X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER 'Rayda lisans yükü katlar'
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

'Rayda lisans yükü katlar'

  • Giriş Tarihi: 27.4.2013

Demir ağlardaki devlet tekelinin kaldırılması sektöre doping etkisi yaptı. Yabancıların da rotasına giren demiryollarında taşımacılığın, üç yılda ikiye katlanarak 50 milyon tona ulaşması bekleniyor

Demiryollarını serbestleştiren yasanın yürürlüğe girmesiyle sektör hedef büyüttü. Yasanın karayollarının yükünü önemli oranda azaltması ve ülke ekonomisine büyük katkıda bulunması bekleniyor. Halen taşımacılık içindeki payı yüzde 4 olan demiryollarının önümüzdeki üç yılda taşıdığı yük miktarını ikiye katlayacağı tahmin ediliyor. Bu da payın yüzde 15'e çıkması demek. Demiryolu Taşımacıları Derneği Başkanı İbrahim Öz, "Şu anda yılda 25 milyon ton yük taşıyoruz. Bu rakam üç yıl içinde rahatlıkla 50 milyon tonu yakalar. 2023 hedefimiz ise 150 milyon ton. Böylece demiryolları toplam taşımacılıktaki payını yüzde 15'e çıkarmış olacak" dedi. Uzmanlar yasayla birlikte sektörde konsolidasyon beklentisine dikkat çekti. Şu anda sektörde irili-ufaklı 80 firmanın faaliyet gösterdiğini belirten Öz'e göre bu sayı 20'ye kadar düşecek. Öz, Türkiye'de piyasanın bir yıl içinde serbestleşmesini beklediklerini de söyledi.

YABANCI İLGİSİ YÜKSEK
Öz, Avrupa'daki krizin demiryollarında da Türkiye'ye olan ilgiyi artırdığını belirtti. Öz, şöyle konuştu: "Avrupa'da kriz nedeniyle birçok lokomotif ve vagon atıl durumda. Bu firmaların gözü Türkiye'de. Yasayla birlikte ciddi bir rekabet ortamı oluşacak." Türkiye'de mevcut ray altyapısının yüzde 75-80 oranında yenilendiği bilgisini veren Öz, Yapİşlet- Devret modeliyle özel sektörün de altyapı işine gireceğini açıkladı. Öz, "Örneğin kendisi için 100 kilometrelik bir yolu kullanmak isteyen şirket ray döşeyip 49 yıllığına işletecek" diye konuştu.

İhracatta taşıma maliyeti azalacak
Öz, alt ve üst yapının özel sektöre açılmasıyla demiryollarının tıpkı havayolu gibi atağa geçmesini bekliyor. İbrahim Öz, "Havayollarındaki libarelleşme sonrası bir süreç bekliyorum. Çünkü orada yeni firmalarla rekabet artınca fiyatlar düştü. Daha çok kişi uçağa binmeye başladı. Yük taşımacılığında da fiyatlar ve ihracatçıların maliyetleri düşecek" şeklinde konuştu.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.