5 günlük hava durumu
04 Şubat 2013, Pazartesi

Cari açık 5 milyar $ azalacak

Cari açık 5 milyar $ azalacak
Haberi Dinle

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Otoda yerlilik oranındaki her 1 puanlık artış, cari açığı 250 milyon dolar azaltıyor. Yeni teşviklerle motor, Türkiye'de üretilirse, yerlilik oranı yüzde 77'ye çıkacak, cari açık 5 milyar dolar azalacak

Ekonomi Bakanlığı, otomotiv sektöründe yerlileşmenin yol haritasını çıkardı. Uludağ Otomotiv İhracatçıları Birliği işbirliğiyle yapılan çalışmaya göre, cari açığı azaltmanın yolu, otomobildeki yerlilik oranını artırmaktan geçiyor. Türkiye'de üretilen her 100 dolarlık otomobilde, 44 dolarlık ithal parça kullanılıyor. Otomobil üretimi için kullanılan ithal parçaların faturası ise oldukça yüksek. Her yıl 10 milyar doların üzerinde ithalat yapılıyor.

BİR PUANLIK ARTIŞ

Otomobildeki yerlilik oranının yüzde 56 olduğunu söyleyen Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, yerlilik oranındaki her 1 puanlık artışın, Türkiye'nin cari açığını 250 milyon dolar azalttığını ifade etti. Bakan Çağlayan, motor ve aktarma organlarının Türkiye'de üretilmesiyle yerlilik oranının yüzde 77'ye çıkacağını ve yıllık 4.5-5 milyar dolarlık ithalatın önüne geçileceğini söyledi. Otomobilde ithal ara malının dörtte birlik bölmünün motordan kaynaklandığının altını çizen Çağlayan, motordan sonra en büyük payın yüzde 9.9'la vites kutuları, yüzde 6.9'la demir-çelik ürünleri, yüzde 7.5 ile karoseri bileşenleri ve yüzde 5.2 ile şasi aksamı olduğunu kaydetti.

TEŞVİKTE ÖNCELİK TANINACAK
Yatırıml arda Devlet Yardımları Hakkında Karar'da yapılacak değişiklik ile sektöre önemli teşvikler de sağlandı. Buna göre motorlu kara taşıtları ana sanayindeki asgari 300 milyon TL tutarındaki yatırıma 5'inci bölge teşviği uygulanacak. Ayrıca asgari 75 milyon TL tutarındaki motor ile asgari 20 milyon TL tutarındaki motor aksamları, aktarma organları/aksamları ve otomotiv elektroniğine yönelik yatırımlar da 5'inci bölgede uygulanan teşvikten yararlanacak.

HEDEF YÜZDE 80'İN ÜSTÜ
Türkiye'nin motor ve aktarma organlarındaki dış ticaret açığı, tedarik zincirindeki yerlileşmenin artırılması gerektiğini açıkça ortaya koyduğunu ifade eden Çağlayan, "Yatırım teşvik sistemimizde motor ve aktarma organlarının Türkiye'de üretilmesini cazip kılacak değişiklik ile 4.5-5 milyar dolarlık bir ithalatın önüne geçeceğimiz gibi aynı zamanda Türkiye'de üretilen her bir otomobilin yerlilik payının da yüzde 80'in üzerine çekmeyi hedefliyoruz" dedi.

OTODA YERLİLİK ORANI 21 PUAN ARTACAK
Bakan Çağlayan, yerlilik oranlarıyla ilgili şunları söyledi: "Yerli aktarma organlarının üretimiyle yerlilik yaklaşık 8 puan artacak ve yüzde 64'e çıkacak. Motor ve aksam parçalarının üretilmesi durumunda ise otomobilde yerlilik oranı yükselecek. 13 puanlık bir artış için yerli motor üretiminin gerekliliği ortaya çıkıyor. Motor ve aktarma organlarında oldukça düşük seviyede olan yerli üretimin gerçekleşmesi, otomobil ana sanayinde 21 puanlık yerlilik payı artışını getirecek."
YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
VW'nin yatırım planında Türkiye yok (26.11.2012)
Belçika gibi olmamak için... (29.10.2012)
Yıllık izin (6.8.2012)
Cumhurbaşkanı Hollande Sarkozy'leşir mi? (23.7.2012)
'Made in Turkey' etiketi kalitenin göstergesi (25.6.2012)
Hibrit oto cari açığı artırmaz azaltır (18.6.2012)
İstanbullular'ın hayatı direksiyonda geçiyor (11.6.2012)
Anadolu zenginleşiyor otoda İstanbul'la yarışıyor (21.5.2012)
Hurdayı yoldan çekmek havuçla mümkün (9.4.2012)
MTV'de oto sahiplerine süre verilsin (26.3.2012)
ARŞİV

kalan karakter 1000

advocate advocate

iyide biz de ne zaman araba fiyatleri ucuzluyacak? Ikinci el arabalarda 100 bin km 3 , 5 yasinda hala yeni araba fiyatina satmaya calisiyorlar. Bir satandart getirmek lazim.

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 05.02.2013 00:40
cengiz cengiz

yerli elektirikli bir arç yapsın devlet babayiğitlerin yapacagı yok

Aynı Görüşte misiniz?
evet1
hayır0
cevapla 04.02.2013 16:31
selim selim

Ithal ikamenin başka versiyonu

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır1
cevapla 04.02.2013 09:36

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.