X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Masada TEKEL kavgası
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Masada TEKEL kavgası

  • Giriş Tarihi: 9.2.2013

Tekelleşme iddialarının yeni adresi hızla çoğalan kafe ve restoranlar oldu. Hıncal Uluç'un yazısı ile gündeme gelen olaya Rekabet Kurumu da el attı

SABAH Yazarı Hıncal Uluç'un "Kitchenette'de neden Coca- Cola yok" sorusu ile gündeme taşıdığı olayın perde arkasından dev markaların restoranlarda tekelleşme kavgası çıktı. Bir dönem market raflarında yaşanan tekelci uygulamalar, cafe ve restoran sayısının katlanarak artmasıyla bu sektöre transfer oldu. Gözüne zincir restoranları kestiren Coca Cola, Pepsi, Yeni Rakı, Efe Rekı, Sütaş, Eker, Efes, Cappy ve Tuborg gibi markalar ardı ardına zincirlerde sözlü veya yazılı olarak "sadece benim ürünümü satabilirsin" şeklinde münhasırlık anlaşmaları yapmaya başladı. Bu konuda en atak davranan markalardan biri de Uluç'un dile getirdiği gibi Pepsi markası oldu. Şirket sadece birkaç yılda aralarında Kitchnette, Kırkpınar ve Armani gibi ünlü zincirlerin de olduğu 700'e yakın restoran ve cafeyle sadece kendi ürününü satma anlaşması yaptı. Tek marka satma riskini alan restoran ve cafeler bu anlaşmayla yüzde 80'e varan indirimlerden, restorasyon çalışmasına kadar çok sayıda avantaj elde ediyor. Tekelleşme sadece Cola'da değil ayran, bira, rakı ve meyve suyunda da yaşanıyor. Görüşlerine başvurdğumuz Kitchenette bu konuda açıklama yapmadı.

YURTDIŞINDA CEZASI YÜKSEK
Avrupa Birliği'nde bu konuda sert kurallar bulunuyor. Özellikle gıda alanında alınan kararlarla birçok firmanın münhasır satış sözleşmesi iptal edildi. Almanya'daki Mars, Schöller ve Langnese-Iglo'nun çeşitli satış noktaları ile yapmış oldukları anlaşmalar diğer markaların piyasaya girmesini engellediği için iptal edildi.

YASADA HATA VAR

Pepsi'nin restoranlardaki tekelleşme atağında Rekabet Kurumu'nun 2008'de hayata geçirdiği uygulamanın büyük etkisi var. Çünkü yasaya göre pazarda hâkim konumda olmayan (yüzde 40'ın altı) firmalar istedikleri her şirketle karşıklı olarak tekel sözleşmesi imzalayabiliyor. Piyasada hâkim durumda olan firmalar ise tek markalı ürün satışı anlaşması yapamıyor. Ancak rekabet uzmanlarına göre yasada çarpıklık var. Uygulama küçük firmaları koruyor gibi gözükse de anlaşmalar binlerce mağazaya ulaşınca yeni bir tekelleşme sorununa yol açıyor. Bu konuda tüketici derneklerinin de çok sayıda şikâyeti bulunuyor.

ŞİKÂYETLERİ İNCELEYECEĞİZ
Konuyu incelediklerini ifade eden Rekabet Kurulu Başkanı Nurettin Kaldırımcı, mevcut yasada Pepsi'nin bu anlaşmaları yapmasında yasal bir sıkıntı olmadığını dile getirdi. Ancak konunun restoran boyutunda yeniden araştırılacağını ifade eden Kaldırımcı sözlerini şöyle sürdürdü: "Bu tür anlaşmalara ancak belli şartların varlığı altında ve belirli bir süre için izin veriliyor. Bu çerçevede, Pepsi ile şirketler ya da satış noktaları arasında yapılan ve bu markanın dışında rakip ürün satılmamasına yönelik hükümler öngören anlaşmalar, Pepsi'nin ilgili piyasadaki pazar payının düşük olması nedeniyle, izin verilebilir nitelikte görülüyor. Rekabet açısından bir sorun görülmüyor. Ancak bu pazarda yüksek paya sahip olan Coca Cola'nın sadece kendi ürünlerinin satılmasına yönelik hükümler içeren anlaşmalar yapmasına ya izin verilmiyor. Benzer bir durum, bira, rakı, dondurma ve cips gibi piyasalardaki yüksek paya sahip şirketler için de geçerlidir. Ancak gelen şikâyetleri inceliyoruz."



kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.