsunuz?

3pay|Mikro Ödeme, Türkiye'de mobil ödemenin serüvenine yakından şahitlik etti, etmeye de devam ediyor. Pazarın ilk oyuncusu, kurucusu ve halen lideri. 2012 yılında dünyaca ünlü Red Herring Europe 100, Red Herring Global 100 ödülleriyle Avrupa'nın ve Dünya'nın en yenilikçi ve en hızlı büyüyen 100 şirketinden biri gösterildi; Berlin Momentum Awards 2012'de Avrupa'nın en hızlı büyüyen 4. şirketi seçildi. 3pay|Mikro Ödeme, mobil ödemenin yanına eklediği kredi kartı ve ön ödemeli kart seçenekleriyle işyerlerine ve son kullanıcılara çok daha geniş bir skalada ödeme çözümleri sunuyor. Ürün ve servislerini geliştirmeye, kullanıcı deneyimini önceliklendirmeye devam ederek ilerlemek istiyor.

Mobil ödemede üye şirket gelirini kimden alıyor?


Ödemeleri biz tahsile ediyoruz ve üye işyerlerine biz ödüyoruz. Yani üye İş yerleri sadece tek bir nokta ile, bizimle kontak kuruyorlar.

Şu an kullanıcı sayınız kaç kişi?

Türkiye, Dünya'nın önde gelen ülkelerine göre teknolojik yeniliklere çok daha hızlı adapte olan ve çok daha somut şekilde günlük hayatına dahil eden bir ülke. Telekomünikasyon, internet ve mobil teknolojilere ne kadar hızlı adapte olduğumuzu birlikte deneyimledik. Mobil ödeme de fikrimce kullanıcı için sağladığı kolaylıklar ve faydası Türkiye'de gittikçe daha net anlaşılan bir servis. Türkiye'de 10 milyona yakın 3pay|Mikro Ödeme kullanıcısı mevcut.

Mobil ödemenin sağladığı kolaylıklar nelerdir?


Mobil ödeme, internet girişimleri ve üye işyerlerimiz için tahsil etmekte güçlük çekilen küçük meblağların tahsilatını sağlıyor. Bu şekilde pek çok girişim gelir kalemlerinde reklamdan çok daha somut ve sağlıklı bir kanal barındırma fırsatı buluyor. Mobil ödeme, son kullanıcı içinse cep telefonlarından başka hiçbir şeye ihtiyaç duymadan ödeme gerçekleştirebilmek demek. En hızlı ve kolay ödeme seçeneklerinden biri.

Yeni girişimcilere destek veriyor musunuz?

Girişimcilik başlığında Türkiye çok özel bir ülke. Gerekli tutku ve yeteneğe sahip olduğunu düşündüğüm pek çok genç girişimci yaşıyor Türkiye'de. Öte yandan, girişimcilikte tecrübenin çok önemli bir etken olduğunu düşünüyorum. Genç girişimcilerin doğru hikayeleri duyup, doğru yönlendirmeleri alması çok önemli. Bizim girişimcilere iki temel desteğimiz oluyor, birincisi ve en önemlisi, servisimiz özellikle internet girişimcilerinin en önemli sorunu olan tahsilat problemini çözüyor. Bu sayede birçok fikir, para kazanabilen fikir haline dönüyor. Internet girişimlerinde en kritik konu bu sanırım. Diğer desteğimiz ise daha manevi destekler. Bizler de girişimci kökenli olduğumuz için, genç arkadaşlara her zaman hem tecrübelerimizle, hem de yön göstermelerimizle destek oluyoruz, varsa bir takım teknik ihtiyaçlarını da seve seve karşılıyoruz. İnanıyorum ki Türkiye girişimcileri ile kalkınacak ve çok anlamlı başarılara bu girişimcileri ile imza atacaktır. Zaten birçok yabancı yatırımcının ülkemize gelme sebebi de burada yatıyor.

Duygu Eren

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı

Yazarla iletişim için:
duygu@dpdanismanlik.com



kalan karakter 1000

Gökhan Gökhan

Tam bir senedir kendilerine ulaşmaya çalışıyorum. Telefon ediyorum aça olmuyor, kaç kere mail attım dönüş sağlanmadı. Daha müşterileri olmadan bu şekilde ulaşımda sorun yaşıyorsam müşteri olduğumda kim bilir başıma ne işler gelecek. Paramı alabilecek miyim orası bile malum.

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 16.05.2015 12:48

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.