İHTİYACIM OLDUĞU İÇİN SATMADIM
Ender Mermerci söz konusu tablo olunca Osmanlı temalı resimleri sevdiğini söylüyor. Çoğu da İstanbul'la ilgili. Mermerci, "Resimlerdeki peyzajların hepsi gerçek yerler, uydurma peyzaj sevmem. Bir de resimde fazla erkek figürü sevmem. Hanım resimleri, natürmort severim" sözleriyle resim koleksiyonunu anlatıyor. 17 Aralık'ta düzenlenen müzayedede Ender Hanım'ın koleksiyonundan Osman Hamdi imzalı Vazo Yerleştiren Kız tablosu açık artırmaya çıkmış ve 3.2 milyon liraya satılmıştı. Ender Hanım'a bu tabloyu elden çıkardığını soruyorum: "Hak ettiği değeri bulmasa satmazdım. Bende iki Osman Hamdi tablosu daha var. Üstelik onların bir eşi daha yok. Oysa bu tablonun aynısından bir tane daha vardı. Bende bulunan 'Cami Önündeki Yaşmaklı Hanımlar' tablosu ressamın sadece Türkiye değil dünyadaki en önemli eserlerinden biri. Hem piyasa değerini görmek hem de onun yerine başka bir Osman Hamdi ya da Gerome koymak için sattık. İhtiyacım olduğu için satmadım" yanıtını veriyor. Mermerci'nin koleksiyonunda Şeker Ahmet Paşa, Rudolf Ernst, Zonaro gibi sanatçılara ait eserler de bulunuyor.
YATIRIM OLARAK EN İYİ GİDEN ŞEY: TABLO
Ender Mermerci koleksiyondaki parçaları çok nadir elinden çıkarıyor. Deyim yerindeyse eserlerine yapışık yaşayanlardan. Yatırım amaçlı alım yapmıyor ama 10 yıl önce 100 bin edenin bugün 1 milyon ettiğini de söylemeden geçemiyor. "Yatırım olarak en iyi giden şeyin tablo olduğuna inanıyorum" diyen Mermerci şu uyarıda bulunuyor: "Tablo var tablo var. İyi seçim yapmak lazım. Çağdaş sanatta da eserin konusunun mühim olduğunu düşünüyorum. "
KIZLARI ÇAĞDAŞ ESER TOPLUYOR
Mermer ci'nin üç kızı Tansa, Yosun ve Derin annelerinin aksine çağdaş sanata meraklı. Hatta Tansa Mermerci, SPOT isminde kâr gütmeyen bir sanat platformu kurdu. Burada gelecek vaat eden sanatçılara istikbal sağlamak için çalışıyor. Ender Mermerci'nin çağdaş sanata bakışıysa kızlarından çok farklı. "Çağdaş ve eski apayrı şeyler. Biri kuzey kutbuysa, diğeri güney. Sevmiyorum demek ayıp ama anlamıyorum. Alanları takdir ediyorum fakat ben eskiye gönül bağlamış biriyim" diyen Mermerci sözlerini şöyle sürdürüyor: "Kızlarım çağdaş topluyor. Gençler belki de ileriye dönük yatırım olarak bunu görüyorlar. Ama oturduğum ev 200 senelik bir yalı. O eve çağdaş ters gelir. Türk tarihiyle bütünleşti. Ancak modern bir rezidansa geçersem bir gün belki çağdaş eser alırım. O zaman bu evi de küçük bir müze gibi tutarım."
ANTİKA FUARLARINI TAKİP EDİYOR
Ender Mermerci sadece Türkiye'den değil, dünyanın farklı yerlerinden de eser topluyor. Örneğin 2009'da ünlü modacı Yves Saint Laurent ile hayat arkadaşı Pierre Berge'nin koleksiyonundan bir ayna satın aldığını söylüyor. Çağdaş sanat fuarlarını takip etmese de Maastricht, Londra ve New York'taki antika fuarlarına fırsat buldukça gidiyor. "Bana 'Rubens mi Damien Hirst mi?' diye sorsanız 'Rubens' derim" diyen Mermerci, "Paran varsa diğerini zaten git al. Eski bana bir huşu veriyor, karşısında mest oluyorum. Damien Hirst'in ineğinden banane. O da sanat ama ben buyum. Eski tuğralı gümüşü ustalar nasıl işlemiş, arkasındaki hikâye ne diye düşünüyorum. Şimdi makineyle tak diye basıyorlar. Ona verecek paramı gider bir yere bağışlarım" şeklinde konuşuyor. 70'in üzerinde kahvedanı bulunan Mermerci, "Dünyadaki en iyi kahvedan koleksiyonu bende" diyecek kadar da iddialı. Mermerci'nin evinde antikaların bakımından sorumlu bir çalışan var.