X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Yüzde 16.3'ün deşifresi
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Yüzde 16.3'ün deşifresi

  • Giriş Tarihi: 10.5.2013

Sanayi daralırken, bankaların dudak uçuklatan kâra ulaşmasının sırrı çözüldü. 31 kalemden ücret ve komisyon alan bankalar, alışveriş ödemelerini taksitlendirmek veya borcu ötelemek için ek para istiyor

Ekonomide büyüme yavaşlarken bankaların yüksek kâr rakamlarına ulaşmasının altından 'müşteri tuzakları' çıktı. İlk çeyrekte kârı yüzde 16.3 artan bankalar, 31 kalemden aldıkları ücret ve komisyonlara her gün yenilerini ekliyor. Habersiz kredili mevduat hesabı açan ve sigorta yaptıran bankalar, şimdi de müşterilere SMS'ler göndererek taksitlendirme ve ötelemeden ek ücret talep etmeye başladı. Bankalar, yapılan alışveriş harcamasının üç ay ötelenmesi için 15 lira ek ödeme istiyor. Ayda 44 TL farkla yapılan alışverişi 6 takside böleceğini taahhüt ediyor.

TAKSİT ALDATMACASI

Bankaların SMS'lerini alan müşteriler teklifi cazip bularak onay mesajı gönderdiğinde farklı bir faturayla karşı karşıya kalıyor. Örneğin, kartla 740 liralık tek çekimle alışveriş yapan müşteriye gönderilen SMS'te ödemeyi taksitle yapabileceği önerildi. Mesajda 6 aylık taksit için 44 TL ödeme alındığı vurgulandı ve müşterinin kabul etmesi durumunda 'EVET' yazarak aynı numaraya göndermesi istendi. 740 TL'nin 6 ayda 44 liraya bitmeyeceğini fark eden müşteri bankayı aradı. Banka, 44 TL'nin taksit tutarının üzerine ekleneceğini söyleyince müşteri teklifi reddetti. Hükümetin üzerinde çalıştığı tüketici yasa taslağıyla ücret ve komisyonlara sınırlama getirilmesi düşünülüyor. Halen bankalar 31 kalemden ek komisyon ve ücret talep ediyor. Bankalar faiz gelirleri azaldıkça ücret ve komisyonlara yükleniyor. 2008'de 10 milyar lira olan ücret ve komisyon gelirleri geçen yıl 14 milyarı geçti. Bu yılın ilk üç ayında ise rakam 8 milyara ulaştı.

BUNUN ADI ŞEYTANİ İNOVASYON
Tüketiciler Birliği Başkanı Nazım Kaya, bankaların yeni hizmetmiş gibi görünen uygulamalarını 'şeytani inovasyon' olarak nitelendirdi. Kaya, "Yenilikler insanların işine yarasın diye yapılır. Ama burada sadece bankalara yarayan bir iş geliştirme modeliyle karşı karşıyayız" dedi. Kaya, kredi kartı borcu ve alınan ücretler konusunda kendilerine de yüzlerce şikâyet geldiğini belirterek, sorunla ilgili açılan davaların da hedefine ulaşmadığını söyledi. Kaya, "Bu konuda davalar açılıyor. Ancak tek tek davaların açılması gerekiyor. Durum böyle olunca da banka, davayı kazanan müşterisine aynı konuda yine sorun yaratabiliyor" dedi.